Jump to content

Plassering av smarttabs liten rib (Grand 275)

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei

Har noen tips til plassering av smart tabs på en Grand 275? Ble litt i tvil da jeg begynte å se på dette i kveld....

Jeg er jo avhengig av god klaring til motor, slik at de må ganske langt ut til sidene, men da kommer de utenfor "chinen" som er på skroget..... Så da ser jeg for meg at de ligger å bremser mellom skrog og pontongen, siden dette stykket ikke er nedi vannet i noe særlig grad i fart? Eller tenker jeg feil?

bilde

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

• 1 måned senere...

Konklusjon etter testtur i helga: Slankekuren er utsatt på ubestemt tid.

Trimflapsene hadde en veldig god effekt, både på det å komme opp i plan og hvordan den gikk i vannet. Utrolig fornøyd :smiley:

Har ikke målt toppfarten, men den er ikke det viktigste. Hadde tilten på innerste hakk først, og da "spratt" den opp i plan, men hadde da en tendens til å overplane litt. Tok den ut et hakk, og det ble veldig bra. Kunne kjøre saktere uten at den datt ut av plan også.

Motoren er en Yamaha 2 syl 6hk, 4-takt, med annen utveksling på stag til forgasser slik at den yter 8hk (Men uten toppturtallet til 8hk, da dette er en egen elektronikkboks)

• 2 år senere...

Hadde slike Tabs på vår Bestmarin 320 også, jeg monterte de før første prøvetur og har alltid innbilt meg at de sikkert har litt effekt. Tok for moro skyld å bandt de opp og prøvde båten en tur, jeg var ikke sein om å knyte de løs igjen for å si det sånn, båten ble helt annerledes i sjøen og hoppa og vingla noe helt fryktelig i forhold til når tabsene var nede og i aksjon!

Plassering som her på bildet. Toppfarten var den samme med tabs oppe og nede, 27 knop.

bilde

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Kjenner jeg begynner å bli spent på effekten.. Venter på litt mindre grisete vær før jeg monterer. Ser ut som om mange har montert de 1-2" inn fra pontongene. Følger alle også rådet med 1/2" opp fra bunnen? Jeg tenkte i utgangspunktet at min 270/9' Brig godt kan trenge litt mer gliflate og så for meg å montere de 'flush', men det er mulig de vil strike unødvendig mye da?

Testet i dag. Toppfart 14.5 knop men jeg har ikke målt før så har ikke noe å sammenligne med. Kom lett i plan når jeg sitter tofta (som står ganske langt fremme), men ikke når jeg sitter bak på pontongen. Den ble veldig stabil i fart og lett å holde i plan i lavere hastighet. Evt finjustering får vente til den er testet litt mer.

Viksund Bravo: Jeg prøvde å 'tune' motoren litt. Den jager på tomgang. Manual sier at det skal stå en tomgangsskrue bak staget for selve spjeldet, men i det hullet ser jeg bare et merkelig skruehode. Muligens et som ikke skal røres/bare kan justeres med spesialverktøy. Ser også at jeg fremdeles ikke får gitt på helt til spjeldet bunner da jeg i så fall må flytte skruen på staget så langt ut at det ikke får returnere til tomgangsstilling.. Har du forsket noe på dette? Jeg bøyde metallstopperen oppe på staget slik at det får lenger vandring. Mulig jeg har overdrevet?

Hmm....

Jeg kan ikke huske at det var problemer med utvekslingen til spjeldet. Jeg tror heller ikke jeg bøyde på staget. Kun på blikkplaten som stoppet vandringen. Rart den jager. Kan det være noe falskluft, tro?

Var litt vanskelig å huske akkurat hvordan det så ut dette, men er nok snart i båten igjen og kan sjekke nærmere :-)

Jeg ordlegger meg feil. Har bare bøyd den lille tappen på blikkplata. Men jeg så at staget fra den nye plast-utvekslingsarmen kunne forlenges ved å flytte den lille messingklemma som fester den til blikkplata, og da fikk jeg lengre 'slag' på blikkplata, dvs åpnere spjeld. Men jeg kunne ikke få den til endeslag, fordi den da ikke hadde nok bevegelse til å returnere til tomgangsstilling. Håper det var noenlunde forståelig? Skal prøve å huske å ta bilder ved neste tuningsession :-D

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...