båtmann87 Startet 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2014 Skal nå montere baugpropell i båten og tenkte og sette batteri fremme ved propell i baugen. Tanken var og montere ett bep voltsensitivt rele for og lade det batteriet. Men spørsmålet er da hvor store kabler trengs da, når det er 12 meter ifra rele tur/retur til batteri fremme, og en 60 ampers dynamo? Håper på litt god hjelp her :-) Link to post
Fantino Svart 8.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2014 Det er trolig en bedre løsning å bruke en dc-dc lader som kan fores via relativt tynne ledninger. Link to post
båtmann87 Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 ok :-) fant en type fra c-tek http://www.ctek.com/no/no/chargers/SMARTPASS men er det noen som har noe erfaring med disse? lite og finne ut om den typen på nett og forum :-/ Link to post
Jonas78 Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Om jeg har forstått båtstrøm rett, er det viktig med tykke kabler når det skal store strømmengder, over lang avstand, på kort tid. Når du skal lade et batteri som står foran, er jeg ganske sikker på at du kan ha relativt normal tykkelse på kablene, da lading av batteri går over lengre tid. Men utregningen av dette, og bekreftelsen på det får ekspertene her inne verifisere :-) Bruk vest! Link to post
båtmann87 Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 (redigert) det ligger 2x4mm2 frem som ikke er i bruk, som jeg håpet atte kunne brukes med noe smart lade/rele utstyr :-) for skal en i gang med og få trekkt noen nye større kabler frem, så blir det en forferdelig jobb, etter sånn båten er bygget opp. så håpet på en litt enklere løsning :-) Redigert 9.Februar.2014 av båtmann87 (see edit history) Link to post
tobixen Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 (redigert) Dette er diskutert opp og ned i mente, og det finnes mange meninger om dette. Mitt inntrykk er at man kan ha et startbatteri rett ved baugtruster og bruke relativt tynne ledninger til generator og batteribank i hekken. Man bør ha en kraftig diode, voltsensitivt relé eller eventuelt bryter for å hindre at batteriet til baugtruster tappes ned ifbm allminnelig forbruk. Baugtrusterbatteriet vil normalt aldri kreve bulklading, derfor holder det med relativt tynne ledninger. Det største problemet er evt brannsikkerhet. Redigert 9.Februar.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
taunus Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Nettopp det. Du må beskytte deg mot kortslutning, og evt heng av baugpropell. Har du batteri fremme bør du ha en hovedstrømsbryter mellom baugpropell og batteri.. Og du bør ha en sikring mellom batteribankene slik at ikke denne 4 kvadraten smelter hvis noe skjer. Hvis du går for DC-DC lading følger du instruksene til denne. Men uansett hovedstrømsbryter for å legge baugpropell død. (er greit også ved vedlikehold) Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Nå ser jeg ikke brannfaren, uten at denne blir forklart nærmere. For lavt kvadrat på kablingen uten at sikringer dekker, er naturligvis en brannfelle. Hulda har montert Sleipner sitt system. Der sitter det en 400 A sikring mellom baugbatteri og propellmotor. I tillegg har jeg montert en fjernstyrt bryter fra BEP som kutter strøm både til baugpropell og ankerwinch. Lading fra motordynamo går via tykke kabler. Grunnen til dette er at baugbatteriet også tjener som mulig back up for startbatteriet. Dergjennom har jeg også masse kvadrat for å føre strøm til baugbatteriet for lading fra motordynamo. Når vi ligger for landstrøm eller kjører aggregat, så har jeg en liten vedlikeholdslader fast montert rett ved baugbatteriet. Link to post
taunus Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Da er det fint hos deg, men mange båteiere gjør mye rart, og tenker ikke på alle ting. Ok...eksempel. Batteri fremme topp ladet... 4 kvadrat ledning fra startbatteri bak.. Startbatteri går i stykker....Da prøver du å starte via batteri fremme .. Og 500 amper i en 4 kvadrat går dårlig... Sikring? den bare røyk hele tia så den kutta jeg ut. Plutselig har du en hel båtlengde med brent ledning.. eller verre.. Eksempel to: Batteri fremme er blitt banket så mange ganger at det plutselig kortslutter.Da er det fint at det står 3 gode batterier bak som er koblet sammen . Disse kan levere 3000 Amper for å avslutte kortslutningen for godt. Det er fint hvis noen leser dette og tenker igjennom sitt eget anlegg. De fleste her inne er seriøse båtelskere, og har mye på stell. Men mange andre har det ikke. Har Hulda en sikring mellom de to batteriene..Nei..Da ville jeg vurdert dette siden du har en kraftpakke i hver ende av båten og kabel som mest sansynlig ikke er dimensjonert for 1000 Amper.. Link to post
