Jump to content

Turboproblemer


880

Recommended Posts

Under en rask tur på fjorden i dag forsvant det meste av krefter fra motoren. Gikk med nesten fullt turtall da  båten "faller" ned og jeg mistet turtall. Sjekker instrumenteringen men finner intet unormalt. Min første tanke går til kontrollviren, har denne løsnet ???  Har opplevd det før.

Stopper motoren og åner motorromslukene, røyken velter ut. Leter rundt om kring men finner intet gale, ingen lekasjer el.l. Kan ikke sjønne hva som er gale. Starter motoren igjen og registrere en skramling en eller annen plass nedi dypet. Etter hvert finner jeg årsaken. Klemmen som holder turboen fast til eksoshuset har røket rett av og turboen har delt seg. Prøvde å få turboen på plass og festet denne med en streng slik at jeg kunne luske hjem. Vel hjemme sjekker jeg turbinen.... den sitter bom fast :headbang:  :headbang: .

 

Så nå blir det å jakte på ny turbo :sad:  :sad:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har i dag demontert turboen og tatt noen bilder. Turboen sviver fint når utmontert. Årsaken til at turbinen satt fast var at jeg ikke hadde fått den montert rett på ved hjelp av strengen. Den har fått en skade på eksosturbinen som ser ut som om den er "dreid" der det mangler en liten millimeter på ytterkant av bladene. Kan ikke registrere noe skjevhet i turbinene eller aksling. Ved kontroll av lagrene ser disse nye ut. Er det forsvarlig å bare montere denne igjen med ny "klemme".

 

Bilder:

Her er to bilder av nødløsningen med streng for å holde turboen sammen..

http://www.hjemme.no/bmo/Turbo/Bilde%20001.jpg

http://www.hjemme.no/bmo/Turbo/Bilde%20002.jpg

 

Her er bilder av skaden..

http://www.hjemme.no/bmo/Turbo/Bilde%20003.jpg

http://www.hjemme.no/bmo/Turbo/Bilde%20005.jpg

http://www.hjemme.no/bmo/Turbo/Bilde%20006.jpg

 

Her er bilde av syndebukken.

http://www.hjemme.no/bmo/Turbo/Bilde%20008.jpg

Denne hadde røket i en sveis og har en begynnede defekt i en annen sveis.

 

Vurdere å bytte denne eller få sveist denne og montere hele ruklet på plass igjen og håpe at alt går bra.

Er dette lurt. Funker dette spares det en del store lapper.....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Litt store bilder kanskje :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Yeapp, store bilde. For å få med alle detaljer..

Dersom dette er et problem for de som har annet en analog/isdn kan dette redigeres.. :wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nå er inlegget redigert slik at bare det bildet du ønske å sjekke lastes ved å klikke på linken. Men de er fortsatt i samm kvalitet. Hvert bilde er på ca. 1.5 MB..

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke uttale meg om skaden du har på turboen, men jeg vil advare dere som har turbo mot farer med slitt turbo, da jeg ikke kan huske å ha sett det noen plass på forumet. Når lagre og tettinger i en turbo blir slitt vil motorolje som er beregnet til å smøre turboen lekke inn i og motoren vil begynne å brenne denne. Da er det ingen vits å prøve å stoppe den ved å stenge dieseltilførsel. Den vil bare ruse seg opp til en enormt turtall for så å skjære seg fullstendig. Dette har jeg opplevd på bilmotor en par ganger og det er ikke gøy. Så hold turboen ved like.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vært betenkt med å montere en turbo med såpass store skader. Turboen holder et svært høyt turtall og det skal svært lite til før lagrene belastes feilaktig og uhell som forrige innlegg kan skje med svært uheldige følger. Få tak i en bytteturbo!

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene, regnet nesten med dette resultatet.

Nå gjenstår det bare å finne de som kan levere ny turbo til rett pris..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Nå gjenstår det bare å finne de som kan levere ny turbo til rett pris..

Det ser i alle fall ut til å være en turbo av den billige sorten i den grad en turbo i det hele tatt kan kalles billig....

 

Prøv f.eks. GIKTurbo eller søk litt rundt på nett. Det ser ut til å være en rimelig standard turbo og ikke de dyre marineturboene (vannkjølt).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene, regnet nesten med dette resultatet.

Nå gjenstår det bare å finne de som kan levere ny turbo til rett pris..

<{POST_SNAPBACK}>

Har du sjekket med et turboverksted? Kanskje det lønner seg å overhale den du har - da vet du hva har etterpå.

 

Du kan jo forhøre deg hos: Turboservice Norsk Tlf. 35 51 10 99 :discuss: - det er ihvertfall gratis.

 

 

mvh

Ståle

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket med et turboverksted? Kanskje det lønner seg å overhale den du har - da vet du hva har etterpå.

 

Du kan jo forhøre deg hos: Turboservice Norsk Tlf. 35 51 10 99  :discuss:  - det er ihvertfall gratis.

mvh

Ståle

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg kjøpte ny turbo til min i fjor høst,og norsk turboservice var desidert billigst av de jeg sjekka med..

 

7348 kr.......

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ny turbo til min i fjor høst,og norsk turboservice var desidert billigst av de jeg sjekka med..

 

7348 kr.......

 

mvh

 

frank v.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Så langt stemmer dette med resultatene jeg har fått etter å ha sendt forespusel til alle de leverandørene jeg fant på nettet.

Men det er kun to som har gitt svar hitil + en som kan reparere turboen men måtte skaffe prisen på delene først.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...