Jump to content

Wallas 2400 i Bella Falcon

largo

Recommended Posts

Jeg merker omtrent ingen effekt av min Wallas 2400, og har derfor kjøpt servicesett til den. Å få den ut av båten viser seg imidlertid umulig!

Den er montert bak på babord side, der er et rom som er adskilt fra motorrom. Her er også batteriene plassert. Jeg finner mange håndbøker for hvordan denne skal skrus ut og serviceres, men jeg forstår det slik at de to festeboltene som fester apparatet til braketten må helt ut, og det klarer jeg ikke. Jeg får inntrykk av at brenneren er montert før båten var satt helt sammen på fabrikken, og at braketten skulle stått en cm lenger ned. For boltene går inn i en nedfelling for luken, og der står de godt.

Er det noen falconeiere som har hatt ute wallasen, og som kan si meg hva jeg gjør galt?

Hadde ute min 30D Wallas, og det var trangt husker jeg. Ble litt knoting husker jeg, og lurer på om jeg brukte en avkortet 13 nøkkel. Med det er en stund siden. Hvis din er montert høyere, så blir det mer utfordrende.

Mekaniker som jeg hadde ombord, ålte seg ned i rommet, og han var rundt 1.75... Så hvis du er myk...:)

Er det en slik båt det dreier seg om? Eller en lignende Bella?

1391991818.jpg

Skulle ta service på varmeren (Wallas 2400) høsten 2000 på denne båten, og problemet var det samme som ditt; Dønn umulig å få varmeren ut av båten.

1391991762.jpg

Bak de 2 ventilene (+ 1 skjult bak dekksluka) skjuler det seg en Wallas 2400. Fikk tilsendt en lufteluke/ventil (se bilde lenger ned) fra Bella. Skar ut et hull tilsvarende luken. De små ventilene forsvant i samme operasjon

1391992049.jpg

Nytt deksel (luke/ventilasjon??) ble montert, og sluttresultatet ble slik:

1391991737.jpg

Mener at produksjonen fra Bella ble endret etter påtrykk fra Wallas. Meningen var nok at boltene fra Wallas'en skulle treffe ventilene (måtte skrues av), men slik var det altså ikke.

Luken som er montert har en stor luftespalte litt over midten. Hvem som forhandler denne luken har jeg ikke funnet ut, men kanskje en Bella forhandler kan hjelpe? Eller om du kopierer bildet og sender en forespørsel til Bella?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Du verden! Jo, jeg har en slik luke, men jeg tenkte ikke over at den var der til dette formål. Utrolig.

Takk for en særdeles grundig forklaring. Nå er jeg igjen optimist. Hadde ikke luken vært der, ville jeg i alle fall fått ut boltene, men det hadde jo blitt å følge tkb sitt råd og rekruttere den mest kortvokste av kameratene. Jeg går selv på intet sett og vis inn i det rommet.

Edited by largo (see edit history)

image6.jpg

Slik så det ut før jeg satt inn den store luken/ventilen. Boltene fra Wallas'en treffer veggen mellom ventilene. Manglet en stakkars centimeter før de var ute.

Synes at den store luken er et svært godt alternativ. Gir mye bedre adkomst til bolter og slangeklemmer.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"