Jump to content

Kan vannutskilleren være grunn til att motoren dør ut på max?

sgullak

Recommended Posts

Jeg har en Nor-dan 610 med en AQ171c
når jeg kjører på full gass er det akkuratt så den ikke får nok bensin etter en liten stund?
Kan dette være vannutskilleren?
den jeg har i dag er en CAV296, denne står oppført til å klare 45l i timen. noe jeg anntar er mindre enn den gamle volvoen vil ha på full tukt.

Edited by sgullak (see edit history)

Ja, det kan det være. Finner ikke forbruket i LPH på AQ171c, men det er jo bare å finne tall så ser du om du får undertrykk i systemet. Men du har vel et lite ekstra filter på motoren også? Tett?

Vel, du må jo ikke ha to filter. Det er viktigere på moderne innspøryting med fine dyser som krever rent drivstoff.

Om du har en motor som har en bensinpumpe som ikke klarer å fore motoren med tilstrekkelig bensin har du et problem - og det kan kalles undertrykk i tilførselsledningen av bensin. Det kan komme av manglende kapasitet på filtergjennomstrømming. Det kan være (delvis eller helt) tett filter. Begge gir for lite bensin. Og manglende effekt ved økende pådrag/rpm. Så sjekk tallene for forbruk.

45 liter per time vil være tilstrekkelig til å yte ca 130 HK.

det er jo orginal bensinpumpe på denne motoren,

men den skal jo yte 170 hk står det i papirene, tror nok mange av hestene har reist på ferie eller kanjse rett å slett har gått av med døden.
spørs om jag uansett skal kjøpe en som klarer ca 90l i timen. da burde ivertfall ikke være den som er problemet,
hvor grov slange bør det være fra tank å til motor da? 10mm innvendig?

Det kan være flere ting. Hvis du får kjørt noen minutter på fullt pådrag og så stoppe motoren umiddelbart uten noe tomgangskjøring (aller helst stoppe den med bensinkranen), kan du se på tennpluggene om det er tenningsproblem eller forgasserproblem. Det kan høres ut som at filter/vannutskiller er for liten så du kan jo begynne der. Ellers burde en 8mm slange holde.

Edited by DieselDahl (see edit history)

Jeg prøver meg igjen - dersom du allerede har en kjent begrensning på 45 liter per time i et filter/vannutskiller og en motor som skal yte 170 hk. Vel da har du et meget sannsynlig svar allerede der - 45 liter bensin per time inn i denne motoren gir deg ikke 170 hk. Selv om du trygler og/eller truer den!