Jump to content

Bygger 383 stroker, nytt svinghjul har ikke hull til enginecoupler

Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Holder på å bygge ny motor i vinter, og har i den forbindelse kjøpt et stroker sett. Dette kommer ferdig med flexplate. Denne platen har ikke hull som passer med engine coupler, slik den gamle hadde. Diameter på hjulet er lik den gamle. Isolert sett kunne jeg brukt det gamle svinghjulet, men hvordan går det med balanseringen av delene. Motoren er så godt som ferdig satt sammen, da jeg oppdaget dette. Hva kan jeg gjøre får å få dette til å fungere? flexplaten som følger med, ser ut som er beregnet til automat girkasse. Der sitter gjenene i konvertern. Kan jeg bruke det gamle svinghjulet? flexplata som følger med, har en vekt sveiset på seg. Det gamle svinghjulet har hull borret for avbalansering.

Scat Engine Rotating Assemblies 1-41755BIEScat Engine Rotating Assemblies 1-417 er settet jeg har kjøpt.

Slik er ordlyden i beskrivelsen av balanseringen: BALANCED INTERNAL, EXTERNAL FLEXPLATE ROTATING ASSEMBLIES INCLUDE FLEXPLATE

Edited by Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Hvis delene er internt balansert, så er veiva balansert uten eksterne vekter. Man balanserer altså veiva i forhold til vekt på stempler og råder, og uten å benytte vektfordeling i svinghjul eller svingningsdemperen.

Det betyr i utgangspunktet at det skal gå greit å benytte det gamle svinghjulet, men de rette til å svare helt sikkert er Scat. Send de en melding, de svarer som regel ganske raskt og vet hva de driver med.

En balansering av det gamle svinghjulet, og eventuelt svingningsdemper kan være en god ide dersom du er litt petimeter.

Har sendt mail til Scat og spurt. Men kan se ut som at alt er internt balansert, flexplate er ekstern. Håper jeg kan bruke det gamle. Balansere det og svingningsdemperen er nok ikke dumt nei.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Du skriver at det er sveiset en vekt på flexplata, altså er dette en ekstern balansevekt. Svinghjulet må altså ha samme bobvekt som denne flexplaten, noe som er vanlig. Hvis du ser på det gamle svinghjulet ditt er det nok litt høydeforskjell på ene siden. Dette er en vekt som skal stemme med veiva. Siden dette er en stroker må du få balansert svinghjulet til veiva, det samme gjelder svingningsdemperen hvis ikke den fulgte med i settet ferdig balansert sammen.