Jump to content

Suzuki DT25 ca 1984, starter ikke, svak gnist.


Robroy11

Recommended Posts

Hei...

Jeg har en DT25 suzuki... mener det er en 83-84 modell. Den har singel forgasser og denne vil ikke starte i hele tatt. Har hatt av forgasser og gjordt denne skikkelig rein (kjemisk rein på jobben). sett over reed ventil platen og ikke funnet noe galt der heller... Når eg ser etter pluggene(nye) etter gnist er det bare såvidt eg kan skimte at det er gnist..
Når eg prøver å starte den både med bensin eller startgass så er det såvidt det er liv i den. etter en god del drag puffer den kraftig ut eksosen nede ved propellen... Eg kan kjenne at det er liv men liksom ikke nok... visst en skjønner... Dette er det samme enten en har bensin eller startgass.... Kan her vere tennspole problem, coil pakken etc?? Hvordan kan eg sjekke dette, er det noe eg kan måle meg til og ikke minst hvor får eg kjøpt noe slikt... Fryktelig dyrt veit eg fra forhandler...Kommentar fra moderator: Emnetittel redigert
Link to post
  • 2 uker senere...

testet begge ja og samme svake gnist...:(

Har noen verdiene på måling av spolene under svinghjul til meg, tenkte å måle med ohm meter desse for å se om dei er innenfor verdiene sine??

Det er vel ladespole, tenningsspole og giveren....?

Fikk beskjed om å måle hvor høy spenning spolene gir... men aner ikke verdiene der heller...

Link to post

Har selv en nesten lik motor (20hk) i garasjen som nesten et ubrukt.

Den må man være veldig forsiktig å ikke bruke for mye choke på ellers blir pluggene våte.

Prosedyren et at ved første forsøk så brukes choke. Ved antydning til start så benyttes ikke choke. Ellers bare choke en gang til før den prøves å startes uten choke eller halv choke en eller to ganger

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Når gnistene blir svake på pluggene er det å gå veien oppover fra pluggene. Sjekk plugger og pluggledninger og hetter, deretter coiler, deretter giverboksen/cdi eller tilsvarende, deretter spoler og magneter. (dette må du få målt med instrumenter)

Nærliggende er å tro at du har en spole som tuller litt. Magnetene gir ofte strøm nok og cdibokser/tilsvarende er gjerne litt on/off, enten eller.

Link to post
  • 1 måned senere...

Takker og bukker for svarene...

Choke eller ikke choke på denne fungerer ikke uansett siden her er det ikke liv laga i hele tatt, det eneste er ett puff av og til en skjelden gang....

Eg holder på å sjekke kabler, pluggledninger og coil er ok... Sliter litt med å få av svinghjul så det må eg låne en god ters fra jobben for å få av, sitter skikkelig godt fast... Satser på at eg har funnet ut noe mere i morgen kveld..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...