Jump to content


hvordan feste stolstativ i en GH 15


Lars jonas

Recommended Posts

Skal denne svingplata festes på dørken eller har du ein benk eller skap den skal oppå?

Dersom du har det så bare bore du hull og fester med gjennomgående skruer med mutter. Dersom den skal festes rett på dørk så kan du ta enkle metoden å forbore med feks 5mm-5,5mm bor og bruke 6.3mm syrefaste karosseriskruer, sikalflex i skruehull og under heile plata, og på skruene. Og så skru til. Det er fare for at det vil kunne bli sprekker og lekkasje inn i dobbelbunn på sikt. Ja dersom båten har dobbelbunn da ! Ellers kan du sjølvsagt ikkje skru den fast i dørken/bunn.

Beste løsning uansett dobbelbunn eller ikkje, er å skaffe eit par ca 20mm tykke finerplater på feks 30x30cm, legge de oppå enannan og plastre/støpe de fast oppå bunn. Då får du eit nytt fundament som du kan skru stolfestet fast i uten å risikere å skade båtens bunn/dørk. Samme prosedyre med sikaflex uansett løsning du velger nede på dørken.

Sika og fleire andre merker har "maritime" produkt som tåler sol og sjø.

Men til slutt...den svingplata pleier man montere oppunder stolen oppå ei søyle. Lager inni der er neppe egnet å ligge nesten på dørk og få stadig sjøvann på seg i åpen båt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...