ebonita Startet 10.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2014 Jag skall förnya i startbatteri-banken. Jag hade tänkt mig att sätta dit 5 st Biltema 80-2752 batterier, 75Ah. Vill ju då helst ha tag i några som inte stått hela vintern på hyllan i butiken, jag kan välja på ett par Biltema-butiker. Hittade i Lund några som var stämplade 3(bokstav)302(bokstav) tror jag. Har glömt bokstäverna. Personalen sade sig inte ha nyckeln till koden Är det någon som har tillgång till nyckeln? Har för mig att LarsH visste något vid ett tillfälle? Sitér dette innlegget Link to post
Luffe82 Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Vel så viktig er å måle hvor mange V som er på batteriet i butikken. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Vel så viktig er å måle hvor mange V som er på batteriet i butikken. Første og siste gang jeg kjøpte båtbatteri på BT fikk jeg med meg et hjem som viste seg å gi 10.5V. Det gikk greit å få det returnert. Jeg hadde da med meg multimeteret og målte på andre batterier i butikken. Jeg fant da flere med for lav spenning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Vel, ene startbatteriet mitt er fra BT, det er minst 6 år gammelt, og funker fint ennå.. ser du skriver 5 stk startbatterier Ebonita, stemmer det ? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 (redigert) Nu är det ju inte det att jag vill misskreditera Biltema. Tvärtom, jag tycker att dom förutom låga priser är rejäla att handla med och regelmässigt tar sitt ansvar om något skulle ha gått snett. Dom är dessutom snälla nog att lämna 3 till 4 års garanti på batterier vilket jag tror är rätt unikt i branchen plus då att dom är rimligt rejäla när det gäller garantihantering. Och sannolikt finns nog risken att få gamla batterier även hos andra batterihandlare. Men allt detta sagt så är det ju ingen nackdel att installera fräscha batterier när man skall förnya.... Speciellt för oss båtägare som kanske köper flera stycken åt gången! Tror rent av att detta intresse kan delas även av Biltema... Luffe82 och NilsPils har ju intressanta idéer om att man bör ha voltmeter med sig och grovkolla så att man åtminstone inte får med sig hem ett batteri som är förstört redan vid leverans. Beträffande min ursprungliga fråga så har jag varit på Biltema idag och hittat följande exempel på vad jag tror är en dateringskod: Med tanke på att det nu är i första halvan av 2014 och att en båtfrakt från Kina ju rimligen tar minst en månad så är det väl en inte alltför djärv gissning att batterier som står i butiken idag har producerats under 2013? Ref Ida Marie III, 5 batterier....: Yeap, 5 x 75 Ah, dom är till start av 2 x Tamd63 + 2 x 6 hp thrusters som ibland körs samtidigt (~1000A), två ankarspel och landgång plus start av genset. Tre placerade bak i motorrummet och två framme vid box thruster. Redigert 11.Februar.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg ville tro at øverste bilde viser produksjonsdato 27.01.2013 eller i alle fall 13, uten at jeg kan garantere det. Biltema har stort sett god omsetning av batterier, så faren for gamle batterier tror jeg ikke er så stor. De, har jo uansett garantiordning, bare til å kjøpe :-). Kopier kvitteringen i kopimaskin, laminer arket og legg det under batteriet ved montering. Genialt, når det da er defekt, kan du bare dra å hente nytt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 hei ebonita her er ett alternativ till BT og nesten like bra priser......har det meste i batteriveg http://www.batterilagret.se/Default.aspx Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 (redigert) Spurte om data på disse BILTEMA batteriene i Januar da jeg spurte om spenning på lade/vedlikeholds lading. Fikk med et PDF dok hvor det sto sitat "Batteriet är fulladdat när syravikten är 1,28 i samtliga celler (det gröna området på syramätaren)." Kjekt å vite når en spør om data på tette batterier. Vi har tyvärr inga datablad till batterier. Beklagar detta! Skickar dig den information vi har på detta batteri. SMF-batterier med lång livslängd. Ingen risk för syraläckage. Integrerat flamskydd. Hölje av förstärkt polypropylen. OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel. Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter Med vänliga hälsningar/Best regards, Biltema Kundservice Tel: +46-77-520 00 00 Redigert 11.Februar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vinke Lanke Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Det har vel nærmest null interesse når batteriet er produsert. Det som betyr noe er når det ble syrefylt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 (redigert) Kun tre av åtte bilbatterier får godkjent i test, og et av de kom fra Biltema og som også var det billigste i testen! http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/bilogbat/kun-tre-av-aatte-bilbatterier-faar-godkjent-3686658.html Mener også å huske at da jeg kjøpte et bilbatteri for noen år siden hos Biltema så fylte de syre på batteriet når jeg kjøpte det. Redigert 12.Februar.2014 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 (redigert) Den gangen jeg kjøpte batterier hos Biltema i Sandefjord ble syre fylt mens jeg ventet. Jeg kjøpte nettopp et batteri til den ene bilen hos Biltema. Hadde med voltmeter og sjekket en rekke batterier. Alle holdt 12,86 V. Dette var hos Biltema i Moss. For min del tar jeg ikke produsentdato så høytidelig. For meg er spenningen avgjørende. Måtte ha batteri til den ene bilen for noen år siden, amerikansk spesialitet på polene. Måtte gå til en bilforhandler, batteriet var halvdødt og nedstøvet etter lang lagringstid. Det batteriet konket etter et års tid. På meg virker det som at Biltema har så stor omsetning på batteriene at lagringstid ikke virker til å være noe problem. Redigert 12.Februar.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 (OT : Hulda, du får kjøpt overgang fra vanlige poler til am med skrue i kabelen, eg valgte det for å stå friere i batterivalg på begge mine Chev Astro. Men først og fremst for å i heiletatt kunne få på startkabler) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Det var ikke greia. Pluss og minus var på Jeep byttet om i forhold til EU-standard. Og kablene var for korte til å kunne nå motsatte poler. Byttet kabler når våren kom. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Det er ikke noe problem med tørrladede batterier, de står lenge uten problemer, men etter dei er syrefylt så er det grunn til å være litt mer skeptisk, da må batteriene lades med jevne mellomrom hos selgeren. Hos min lokale bensinstasjon som selger ganske mange batterier pr år ,så kunne innehaveren fortelle at han lader alle batteriene som er syrefylt i fra produsent fra tid til annen for å hindre at batteriene får en knekk av å stå for lenge uten lading. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 12.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Tidigare observationer var ifrån Biltema i Malmö, men idag var jag i Biltemas butik i Lund, och där hittade jag ett par andra exempel: Som synes så verkar koden övervägande börja med 3. En inte alltför originell gissning skulle väl kunna vara att det har ett sammanhang med 2013. Isf så återstår ju att gissa på bokstäverna och de återstående tre siffrorna. Några bud? Beträffande syrapåfyllningen så påminner jag mig om att det satt ett anslag på Biltema i Malmö för något år sedan där dom informerade att dom av arbetsmiljöskäl beslutat sig att sluta att hantera batterier med öppna syrafack i butikerna (det var i samband med att dom gick över till SMF-batterier). Detta skulle ju kunna ge en fingervisning om att det inte är torrladdade batterier som levereras till butikerna. Huruvida det medför svårigheter att transportera batterierna från fabrik i t ex Kina till Skandinavien fyllda med syra undandrar sig mitt bedömande. Det skulle ju isf kunna innebära en /kostsam/ mellanhantering innan batterierna går till butik? Och givetvis skulle man kunna tänka sig att datumkoden appliceras i samband med detta moment... Finns någon batteri-expert här som kan sprida ljus över detta? :confused: Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Tok en titt på bilbatteriet som ble kjøpt nytt i nov. 2013. På toppen av minuspolen er det preget inn 2213. Jeg antar det står for 2 feb 2013. Eller uke 22 i 2013. Men det er ikke kjøpt hos biltema. Vet ikke hvilken produsent det er da det bare har GM emblemet pålimt som er bilprodusenten. Kan det være noe under plastkoppene som står på polene kanskje. Ellers har jeg et hefte fra 70 tallet om batteri, som beskriver datidens merking. Eksempel : 102 = oktober 1972. 33 = mars 1973. Men akkurat slik merking tror jeg bokstavelig talt er gått ut på dato. Jeg trodde kanskje sønnak hadde noe om dette på sine omfattende nettsider, men nei. Ikke det jeg kan se. Jeg tenkte likt som JørgenL , men ser at ene batteriet da blir 29 feb. Det stemmer jo dårlig med 2013 som ikke var skuddår. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Den gang det var vanlig med preging på selve batteripolen, var det vanlig med ukenummer fulgt av siste siffer i årstallet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.