Jump to content

Hekkagregat på buet akterspeil


Jon-Kåre

Recommended Posts

Noe som kan fortelle meg om det finnes ferdige ringer å få kjøpt for å legge imellom drev og speil. Det buer ikke så mye men vil vel glippe cira 10 mm på hver side, noen med gode råd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Drevet er VP270

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært borti hekk agregat, men jeg tror jeg ville bygd opp under det med glasfiber og sparkel. Enten kan du rive opp glasfiber og blande det i sparkelen, eller så kan du legge strimler med sparkel i mellom, lag på lag. (Ikke bruk tykkere duk enn 450 og pass på at all duken blir "bøtt" med sparkel)  :smiley:

Det beste er nok sikkert å bygge opp mens drevet er vekke, så pusse jevnt og montere srevet etterpå, tror ikke det er noen god ide å sparkle inn i åpningen mens drevet står på.

 

Vet ikke om dette er det beste, men er det ikke slik at drevet bør ligge inntil hekken rundt det hele?

Link to post
Share on other sites

Det er en mahogny båt dette dreier seg om slik at all bruk av plast/polyester er bannlyst

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du har vel da kanskje et akterspeil i mahogny, finpusset og med ørten lag lakk?

 

Da ville jeg gjort det den tungvinde måten:

 

Kjøp deg 12 x 22 mm mahognystaver.

Kutt dem opp i passende lengder og lim stavene sammen med epoxy med litt filler.

(majoneskonsistens eller litt tynnere). Ikke fyll midten, den skal jo kuttes ut likevel.

Plant underlag og gråpapir i mellom så ting ikke limer seg fast i underlaget. Tvinger, vekter og alt du ellers måtte trenge. Nå har du et stavlimt mahognyrektangel med hull i midten.

 

Sag ut passende ovalt/rundt  hull i midten og passende utvendig diameter. Selve ringen bør vel ha samme bredden som en dasslokkring for å få nok styrke, så den stikker et stykke på utsiden av drevkanten.

 

Med båndslipemaskin sliper du til den svake buen innvendig.

 

Mer epoxy, filler og skruer. Lakkering. Så er du i mål etter flere dagers jobb og drevet er klart til montering.

 

Alternativt kan du finne noe kjekt i plast hos drevleverandøren til 3000 kroner for en liten plastbit.    :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Lotusmetoden" er nok å foretrekke dersom det dreier seg om en mahognybåt.

 

Ulempen er at der blir en del endeved som lett suger vann. Se på: www.njordforum.no under bygging

av ror. Der dekker han endeveden med en list i epoxy og unngår overnevnte.

 

Jeg hadde kanskje tilpasset og limt/skrudd stavene en for en til akterspeilet og høvlet det hele plant før jeg saget hullet,men hvordan du gjør dette i praksis er selvsagt ditt valg.

 

Skikkelig metting med tusen strøk Owatrol D1 etter liming og før lakkering er et must.

 

 

Det kunne ellers vært interessant å vite hva en mann som Lotus bedriver med i det daglige ettersom

han innehar meget stor kompetanse på mange områder i tillegg til å være meget skrivekyndig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...