Jump to content

justere tenning på Iveco aifo 8061 srm00


owie

Recommended Posts

Jeg har ikke vært borti denne motoren men har justert noen dieseler. Enten har du et merke på svinghjul eller reimhjul som skal stå overens med et fast merke på enten motorblokk eller clutchhus. Noen motorer har ikke noe merke men hull for låsebolt. Når du har funnet ut av dette og veit hvor veiva skal stå vil du finne en skrue i bakkant av dieselpumpa i senter av alle dyserørene. Her trenger du feste for måleur. Når dette er på plass stikker du måleuret inn til viseren har gått et par runder og strammer til festet for måleuret. Drei så motoren til du får den laveste verdien og nullstill uret. Drei så motoren til du er akkurat på merket på veiva eller at låsebolt smetter inn. Nå har du tenningsverdien på måleuret. Det er viktig og alltid dreie motoren riktig vei.

 

Om du ikke har måleutstyr eller data på motoren, ville jeg ha merket dieselpumpa der den står i dag og prøvd meg fram litt med å forsiktig dreie pumpa. Flytte den tre fire millimeter og prøve oppstart på kald motor, blir den bedre ville jeg prøvd litt til osv osv.... Men tviler påta den skal dreies mere enn ca 5 mm. Om det ikke blir bedring vrir du den bare tilbake til merket du lagde i første omgang. Viktigste av alt her er å løsne dyserørene og skru de til igjen etter at du har dreid pumpa for at rørene ikke skal stå i spenn, de kan sprekke om de står i spenn.

Dårlig kompresjon kan også gi symptomene du har, har du målt den? Ellers kan dårlig batteri eller starter gi startvansker, dieselmotorer liker god fart for god start.

Link to post

Tusen takk for veldig bra beskrivelse :-)

Dette skal prøves så snart det lar seg gjøre, det kan jo å være at motoren er "rom" og derfor er tung å ha med å gjøre når den er alle, men tenker det er lettere å vri pumpa i første omgang for å se om det hjelper :-)

 

Svar på hvordan det gikk kommer etter den 20 pga no e æ på jobb på havet ;-)

Link to post
  • 2 uker senere...

Sånn, der var timinga sjekket, den virket til og være der den skulle, var ikke noe plass i toppen av pumpa til et måleur, men det var merket på pumpa og på blokka hvordan pumpa skal stå, syns dette er litt rart, det sier jo ingenting om kammen hvor den er, må vel bare lukte seg fram til hvor pumpa ska stå :-P Har en stor "plugg" i akterkant av pumpa men denne ligger nede på huset til regulatoren, merkelige ting :-P

 

Mulig det går å ta av dekslet på siden av pumpa, der hvor det står en påfylling for olje ved første oppstart, Kansje man ser noe der!

 

Men, tok ut dysene, det viste seg at samtlige var stillet 20 til 30 bar for lavt, men ellers så var de helt fine (ca 2000 timer på disse) har gjort de ren og stillet de opp til ca 30 bar mer enn de skal ha (fra 230 til 260), tips fra en gammel dieselspesialist sier at det bli litt finere forstøvning da og at dette ska hjelpe på røyk problemer ved oppstart, regner med og montere i morgen, blir spennende! :-D

 

Har også tatt ut ladeluft kjøleren for rengjøring, litt skitt på luftsiden, så skal avfette den før montering!

Redigert av owie (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...