Robroy11 Startet 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2014 Hei... Jeg har en DT25 suzuki... mener det er en 83-84 modell. Den har singel forgasser og denne vil ikke starte i hele tatt. Har hatt av forgasser og gjordt denne skikkelig rein (kjemisk rein på jobben). sett over reed ventil platen og ikke funnet noe galt der heller... Når eg ser etter pluggene(nye) etter gnist er det bare såvidt eg kan skimte at det er gnist.. Når eg prøver å starte den både med bensin eller startgass så er det såvidt det er liv i den. etter en god del drag puffer den kraftig ut eksosen nede ved propellen... Eg kan kjenne at det er liv men liksom ikke nok... visst en skjønner... Dette er det samme enten en har bensin eller startgass.... Kan her vere tennspole problem, coil pakken etc?? Hvordan kan eg sjekke dette, er det noe eg kan måle meg til og ikke minst hvor får eg kjøpt noe slikt... Fryktelig dyrt veit eg fra forhandler...Kommentar fra moderator: Emnetittel redigert Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Du må endre emnetittelen. Les forumsreglene Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Robroy11 Svart 11.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Åssen får eg endret dette?? Finner ikke ut av det... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Kjøp deg en tennplugg tester, ser at Skruvat.no har en slik i sortimentet, dette er en grei sak til å teste om du får nok power gjennom tenningsystemet, billig er den også. Det er ikke lett å vurdere gnisten på pluggen bare ved å se på den. Sitér dette innlegget Link to post
Robroy11 Svart 12.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Dette er bestillt nå og så får eg se om denne viser noe for meg??!! Sitér dette innlegget Link to post
Robroy11 Svart 20.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Da var den i hus og rett på test på motoren... Ser gnisten ja men meget svak syns eg.. Prøvde på en yamaha 9.9 som eg har og der var det kraftigere lys/gnist... Er her noe gale med spolene under svinghjul?? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Har du testet begge pluggene, er det forskjell på gnisten mellom øverste og nederste plugg/kabel.? Sitér dette innlegget Link to post
Robroy11 Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 testet begge ja og samme svake gnist...:( Har noen verdiene på måling av spolene under svinghjul til meg, tenkte å måle med ohm meter desse for å se om dei er innenfor verdiene sine?? Det er vel ladespole, tenningsspole og giveren....? Fikk beskjed om å måle hvor høy spenning spolene gir... men aner ikke verdiene der heller... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 eg har hørt om (men kan ikkje påstå noko) at magnetismen i svinghjulet kan bli svakare med åra. Dersom, hvis - so er det mulig at svinghjulsmagnetane er for svake til å oppnå tilstrekkelig gnist i ein so gammel motor. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Har selv en nesten lik motor (20hk) i garasjen som nesten et ubrukt. Den må man være veldig forsiktig å ikke bruke for mye choke på ellers blir pluggene våte. Prosedyren et at ved første forsøk så brukes choke. Ved antydning til start så benyttes ikke choke. Ellers bare choke en gang til før den prøves å startes uten choke eller halv choke en eller to ganger Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Parsunnorge Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Når gnistene blir svake på pluggene er det å gå veien oppover fra pluggene. Sjekk plugger og pluggledninger og hetter, deretter coiler, deretter giverboksen/cdi eller tilsvarende, deretter spoler og magneter. (dette må du få målt med instrumenter) Nærliggende er å tro at du har en spole som tuller litt. Magnetene gir ofte strøm nok og cdibokser/tilsvarende er gjerne litt on/off, enten eller. Sitér dette innlegget Link to post
Robroy11 Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Takker og bukker for svarene... Choke eller ikke choke på denne fungerer ikke uansett siden her er det ikke liv laga i hele tatt, det eneste er ett puff av og til en skjelden gang.... Eg holder på å sjekke kabler, pluggledninger og coil er ok... Sliter litt med å få av svinghjul så det må eg låne en god ters fra jobben for å få av, sitter skikkelig godt fast... Satser på at eg har funnet ut noe mere i morgen kveld.. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Har komplett DT25 reservemotor til salgs. Alle deler i undervannshuset er fabrikknye (Ikke montert) Selger motor og deler for kr. 2.500,- Send IM hvis interesse. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Svake gnister får meg til å tenke pluggkabler. De slites med årene, og bør skiftes. Om kablene er støpt fast i coil må du nok skaffe ny coil med kabler..... På bil var det iallefall fast service før i tiden å skifte kablene.... Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Søk litt på Ebay.com og se hva som dukker opp der. Kanskje du kan få tak i rimelige deler der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.