Duva Startet 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2014 Hei. Jeg kjøpte meg i fjor min første seilbåt, en Skipjack 22 konstruert av Eivind Amble tidlig på 80- tallet. Jeg har gjort mange søk på nettet for å innhente informasjon rundt båten, noe som har vist seg vanskelig å finne. Det jeg har funnet er et par tråder her inne, som egentlig ikke gir noe info om selve båten, og litt småtteri andre steder. Det jeg er mest interessert i er en guide for trimming av riggen, da jeg er nybegynner på dette punktet. Jeg har lest guider fra Selden, og guider for andre båter, men skulle gjerne fått tak i en guide til min båt om dette finnes! Ellers er jeg egentlig interessert i all info folk måtte sitte på om denne båten Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg har seilt en skipjack 22 i 6 år. Riggen trimmes som i andre båter med 7/8 delsrigg. Ganske stramme overvant. De i le skal ikke henge å slenge før du kommer opp i 9-10 m/s på kryss. Undervant skal være såpass løse at det er mulig å bøye riggen med akterstaget. Men masten skal være rett når akterstaget er sluppet opp. Har du lensetakler på din båt? Det hjelper veldig hvis du vil ha bedre båt i hard vind. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Duva Svart 12.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Hei, takk for svar.Jeg har ikke lensetakler på min båt. Hadde du det på din?Det er jo kanskje en ide å ettermontere dette? En enkel løsning for å spare jobb hadde vel i så fall vært å montere lensetakler fra ringen ved forstagsfeste, hvis ikke dette gir for store roterende krefter på masten? https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53796/1392190832.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Nei, ikke fest i ringen. Men hvis du er fersk med båttypen kan du helt sikkert klare deg uten en stund. Hvis du skal seile regatta er det fint å ha dem. Hvis du først skal modifisere riggen, kan du jo vurdere masthead spinnakerfall. Båten hadde tålt mer seil og et masthead fall er gunstig med dagens måleregler. Da må du må selvfølgelig ha ny, større spinnaker òg. Men kanskje jeg ville seilt båten som den er første sesongen og ikke kostet på den så mye før du eventuelt finner ut at du skal ha den noen år. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Duva Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Oppgraderingene for i år er nytt forstag og nye vant, så får jeg se om det blir mer etterhvert.Uansett en morsom båt, hadde utrolig mye glede av den forrige sommer, som var min første sommer i seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Duva Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Hvordan er denne båten i røff sjø og ruskevær?Har planer om å dra på ferie med den i to eller tre uker til sommeren, avreise fra indre oslofjord. Ferden vil gå nedover norske- eller svenskekysten, og kanskje Skagen? Hadde også vært spennende å prøve litt "havseilas", som f. eks. fra Kragerø til Smøgen eller lignende. Synspunkter rundt disse planene i forhold til båtens sjødyktighet? Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Den er veldig bra. Går fint med en tur til shetland og. Steng luka i mye sjø sånn ay bølger ikke kommer ned. Den åpne hekken gjør god drenering hvis cockpiten fylles. Og velg små nok seil. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Duva Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Så gøy. Kjenner jeg blir gira på sommer! Sitér dette innlegget Link to post
legeinfo Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Hei! Har en Skipjack22 med en sørgelig kalesje som er helt krympet. Kan noen tipser meg om kalesjemaker som har mal til ny kalesje? Min gamle kalesje var fra Tønsberg, men navnelapp er ødlagt. mvh Volker http://legeinfo.dnsalias.net/wiki/index.php/Segelboot Sitér dette innlegget Link to post
Duva Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2014 Hei! Har en Skipjack22 med en sørgelig kalesje som er helt krympet. Kan noen tipser meg om kalesjemaker som har mal til ny kalesje? Min gamle kalesje var fra Tønsberg, men navnelapp er ødlagt. mvh Volker http://legeinfo.dnsalias.net/wiki/index.php/Segelboot Har ikke peiling på hvor man kan få tak i sprayhood til Skipjack, men det så jo kjekt ut. Det har jeg ikke på min. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.