Jump to content

Trenger litt hjelp med nytt akterdekk?

jorhei

Recommended Posts

Har nå bestemt oss for å lage nytt dekk bak på poppen til Gamla. Dette fordi det gamle er stygt og trenger utskifting, men det er ikke bare å få tak i det vi trenger i riktige dimensjoner.

Tanken er å ikke bytte midtfisken eller dollbordene men bare dekket i mellom. Problemet er at i da må ha samme høyde, hvilket er 20mm. Bredden på bordene vi trenger er såvidt jeg husker 45mm. Det er tidligere brukt furu med not og fjær, men det å få tak i 21*45mm furu med not og fjær har jeg foreløpig ikke klart.

Jeg har da følgende spørsmål:

1. Noen idè om hvordan vi kan/bør gjøre det? (vår tanke er å kanskje bruke en merantiplate i bunn, deretter lime furu glattkant oppå med epoxy)

2. Bør vi bruke furu eller mahogny, eller noe annet?

Noen som kan hjelpe oss litt. Står litt fast når det gjelder ideer akkurat nå.

Bilde av dekket slik det er nå:

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/899/Uten_navn.JPG

Mvh jorhei

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

under dekk, er der som regel bjelkelag langsgående samt tvers. Legg gjerne plywoodplate på eksempelvis 15 mm først, som limes med sika og skrues i bjelkelag.

Deretter kan du velge, enten bruke teak (siden det er så mange forkjempere for skauen her, ripp gjerne opp gammel teakdør) på resterende 5 mm, i 45 mm staver slik at du kan legge natemasse i mellom. Har du tilgang på bygningssag er ikke dette noe problem. I og med at der blir 5 mm, limes dette på plass enten ved bruk av epoxy, eller tec7.

Mahogny er også svært pent, men det passer kanskje best med teak til din båt ??

Dersom det skal gjøres billigere, kan du bruke merantiplate, frese spor på hver 45mm, beise for deretter å olje etc.

I det hele er det bare fantasien som setter begrensninger.

Ved bruk av plywood plate i bunn slipper du faren for vanngjennomtrenging. (Plywoodplate er kort og godt vannfast plate, ikke så dyr som teakplater, fåes deriblant på større bygningsbutikker.)

under dekk, er der som regel bjelkelag langsgående samt tvers. Legg gjerne plywoodplate på eksempelvis 15 mm først, som limes med sika og skrues i bjelkelag.

Deretter kan du velge, enten bruke teak (siden det er så mange forkjempere for skauen her, ripp gjerne opp gammel teakdør) på resterende 5 mm, i 45 mm staver slik at du kan legge natemasse i mellom. Har du tilgang på bygningssag er ikke dette noe problem. I og med at der blir 5 mm, limes dette på plass enten ved bruk av epoxy, eller tec7.

Mahogny er også svært pent, men det passer kanskje best med teak til din båt ??

Dersom det skal gjøres billigere, kan du bruke merantiplate, frese spor på hver 45mm, beise for deretter å olje etc.

I det hele er det bare fantasien som setter begrensninger.

Ved bruk av plywood plate i bunn slipper du faren for vanngjennomtrenging. (Plywoodplate er kort og godt vannfast plate, ikke så dyr som teakplater, fåes deriblant på større bygningsbutikker.)

<{POST_SNAPBACK}>

Okey, ser ut som det blir furu for vår del fordi resten av båten er bygget av furu. Angående den plywoodplata du snakker om så lurer jeg på om det er noen måte å bøye denne på. Dekket heller jo litt ned på begge sidene og må jo bøyes litt?

Er det 45 mm som er vanlig å ha mellom natene?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Okey, ser ut som det blir furu for vår del fordi resten av båten er bygget av furu. Angående den plywoodplata du snakker om så lurer jeg på om det er noen måte å bøye denne på. Dekket heller jo litt ned på begge sidene og må jo bøyes litt?

Er det 45 mm som er vanlig å ha mellom natene?

<{POST_SNAPBACK}>

Jada, den skrur dere ned! Kan være litt plundrete da!

Jeg skrudde ned 12 mm finer på hyttetaket på båten min! var ikke bare bare!

45mm vanlig? tja, si det men det er jo det fra før så da er det vel ingen grunn til og endre på det!

Dere har sikkert samme målet på framdekket

Stavene som fåes kjøpt ferdig er 45 mm, men da med nedfals på den ene siden, slik at det er 40 mm synlig. Skal du rippe, så ripper du dem på 40 mm, med 5mm fuge, ok ?

