Jump to content

Vedlikeholdslogg for havneutstyr

Otto R

Recommended Posts

Vi jobber med å systematisere vedlikeholdet i havna.

Er det noen som har brukt en enkel og oversiktlig vedlikeholdslogg ?

Vi skal loggføre vedlikehold/reparasjoner/oppgradering på utstyr.

Jeg tenker på en side for hvert utstyr som f.eks traktor, påhengsmotor, kran, arbeidsflåte, snøfreser osv.

Det som er viktig at det er lett å ajourføre, samt finne tilbake ønsket data.

Hos oss føres det nøyaktig regnskap med alt vedrørende bryggeanlegget, så der ser man om deler og ting er anskaffet..delelager ligger i naustet mitt, men vi har jo bare 15 båtplasser

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Regnearket Excel er praktisk til forskjellig loggføring, og er jo vanligvis installert på PCn allerede.

For eksempel kan det deles opp i ett ark (sheet) per utstyr, Traktoren, Brygge 1, Slippen, Flåten, etc

Fryse øverste rad og sette kolonne etiketter der:
Dato, denne kolonne kan formatteres som - dato.
En kolonne med valuta format for å logge og summere Utgifter.
Øvrige kolonner, som eksempel Jobb, kan vel stortsett formatteres som tekst.
Jobb kolonne med standard benevnelser: Maling, Reparasjon, Elektrisk, Olje, Reservedeler, Diverse etc.

Og så har Excel nyttige filter funksjoner så det er greit å sortere på for eksempel Dato eller Jobb.

Et slikt regneark kan settes opp både enkelt eller avansert ettersom brukeren ønsker.

Takk for svar.

Regnskapsbiten er grei, den har vi et større system på.

Jeg ønsker en enkel og oversiktelig logg på 1. linjes vedlikehold.

Det er flere brukere, så jeg tenker meg noe i bokform, som er lett å sjekke.

Denne info fra bok ? kan vi føre inn i et xl ark på PC

Ja, Excel kan godt brukes som logg selv om dere har utgifter og regnskapet annet sted. Som du antyder, brukere kan notere i en (kladd)bok og så har en som oppgave å overføre til Excel. Det blir da i framtida enkelt å sortere historikk nøyaktig på det en leter etter, for eksempel Oljeskift på Traktoren.