Jump to content

Tillverkningsdatum Biltemabatterier

ebonita

Recommended Posts

Jag skall förnya i startbatteri-banken.

Jag hade tänkt mig att sätta dit 5 st Biltema 80-2752 batterier, 75Ah.

Vill ju då helst ha tag i några som inte stått hela vintern på hyllan i butiken, jag kan välja på ett par Biltema-butiker.

Hittade i Lund några som var stämplade 3(bokstav)302(bokstav) tror jag. Har glömt bokstäverna.

Personalen sade sig inte ha nyckeln till koden

Är det någon som har tillgång till nyckeln? Har för mig att LarsH visste något vid ett tillfälle?

:rolleyes:

Vel så viktig er å måle hvor mange V som er på batteriet i butikken.

Første og siste gang jeg kjøpte båtbatteri på BT fikk jeg med meg et hjem som viste seg å gi 10.5V. Det gikk greit å få det returnert. Jeg hadde da med meg multimeteret og målte på andre batterier i butikken. Jeg fant da flere med for lav spenning.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Nu är det ju inte det att jag vill misskreditera Biltema.

Tvärtom, jag tycker att dom förutom låga priser är rejäla att handla med och regelmässigt tar sitt ansvar om något skulle ha gått snett.

Dom är dessutom snälla nog att lämna 3 till 4 års garanti på batterier vilket jag tror är rätt unikt i branchen plus då att dom är rimligt rejäla när det gäller garantihantering.

Och sannolikt finns nog risken att få gamla batterier även hos andra batterihandlare.

Men allt detta sagt så är det ju ingen nackdel att installera fräscha batterier när man skall förnya....

Speciellt för oss båtägare som kanske köper flera stycken åt gången!

Tror rent av att detta intresse kan delas även av Biltema...

Luffe82 och NilsPils har ju intressanta idéer om att man bör ha voltmeter med sig och grovkolla så att man åtminstone inte får med sig hem ett batteri som är förstört redan vid leverans.

Beträffande min ursprungliga fråga så har jag varit på Biltema idag och hittat följande exempel på vad jag tror är en dateringskod:

bilde

bilde

Med tanke på att det nu är i första halvan av 2014 och att en båtfrakt från Kina ju rimligen tar minst en månad så är det väl en inte alltför djärv gissning att batterier som står i butiken idag har producerats under 2013?

:confused:

Ref Ida Marie III, 5 batterier....:

Yeap, 5 x 75 Ah, dom är till start av 2 x Tamd63 + 2 x 6 hp thrusters som ibland körs samtidigt (~1000A), två ankarspel och landgång plus start av genset.

Tre placerade bak i motorrummet och två framme vid box thruster.

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg ville tro at øverste bilde viser produksjonsdato 27.01.2013 eller i alle fall 13, uten at jeg kan garantere det. Biltema har stort sett god omsetning av batterier, så faren for gamle batterier tror jeg ikke er så stor. De, har jo uansett garantiordning, bare til å kjøpe :-).

Kopier kvitteringen i kopimaskin, laminer arket og legg det under batteriet ved montering.

Genialt, når det da er defekt, kan du bare dra å hente nytt :-)

Spurte om data på disse BILTEMA batteriene i Januar da jeg spurte om spenning på lade/vedlikeholds lading.

Fikk med et PDF dok hvor det sto sitat

"Batteriet är fulladdat när syravikten är 1,28
i samtliga celler (det gröna området på syramätaren)."
Kjekt å vite når en spør om data på tette batterier.

Vi har tyvärr inga datablad till batterier. Beklagar detta!

Skickar dig den information vi har på detta batteri.

• SMF-batterier med lång livslängd.
  • Ingen risk för syraläckage.
  • Integrerat flamskydd.
  • Hölje av förstärkt polypropylen.
  • OBS! Max. 45° monterings-/lutningsvinkel.
  • Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter

Med vänliga hälsningar/Best regards,

Biltema Kundservice

Tel: +46-77-520 00 00

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kun tre av åtte bilbatterier får godkjent i test, og et av de kom fra Biltema og som også var det billigste i testen!