Plywoodplata kan ikke bøyes av seg selv, derfor skrev jeg at denne skrues og limes på plass i bjelkelaget, slik at du følger dekkets fasong.

Lykke til med jobben !!

Husk på at sagbruk går det an å få kjøpt vanlig furu (det vet du jo :lol: ), men også "kvistfri furu", dvs at det er sortering med minst mulig kvist i, noe som kan bli penere å se på. Tenkte jeg bare skulle tipse.

Gran er jo også svært likt furu, og der er enda mindre kvist i gran.........

Nå var jeg og jorhei (broder'n) nedi båten for å måle hvordan tykkelsen er på stavene som er der. Noen steder var det 45mm og andre steder var det 40mm. Derfor tror jeg det er bra vi bytter det...

Nå når vi er innpå dette er det en ting til jeg lurer på. Hvis vi velger 12mm meranti i bunn og 9mm furustaver, så blir det forferdelig mye tec7. Finns det en bunnlist som er 4-5mm tjukk, slik at slipper å bruke flere patroner med natemasse?

mvh

M/B Gamla

Nå var jeg og jorhei (broder'n) nedi båten for å måle hvordan tykkelsen er på stavene som er der. Noen steder var det 45mm og andre steder var det 40mm. Derfor tror jeg det er bra vi bytter det...

Nå når vi er innpå dette er det en ting til jeg lurer på. Hvis vi velger 12mm meranti i bunn og 9mm furustaver, så blir det forferdelig mye tec7. Finns det en bunnlist som er 4-5mm tjukk, slik at slipper å bruke flere patroner med natemasse?

mvh

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, det går og bruke gummilisse men den er jo heller ikke billig!

det går da ikke så mye Tec7!

Jeg har vel brukt 25-30 patroner eller noe.

Kjøp dere en kartong med 12 patroner for og få en god pris!

Jeg har lagt dekka på denne måten, da med lerk med det spiller ingen rolle på leggingen.

Itedenfor å bøye ned en 15 mm eller 12 mm plate så bruk 2 tynnere isteden 6+6mm, 6+9 mm eler hva som passer. hvis du skal skjøte, så ikke skøt på samme sted. og lim disse platene sammen med epoxy.

En feil jeg gjorde var å ikke epoxybehandle de på undersiden først. Tilpass de paltene som skal ligge i bunnen og legg et lag med epoxy og tynn duk på den som blir undersiden før du skur det fast i dekksbjelkene.

45mm er ganske vanlig dim og natebredden er normalt ca 10 % av det synlige dekksbordet (jeg har brukt 5 mm flisekryss til mine staber på ca 48mm)

Husk også store skiver når du skrur det fast i epoxyen, det lbir lett merker i furu o.l.

Nå holder jeg på med dørker og det er på samme måte, på blidet ser du stavene som er limt i epoxy på en 15mm finerplate..Bilde

Det er da også enkelt å legge inn midtfisk og annet stæsj. Den sirklen som er i teak skal bli en ring som går rundt bordsøyle. enkelt å lage med et hullbor!

Lykke til.

Den eneste utfordningen er kanten hvor dollbordet har gått mot det gamle dekket, her kan det være litt mykt, jeg måtte frese vekk ca 10mm hele veien på mine dollbord på fremdekket.

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

PS dekksstavene bør være så tynne som mulig, jeg har brukt 7mm eller noe sånt og det er i det tykkeste laget. ville prøvd på 4mm for å halvere krymp/svelling hvis dere får litt fuktighet under lakken....

Og Tec7 er et fortrefflig stoff, jeg har noen bilder på den enkleste natejobben jeg har hørt om iallefall, kan laste de inn hvis det er av interesse?

PS dekksstavene bør være så tynne som mulig, jeg har brukt 7mm eller noe sånt og det er i det tykkeste laget. ville prøvd på 4mm for å halvere krymp/svelling hvis dere får litt fuktighet under lakken....

Og Tec7 er et fortrefflig stoff, jeg har noen bilder på den enkleste natejobben jeg har hørt om iallefall, kan laste de inn hvis det er av interesse?

<{POST_SNAPBACK}>

Gjerne bilder! Det er alltid kjekt å ha...

M/B Gamla

Bilder kommer.....

Når det gjelder flaskskårend ved (at åringene "står" i staven) så er det mest vikig hvis du skal ha et ubehandlet dekk i feks teak da "lagene " i treet vil reise seg og forårsake flis og det blir jo selfølgelig svekket/stygt... men det er ikke fult så viktig i et lakkert dekk, men det er absolutt penest og mest riktig....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...