Jump to content

Johnson 225hk Oceanrunner, starter henger fast i svinghjulet

ottiss

Recommended Posts

Jeg har en Johnson 225hk Oceanrunner, V6, og i sommer hadde jeg litt problemer med starteren når båten hadde stått en ukes tid. Det som skjedde, var at tannhjulet som skal skyves opp til svinghjulet "satt fast", og dermed bare slurret uten å treffe svinghjulet. Tannhjulet ble altså ikke løftet opp til svinghjulet (se bildet av den aktuelle starteren)

Det er vel en magnet som slår inn når man vrir om tenningen, som gjør at tannhjulet i starteren presses opp til svinghjulet. Med litt spray-smurning hjalp det på kort sikt, men uken etter kunne det samme problemet oppstå.

Jeg har dermed to spørsmål:

1. Er dette et vanlig problem, som enkelt kan fikses, eller skal jeg bytte hele starteren? (Ny starter koster 1000,- inkl. frakt på ebay, og det syns jeg ikke er avskrekkende..)

2. Hvis bytte til ny starter er den beste løsningen, er det bare å skru ut av den gamle og på med den nye, eller dukker det opp behov for justeringer og/eller kalibrering etc.??

bilde

Hei

1: Prisen på tusen spenn inkl. frakt tror jeg nok er rasende billig... Høres ikke uvanlig ut, det kan være innslagsreleet som henger, eller så kan det enkelt å greit være at den har førtidspensjonert seg hehe :) -Du kan prøve og slå/kakke til starteren i det du drar på nøkkel`n, hvis den da plutselig kommer etter et kakk eller to er det bare å bytte skiten. Du kan jo selvfølgelig sjekke pris i Norge, men det er nok mye dyrere enn en tusenlapp...

2: Kjøper du en ny en er det såre enkelt :) Før du skrur av den gamle så sjekk hvordan kablene er koplet til, og sammenlign med punkter på ny starter. Hvis det ser likt ut, skru så ut den gamle og sammenlign begge to at de er like også hele veien før du så monterer ny, kopler til ledninger, også kaBrom -all is well :)

Dette er en enkel kosejobb, så bare å ta det med ro!

-Lykke til :)

Da hadde jeg for min del kjøpt ny på ebay, bytta`n sjæl og refundert meg selv med 2990 spenn for å si det sånn :) Da har du nærmere 3 lapper til å bruke på båten, eller kanskje madammen hehe

Men dette er jo en god begynnelse, og har du tid og planlegger litt godt bestiller du det meste via EBAY i løpet av vinteren ;)

-Husk at norske båtutstyrs-leverandører er svinedyre, jeg snakker av erfaring, jeg har jobbet for fler av dem hehe :P

Også et godt tips sånn før sesongen setter i gang:

#ALDRI TA GODE RÅD FOR GITT# -det finnes en selvutnevnt verdensmester for hver andre båtplass i brygga di :P

Godt båtår!

-Dr Gonzo

Har som sagt prøvd å spraye nedi smurning ved et par anledninger, men uka etter var problemet der igjen. Problemet kunne forresten også dukke når jeg skulle hjem etter en dagstur.

Det har også hendt at det hjalp å slå av hovedstrømbryteren. Så derfor virker det også mer som et mekanisk problem, enn bare treghet som følge av manglende smurning..

Sikkert mulig å få den ovehalt for under tusen-lappen som blir foreslått her, men da tenker jeg kanskje at det er like greit å få på en splitter ny en med det samme for et par hundrelapper ekstra. Ettersom jobben med å skifte er enkel...