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/bilogbat/kun-tre-av-aatte-bilbatterier-faar-godkjent-3686658.html

Mener også å huske at da jeg kjøpte et bilbatteri for noen år siden hos Biltema så fylte de syre på batteriet når jeg kjøpte det.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Den gangen jeg kjøpte batterier hos Biltema i Sandefjord ble syre fylt mens jeg ventet. Jeg kjøpte nettopp et batteri til den ene bilen hos Biltema. Hadde med voltmeter og sjekket en rekke batterier. Alle holdt 12,86 V. Dette var hos Biltema i Moss.

For min del tar jeg ikke produsentdato så høytidelig. For meg er spenningen avgjørende. Måtte ha batteri til den ene bilen for noen år siden, amerikansk spesialitet på polene. Måtte gå til en bilforhandler, batteriet var halvdødt og nedstøvet etter lang lagringstid. Det batteriet konket etter et års tid. På meg virker det som at Biltema har så stor omsetning på batteriene at lagringstid ikke virker til å være noe problem.

Redigert av Hulda (see edit history)

Det er ikke noe problem med tørrladede batterier, de står lenge uten problemer, men etter dei er syrefylt så er det grunn til å være litt mer skeptisk, da må batteriene lades med jevne mellomrom hos selgeren.

Hos min lokale bensinstasjon som selger ganske mange batterier pr år ,så kunne

innehaveren fortelle at han lader alle batteriene som er syrefylt i fra produsent fra tid til annen for å hindre at batteriene får en knekk av å stå for lenge uten lading.

Tidigare observationer var ifrån Biltema i Malmö, men idag var jag i Biltemas butik i Lund, och där hittade jag ett par andra exempel:

bilde

bilde

Som synes så verkar koden övervägande börja med 3. En inte alltför originell gissning skulle väl kunna vara att det har ett sammanhang med 2013.

Isf så återstår ju att gissa på bokstäverna och de återstående tre siffrorna. Några bud?

Beträffande syrapåfyllningen så påminner jag mig om att det satt ett anslag på Biltema i Malmö för något år sedan där dom informerade att dom av arbetsmiljöskäl beslutat sig att sluta att hantera batterier med öppna syrafack i butikerna (det var i samband med att dom gick över till SMF-batterier). Detta skulle ju kunna ge en fingervisning om att det inte är torrladdade batterier som levereras till butikerna. Huruvida det medför svårigheter att transportera batterierna från fabrik i t ex Kina till Skandinavien fyllda med syra undandrar sig mitt bedömande. Det skulle ju isf kunna innebära en /kostsam/ mellanhantering innan batterierna går till butik? Och givetvis skulle man kunna tänka sig att datumkoden appliceras i samband med detta moment...

Finns någon batteri-expert här som kan sprida ljus över detta?

:confused: :confused: :confused:

Tok en titt på bilbatteriet som ble kjøpt nytt i nov. 2013. På toppen av minuspolen er det preget inn 2213. Jeg antar det står for 2 feb 2013. Eller uke 22 i 2013. Men det er ikke kjøpt hos biltema. Vet ikke hvilken produsent det er da det bare har GM emblemet pålimt som er bilprodusenten. Kan det være noe under plastkoppene som står på polene kanskje.

Ellers har jeg et hefte fra 70 tallet om batteri, som beskriver datidens merking. Eksempel : 102 = oktober 1972. 33 = mars 1973. Men akkurat slik merking tror jeg bokstavelig talt er gått ut på dato.

Jeg trodde kanskje sønnak hadde noe om dette på sine omfattende nettsider, men nei. Ikke det jeg kan se.

Jeg tenkte likt som JørgenL , men ser at ene batteriet da blir 29 feb. Det stemmer jo dårlig med 2013 som ikke var skuddår.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...