Jump to content

Skipjack 22- Rigguide/ Teknisk info?

Duva

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjøpte meg i fjor min første seilbåt, en Skipjack 22 konstruert av Eivind Amble tidlig på 80- tallet.

Jeg har gjort mange søk på nettet for å innhente informasjon rundt båten, noe som har vist seg vanskelig å finne.

Det jeg har funnet er et par tråder her inne, som egentlig ikke gir noe info om selve båten, og litt småtteri andre steder.

Det jeg er mest interessert i er en guide for trimming av riggen, da jeg er nybegynner på dette punktet.

Jeg har lest guider fra Selden, og guider for andre båter, men skulle gjerne fått tak i en guide til min båt om dette finnes!

Ellers er jeg egentlig interessert i all info folk måtte sitte på om denne båten :smiley:

Jeg har seilt en skipjack 22 i 6 år. Riggen trimmes som i andre båter med 7/8 delsrigg. Ganske stramme overvant. De i le skal ikke henge å slenge før du kommer opp i 9-10 m/s på kryss. Undervant skal være såpass løse at det er mulig å bøye riggen med akterstaget. Men masten skal være rett når akterstaget er sluppet opp. Har du lensetakler på din båt? Det hjelper veldig hvis du vil ha bedre båt i hard vind.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Nei, ikke fest i ringen. Men hvis du er fersk med båttypen kan du helt sikkert klare deg uten en stund. Hvis du skal seile regatta er det fint å ha dem. Hvis du først skal modifisere riggen, kan du jo vurdere masthead spinnakerfall. Båten hadde tålt mer seil og et masthead fall er gunstig med dagens måleregler. Da må du må selvfølgelig ha ny, større spinnaker òg.

Men kanskje jeg ville seilt båten som den er første sesongen og ikke kostet på den så mye før du eventuelt finner ut at du skal ha den noen år.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hvordan er denne båten i røff sjø og ruskevær?

Har planer om å dra på ferie med den i to eller tre uker til sommeren, avreise fra indre oslofjord. Ferden vil gå nedover norske- eller svenskekysten, og kanskje Skagen?