båtmann87 Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 (redigert) Hos meg er spørsmålet om dette kan brukes kun til lading og ikke forbruk til annet enn baugpropellen. Satte inn en link lenger oppe til en dc-dc lader og lurer på om dette er noe som kan brukes? Ut ifra det jeg forstår i bruksanvisningen til denne, så har ikke denne behovet for store kabel dimensjoner. Men er det noen som har brukt denne type lader eller har kjennskap til denne? Kabelen er foresten 4.5mm2 og ikke 4 Redigert 9.Februar.2014 av båtmann87 (see edit history) Link to post
taunus Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Jeg tror du kan bruke denne.. Men husk at denne bruker strøm for å gi deg strøm fremme. Dessuten koster den 2000kr, og kan gå i stykker. Jeg liker kabel bedre. Bruker ikke strøm , og går sjelden i stykker. Link to post
navid Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Jeg hadde også problemer med lite strøm på thruster-batteriet av og til. Etter mange gode tips her inne fra baatplassen har jeg montert en C-tek lader ved batteriet. https://baatplassen.no/i/topic/105466-baugthruster-hvordan-har-dere-koblet-batteriet/ Har ikke fått testet ut hvordan dette fungerer over tid. Men så langt har jeg høyere spenning på batteriet enn hva jeg hadde tidligere. Link to post
eivindch Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Men spørsmålet er da hvor store kabler trengs da, når det er 12 meter ifra rele tur/retur til batteri fremme, og en 60 ampers dynamo? Håper på litt god hjelp her :-) Jeg bruker 16 mm2 kabler. Det fungerer aldeles strålende. Jeg går ut fra at generatoren din lader noen andre batterier også, så da er det ikke så mange ampere som renner inn i baugpropellbatteriet. Det er jo ikke mye strøm som forsvinner fra batteriet med normal bruk. Jeg bruker i alle fall ikke min mer enn ca. 5 sek. om gangen. Eivind Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Har Hulda en sikring mellom de to batteriene..Nei..Da ville jeg vurdert dette siden du har en kraftpakke i hver ende av båten og kabel som mest sansynlig ikke er dimensjonert for 1000 Amper.. Mja, akkurat denne vinklingen har vært oppe tidligere, og forholdet har blitt vurdert. Samme forholdet blir det også mellom batterier og starter. Mellom batteri og hovedforbruk i båten. Konsensus den gangen ble at et ryddig montert anlegg i en båt neppe er mer utsatt enn anlegget i en bil. Der er det ikke sikring mellom starter og batteri. Baugbatteriet i Hulda har DIN CCA 1020 A. Mulig at forbruksbanken ligger noe høyere. Kablingen mellom batteribankene blir nå ca. 95+60 kvadrat begge veier. Det skulle altså bli en sikring som tar minst 700 A. Kablene ligger tørt i beskyttede kanaler hele veien. Derfor anser jeg ikke sikring av disse kretsene for å være nødvendig. Alle kretsene har brytere (BEP) på utsiden av batterikassene. Forbruksbanken får en shunt tilkoblet. Fra forbruksbanken er det utgang for strøm til resten av båten, lanterner, lys, nav., autopilot etc. Her går ledere for pluss og minus ut av batterikassen, og på utsiden er både pluss og minus sikret med 150 A sikringer. Disse kretsene anses for å ha høyere risiko i og med at lederene går ut til forskjellige koblingspunkter der det kan være bevegelse. Og hver krets er sikret med egne sikringer relatert til strømtrekk og hva lederene tåler. Det er tre kretser som ligger 'på utsiden' av disse systemene: VHF, lensepumpe og Eberspächer. For VHF og lensepumpe er filosofien "Run to Destruction". Joda, opplegget har vært gjennom en detaljert vurdering. Det blir foretatt endringer nå i vinter, batterier og sentraler skal flyttes. Men filosofien forblir den samme. Link to post
taunus Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Ja det virker som du har godt opplegg. Den ene risikoen jeg tenker på er at akkurat denne kabelen ligger ofte gjennom soverom og hele hopprennet. I bil sover man sjelden. Og i båtene jeg har bygget er det ikke batteri fremme men sikring rett før kablene forsvinner ut av motorrom. Altså: litt av filosofien er å trygge soveavdelingen. Men det kan gjøres med varslere av forskjellig slag. Ha en god kveld nå skal jeg henge av meg disse glassfiberbefengte arbeidsklærne.............. Link to post
TasleT Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Hva med en ladebooster til et par tusen kroner, og 1,5mm2 evn. 2,5 mm2 kabel fra motorrommet frem til batteriet? En slik booster leverer rundt 10 A max og burde kanskje holde. Jeg har en slik booster i campingvogna, for lading av batteriet der fra bilen under kjøring. http://www.tore.aasli.no Link to post
