Duva Startet 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2014 Hei. Jeg kjøpte meg i fjor min første seilbåt, en Skipjack 22 konstruert av Eivind Amble tidlig på 80- tallet. Jeg har gjort mange søk på nettet for å innhente informasjon rundt båten, noe som har vist seg vanskelig å finne. Det jeg har funnet er et par tråder her inne, som egentlig ikke gir noe info om selve båten, og litt småtteri andre steder. Det jeg er mest interessert i er en guide for trimming av riggen, da jeg er nybegynner på dette punktet. Jeg har lest guider fra Selden, og guider for andre båter, men skulle gjerne fått tak i en guide til min båt om dette finnes! Ellers er jeg egentlig interessert i all info folk måtte sitte på om denne båten Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg har seilt en skipjack 22 i 6 år. Riggen trimmes som i andre båter med 7/8 delsrigg. Ganske stramme overvant. De i le skal ikke henge å slenge før du kommer opp i 9-10 m/s på kryss. Undervant skal være såpass løse at det er mulig å bøye riggen med akterstaget. Men masten skal være rett når akterstaget er sluppet opp. Har du lensetakler på din båt? Det hjelper veldig hvis du vil ha bedre båt i hard vind. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Duva Svart 12.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Hei, takk for svar.Jeg har ikke lensetakler på min båt. Hadde du det på din?Det er jo kanskje en ide å ettermontere dette? En enkel løsning for å spare jobb hadde vel i så fall vært å montere lensetakler fra ringen ved forstagsfeste, hvis ikke dette gir for store roterende krefter på masten? https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53796/1392190832.jpg Sitér dette innlegget Link to post