Jump to content

Fra Ålesund til Bergen i Påsken. Hvilken rute bør jeg velge?

flkl

Recommended Posts

Jeg skal seile fra Ålesund til Bergen i Påsken 2014. Hvilken rute bør jeg velge? (Vi er fire stykker i båten på dette strekket. To med mye seilerfaring, en med litt seilerfaring og en med ingen seilerfaring). Vi seiler i en Mamba 1986 modell på 29 fot. Hvis vi skulle være heldig og få glitrende forhold, vil jeg seile utaskjærs og suse avgårde ned langs kysten. Hvis været ikke blir så bra, tenker jeg å seile innaskjærs. Jeg er imidlertid litt usikker på hvilken rute som er best å velge. Er det noen her som har gode forslag og har seilt her før?

Jeg ville gått innaskjærs hvis dere ikke har veldig dårlig tid. Ta utgangspunkt i ruta til hurtigruta. Det er bare to lange dager, tidstyven er å vente på bra forhold over Stadt. Mye fin natur. Har en halvveis plan om samme strekning i sommer som det av en lenger tur.

Fint at du har ordnet med mannskap. Kan anbefale deg å se på "spesialvarseler for Stad". Får ikke til å lage link med denne forbaska iPhonen. Men du finner det om du søker. Inneholder vind og bølgedata. Sandshamn er en fin havn rett nord for stad.

Vindretningen er avgjørende for hvor mye vind dere tåler rundt Stad. Jeg går nordover i kuling om det er SW-vind, litt avhengig av bølgehøyde. Er det vinden fra nordlig retning vil jeg helst ikke ha sterkere vind enn frisk bris / liten kuling. Bølgehøyde vil også være med i vurderingen. Vi kom til Silda tidlig på morgenen på vei nordover, bølgehøyde 10 m, vindretning SW. Vi la oss på Silda og ventet i 6 timer da bølgehøyde og vind skulle spakne utover dagen. Det var bølgehøyde på rundt 6 m da vi rundet tidlig på ettermiddagen. Vi hadde en bølge på rundt 10 m, da vi var rett nord for Stadlandet I og med at vinden var spaknende var det ikke mye brytende sjø. Vi hadde ikke problemer.

Jeg skjønner ikke hvorfor en skal gå til havs. Det er så mye mer å oppleve og se i leia, samt at en har så mye større komfort. Hadde noen spurt meg om å blitt med på en slik tur, så hadde jeg takket nei, om det viste seg at en skulle gå utaskjærs. Jeg har såpass respekt for havet, at jeg er ikke på havet, når jeg kan seile i ei trygg og komfortabel lei.

Jeg har møtt seilere som har gått utaskjærs i stedet for å fulgt leia. For meg er det da naturlig å spørre - hvorfor? Som regel er grunnen manglende navigasjonskunnskaper, de føler seg ikke trygg i leia!

Guest Avmønstret#

Jeg har møtt seilere som har gått utaskjærs i stedet for å fulgt leia. For meg er det da naturlig å spørre - hvorfor? Som regel er grunnen manglende navigasjonskunnskaper, de føler seg ikke trygg i leia!

Jeg tror du har helt rett. Det er mye mer krevende å manøvrere langs land enn å gå utaskjærs. Dessuten har man kortere tid på seg om man ligger mellom holmer og skjær om noe skulle skje, man har også mer krevende bølge og strømforhold og trafikkbilde ifht annen trafikk så jeg forstår godt at folk går utaskjærs, særlig om man føler seg usikker og vil ha større marginer på sin side om det skulle skje noe.

Også enig i at man får se/oppleve mer om man går langs land og den gleden får man mer av når man får mer erfaring og kan gå med god følelse i magen mellom holmer og skjær.

-----------

Som førstereis med nytt mannskap pluss at det fort blir noen timer i mørket så ville jeg definitivt gått utaskjærs. Det er mye mer komfortabelt å ha "fritt farvann" rundt seg.

Kombinasjonen av ny båt, nytt mannskap, lite seilerfaring, gå i leia med annen trafikk, navigere i ukjent farvann, seile og kanskje også mørke høres for meg ut som en potensielt stressende og svært ukomfortabel situasjon.

Tar du "vekk" behovet for fin- navigering og det meste av annen trafikk, dvs går utaskjærs, så høres det straks mer overkommelig ut.

Leia her er omtrent som oslofjorden uten trafikk. Mye andre båter er det ikke. Legg opp ruta på f.eks navtronics på iPad nå og seil ruta en del ganger før dere starter. Noter gjerne kurser og referansepunkter. Prøv også å få noen båtturer der en leker med navigasjon. En fergetur kan brukes.

Å gå indre lei fra Måløy til Bergen/ Stavanger er helt topp og ikke særlig problematisk. Det er igrunn kun en plass det er litt staker å ta hensyn til og det er utenfor Florø. Ellers er det fine og rene fjorder med høye fjell som gjør at du lett finner referansepunkter i landskapet. Fra den fjorden hvor mongstad ligger, husker ikke navnet, så følger du den svært godt merkede hurtigbåtleden helt ned til nordhordalandsbroa, en times tid før Bergen. Der er det totalt skjermet.

Med M-ais på iPad eller mobil så følger du med på alle ferger som krysser fjordene. Brukte 14-15 timer Måløy til little Bergen med en jeanneau so 42 for noen år siden i indre lei. En fantastisk tur.

Tjaa man kan vel kanskje vurdere å se på enda en faktor og det er vindretning og tid, er man uheldig med vinden så går det masse tid å ligge å krysse innaskjærs om man er allergisk mot å kjøre motor.

Gikk turen med motorbåt for mange år siden, men det var i juni. Nydelig tur, masse flotte steder underveis! Rett under Hornelen kan de være greit å være obs på fallvinder. Straumane nedover Nordhordland er jo en opplevelse, og det er som Eureka sier kun paddemarken utenfor Florø som er noe særlig utfordring, og så Stadt da.

Håper å se deg og båten i Bergen!

Mvh Even

Gikk turen med motorbåt for mange år siden, men det var i juni. Nydelig tur, masse flotte steder underveis! Rett under Hornelen kan de være greit å være obs på fallvinder. Straumane nedover Nordhordland er jo en opplevelse, og det er som Eureka sier kun paddemarken utenfor Florø som er noe særlig utfordring, og så Stadt da.

Håper å se deg og båten i Bergen!

Mvh Even

Takk for en hyggelig melding Even. Vi snakkes i Bergen om værgudene står oss bi. :) - Frederik.

• 1 month later...