Jump to content

Har noen erfaring med oppgradering Gyro Rate på Raymarine

Janda

Recommended Posts

Jeg har tidligere hatt Raymarine autopilot med gyrostabilisator. Skiftet båt og fikk da en Raymarine ST 6002 uten gyrostabilisator. Har opplevd at det er kjempestor forskjell på disse. Den med gyro hadde ingen problemer med å holde kursen uten vingling. Opplever nå uten gyro at spesielt på nordlig kurs og mye sjø at det blir mye vingling.

Raymarine har en oppgradering som heter E12101 Gyro Rate Upgrade for Fluxgate. Og på en en annen link her på båtplassen finnes det et rimeligere system som selges via Finn av en svenske til kr. 1750,- Er det noen som har erfaringer med denne enheten? Finnkode: 29109235

Vet ikke hvordan det er med ST 6002, men på S1, S2 og S3 virker det som det er stor forskjell med og uten gyro. Selv har jeg ikke gyro, men har bygget en selv etter anvisning på nettet. Deler for et par hundrelapper. Skal monteres til våren. Tipper at det svensken selger er noe lignende. Litt dyrt, men greit nok hvis man ikke kan lage en selv. Har lest om flere som er fornøyd med den.

Øivind

Har oppgradert med gyro kjøpt av "svensken" på Finn. Husker ikke hvilken computer jeg har, men den er vel snart 10 år gammel. Den fant selv ut at gyroen var montert. Kan nå stille opp responsen flere trinn over 3 som var maks før. Stor forbedring av styring i mye sjø. Anbefales.