hegra Svart 9.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2014 Noe av samme problemstilling har man på trailere med lift bak på bil og gjerne henger også. Liften drives av ei hydraulikkpumpe, elektrisk motor og egne batteri. Alt dette er plassert bak ved liften. Det blir ett langt strekk bak til liftbatteriene for å lade disse. For å unngå at bilens og liftens batterier skal sende store strømmer seg i mellom er det bak ved liftens betjeningsbrytere også en av/på bryter som virker slik : I pos. AV er batteriene koblet sammen med bilen slik at disse blir ladet, men bare hvis motor er i gang. Bryterpanelet derimot fungerer ikke, og liften kan dermed ikke kjøres. I pos. PÅ kobler bryteren ladekabelen fra, men samtidig kobles bryterpanelet til liftbatteriene slik at liften kan brukes. Dermed er liftbatteriene adskilt fra bilens batteri og dynamo når liften arbeider. Etter bruk av lift settes bryter på AV og ladingen starter opp igjen. Selvfølgelig mye av det samme som med et VSR rele, men det er nok noe relegreier/dioder på bilene også da strømmen ikke kan gå fra liftbatteriene og tilbake til bilen heller. Link to post
Joerg Becker Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Det er også et evig tema, men det er ikke så komplisert som det synes. Undersøk gjerne først hvilken problemstilling hver enkelt har,da blir det noe enklere å se på mulighetene.Tar vi f.eks. noen baugtruster med 5000W /12V da blir det strøm med omtrentlig 600A/450AMasse strøm?Ja. Men regner vi videre da blir utladingen likevel bare ca. -0,16Ah per sekund.Omtalte 5 sekunder blir da ca. -0,8Ah, 10 sekunder = -1,6Ah.Og t.o.m. når noen leker karusell i 30 sekunder blir det ikke særlig mer enn litt over -5 Ah. Glemmer vi nå fysisk belastning på selve batteriet og kapasitet, men tenker bare "normal" behov for lading.Et riktig dimensjonert baugbatteri på vanlig fritidsbåt opp til 60ft,som klarer å dekke behovet (strøm OG spenning) uten hvis og når, som også passer til lade-karakteristikken ellers, trenger sjelden mer enn 1 - 2A ladestrøm. Det er mer enn nok for etterladning av det meste i baugen.Og det betyr at man kan bruke strømbegrensning og tynnere kabel.Kollega Sterling tilbyr f.eks. så morsomme ting som BM (Battery Maintainer).BM virker som en "transformator" som følger inngangs-karakteristikken, som både krever og overvåker sekundærbatteriet, tilbyr både galvanisk skille, automatisk av/på, sikringer for overlast og overspenning.3 kabler = ferdig tilkoblet, finnes for spenninger 12/12, 12/24, 24/24, 24/12V og leverer avhengig modell 1 - 3A som ladestrøm. Noe annet er det når det blir mer strøm som skal forsynes.Da kan man bruke f.eks. B2B/BB-ladere fra Sterling, eller også DC-DC konvertere fra Victron.Masse å velge imellom fra 4A til 210A.Og til sist, etterlading av enten forskjellige type batterier,eller batterier som får mer påkjenning pga. parallelt bruk for noe annet / som trenger en annen behandling pga. syklisk drift.Da er det ofte interessant med en DC-lader BB (BBC / B2B).Slike ladere jobber (flertrinns) som landstrømladere,bare med batteristrøm som primærkilde.Enda en fordel for noen: BB-ladere arbeider strømbegrenset, som kan være viktig f.eks. for AGM-batterier. (også på bobil som ofte bare har 1 til 2 forbruksbatterier)Og så til alle med for svak batteri men mange meter tung ankerkjetting etc.Da er det interessant med noe bra reléstyring som kan serve strøm fra dynamoene også. Reléer finnes med fast og justerbare spenninger, men også med automatisk strømbegrensning som tilbyr fordeler i tilfelle at andre deler, kabel, parallell elektronikk, eller batterier etc. skal vernes for ukontrollert belastning. Så, "baug-"batterier kan kontrolleres enkelt og det finnes noe for alle.Kabler kan, men behøver ikke nødvendigvis å være tykk som trær.Det er jo bare spørs hva man trenger, og som vanlig er ikke det like for alle.Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Dr Gonzo Svart 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2014 Hei båtmann87 Med kabelstrekket ditt på 12 meter og ladestrøm på max 60 amp vil du med en 50mm2 kabel ha et spenningsfall på ca 1% over de totalt 24 meterne hvis ikke jeg tar skammelig feil. Når det kommer til monteringen vil jeg råde deg til å montere en hovedbryter til dette batteriet da det kun burde brukes nær motoren går. -Også monterer du sikring mellom batteri og thruster i forhold til storrelsen på thruster`n. Dette batteriet kan også brukes til f.eks lanterner og andre ting som er i bruk under kjøring, men det er ikke å anbefale å bruke dette som startstrøm. -Så spørsmålet er egentlig om man gidder å begynne jobben med å strekke kabler, da alternativet er som flere nevner å montere en lader i baugen.Og dette er jo heller ingen dårlig ide, har man allerede en kraftig inverter ombord kan man igjen kople denne til laderen og du vil ha ladestrøm under kjøring :) Mitt råd er vel egentlig etter mange år i båtbransjen er at du ikke tar "gode råd for gitt"... Husk, det finnes mange "verdensmestere" i hver eneste båthavn :) Når det kommer til strøm i båt er det altfor mange fallgruver man kan tråkke i, så her er det viktig å holde hue kaldt og ikke ha dårlig tid. -Hvis du lurer så hør kjapt med en montør som har erfaring med baugthrustere. -Mitt beste råd her er å sende en kjapp mail til Sleipner i Østfold, de har den ekspertisen du trenger :) Lykke til Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn