Jump to content

Kan vannutskilleren være grunn til att motoren dør ut på max?

sgullak

Recommended Posts

Jeg har en Nor-dan 610 med en AQ171c
når jeg kjører på full gass er det akkuratt så den ikke får nok bensin etter en liten stund?
Kan dette være vannutskilleren?
den jeg har i dag er en CAV296, denne står oppført til å klare 45l i timen. noe jeg anntar er mindre enn den gamle volvoen vil ha på full tukt.

Redigert av sgullak (see edit history)

Vel, du må jo ikke ha to filter. Det er viktigere på moderne innspøryting med fine dyser som krever rent drivstoff.

Om du har en motor som har en bensinpumpe som ikke klarer å fore motoren med tilstrekkelig bensin har du et problem - og det kan kalles undertrykk i tilførselsledningen av bensin. Det kan komme av manglende kapasitet på filtergjennomstrømming. Det kan være (delvis eller helt) tett filter. Begge gir for lite bensin. Og manglende effekt ved økende pådrag/rpm. Så sjekk tallene for forbruk.

45 liter per time vil være tilstrekkelig til å yte ca 130 HK.

det er jo orginal bensinpumpe på denne motoren,

men den skal jo yte 170 hk står det i papirene, tror nok mange av hestene har reist på ferie eller kanjse rett å slett har gått av med døden.
spørs om jag uansett skal kjøpe en som klarer ca 90l i timen. da burde ivertfall ikke være den som er problemet,
hvor grov slange bør det være fra tank å til motor da? 10mm innvendig?

Det kan være flere ting. Hvis du får kjørt noen minutter på fullt pådrag og så stoppe motoren umiddelbart uten noe tomgangskjøring (aller helst stoppe den med bensinkranen), kan du se på tennpluggene om det er tenningsproblem eller forgasserproblem. Det kan høres ut som at filter/vannutskiller er for liten så du kan jo begynne der. Ellers burde en 8mm slange holde.

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...