Jump to content

Hvorfor er styrbord lanterne grønn og babord rød?

kdtran

Recommended Posts

Min eldste datter spurte meg ett tilsynelatende enkelt spørsmål her om dagen:

"Pappa, hvorfor er egentlig styrbord grønn og babord rød?"

Med tanke på at min oldefar fikk Norsk patent på sin første elekriske lanternen tidlig på 1930 tallet burde jeg selvfølgelig hatt forutsetningene til å svare henne umiddelbart, men den gang ei.

Ringte derfor til Senior, (som en jo alltid gjør når en lurer på noe), men han kunne heller ikke svare på spørsmålet til tross for at han har tegnet og produsert lanterner og skipsbelysning hele sitt liv.

Jeg tok ett raskt Google søk i kveld, og fant ut at fra denne linken at en Captain Evans trolig var den som kom opp med ideen en gang tidlig på 1800 tallet.

Hvorfor han valgte grønn som farge på styrbord lanterne har jeg dog ikke funnet noe klart svar på.

Senior og jeg har noen teorier, men før jeg lufter disse er jeg nyskjerrig på om det er noen på dette eminente forum som tilfeldigvis har ett svar som er godt nok til å bli akseptert av en nyskjerrig 8-åring?

:wink:

Hvorfor hver farge havnet akurat der den gjorde har jeg ingen formening om, men hvorfor det er akurat rød og grønn har jeg en teori på.

Hvis man tar utgangspunkt i at hvit allerede var opptatt siden det bærer best og skulle være fremover, så måtte de bruke farger for å skille resten. De fargene som sannsynligvis bærer best er komplementærfargene. For transperant lys (lys der den delen av spekteret man ønsker slipper gjennom, resten filreres vekk )er dette RGB, altså rød grønn og blå. Hvorfor det ikke ble blå er jeg litt usikker på, men jeg tror muligens den bærer litt dårligere, og dessuten var vel blå tidligere en dyr farge å fremstille.

Dette er min teori på hvorfor rød og grønn, men jeg gleder meg til fasitt ;-). Kan jo være atdet var for å villede alle fargeblinde også ....??

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ser du et rødt lys kommer det en båt fra styrbord som du skal vike for,

ser du et grønt lys kommer det en båt fra babord og du kan holde kurs og fart.

Rødt - Stopp / vike

Grønt - kjør

Det kjenner vi fra før. Det kan vel ikke være tilfeldig?

Gerhard

Devine inspiration, eller som det også heter det bare ble slik.

At det også da er sannsynlig at gjennsomsiktig glass var mulig å produsere i disse fargene med en viss klarhet og gjennomsiktighet er jo sannsynlig. Farget glass var jo i bruk på mange ulike vis i drikkebeger og i vindusglass i kirker så det var vel en viss kjennskap til farget glass' påvirkning på lysstyrke som blir nevnt over. Lite sannsynlig at de hadde brukt feks brunt ettersom det hadde man vel enkelt selvsyn sett at gir liten lysstyrke.

På den annen side at fargene som ble valgt også burde vært lett gjenkjennelig på lang avstand burde vært tenkt på. Selv den gangen burde man kjent til grønn/rød fargeblindhet? Selv om det er lett å skille på for oss andre...

Og til slutt - det er jo kun noen få farger å velge imellom - som er klare og tygelige å skille fra hverandre. Hvitt gir seg selv, men hvilke andre kan du velge som er klare og tydelige på lang avstand? De blir jo i så fall på hver sin side av fargehjulet. Fort står man igjen med grønt og rødt...

Rødt - Stopp / vike

Grønt - kjør

Ja, det får vi håpe ts vet også ... men hadde de egentlig så mange trafikklys å ta etter på da lanternene ble oppfunnet? Spørsmålet er vel hvordan disse fargene egentlig opprinnelig har fått den betydningen de har?

Rødt - Stopp / vike

Grønt - kjør

Det var noe forenklet, men siden diskusjon rundt det blir OT i denne tråden, så berre tipser eg om å ikkje navigere blindt etter slik tommelregel.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Om man ser en grønn styrbord, skal man etter hva jeg kjenner til ikke vike..

Er du i grønn sektor kan det være fordelaktig å justere kursen ... men ja, man bør jo helst vite om det er et fyr eller fartøy man ser :o)

Edited by quantumduck (see edit history)

Rødt - Stopp / vike

Grønt - kjør

Gerhard

Det er ikke alltid bare Grönt = kjör.

Gikk gjennom Limfjorden i fjor. Der var det flere broer som måtte passeres.

2 röde blinkende lys = Prepare for transit from E

2 röde fast lys = Klart for transit from E

Tilsvarende 3 lys fra W.

Kan bli litt risikabelt å gå rett fra båten en tur og sette seg i bilen. Rödt i lyskrysset = KJÖR :lol:

Edited by sjöfugelen (see edit history)
Guest Avmønstret#

Og til slutt - det er jo kun noen få farger å velge imellom - som er klare og tygelige å skille fra hverandre. Hvitt gir seg selv, men hvilke andre kan du velge som er klare og tydelige på lang avstand? De blir jo i så fall på hver sin side av fargehjulet. Fort står man igjen med grønt og rødt...

Har tro på det enkle svaret her. Kunnskap om fargehjulet kombinert med hva som er teknologisk/kostnadsmessig mulig å produsere og så gir svaret seg selv, nesten.

Eneste spørsmålet er hvorfor blå ikke ble valgt i stedet for rød eller grønn. Og da er vel svaret at grønn og blå i sammen blir turkisaktig, som kan forveksles med både blå og grønn.

Mens rødt og grønt blir gult, som ikke så lett forveksles med utgangsfargene.

Så da er rødt og grønt de to fargene som ut fra alle praktiske mål er minst sannsynlige å blande på en eller annen måte.