Framtia Startet 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2014 Nå kommer det mykle sjakler i utvalget hos Biltema, noe man knapt får kjøpt i vanlige båtbutikker. Blir spennende å se om de er noe til tess, prisen er det i hvertfall ikke noe å si på: http://seilmagasinet.no/id/40818 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
znick Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 TIpper dette er like bra som f.eks Robline sine. Dette er håndarbeid, og det er det som koster. Sannsynligvis blir Biltema sine produsert i Kina mens Robline sine blir produsert hos Teufelberger i Østerrike . Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Men skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke en sånn. Vil den ikke løsne når den er uten belastning? Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg har benyttet myke sjakler et par års tid. Ikke for å spare vekt, men for å unngå klirring og rasling når de ikke er under belastning. De vil ikke løsne. "Hodet" er låst i en renneløkke. Se billedserien under.... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg har bare én softsjakkel i drift nå, og den er sydd fast i genoaskjøtet. Jeg har fullengde skjøte (babord - genoa - styrbord) med en softsjakkel som jeg bruke for å feste skjøtet til genoaen. Det fungerer glimrende, og ikke minst er det ikke noe skrangling og dunking fra en metallsjakkel når seilet blafrer og slår i stag eller mast. En ubelastet softsjakkel skal ikke kunne åpne seg selv med mindre det er noe galt med den. Såpass trangt skal øyet være, og med litt friksjon skal den holde seg selv lukket. Min softsjakkel henger på seilet hele året, og har enda ikke løsnet, med eller uten last. Den begynner dog å bli litt slitt, så før eller senere må den byttes... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Dette liker jeg:) Popeye sin løsning er den jeg har planer om å gjennomføre. Siden jeg har forseil med kroker, vil innsydd myk sjakkel forenkle rigging av seil og ikke minst bytte av seil. Regner med det gjør at seilet ikke henger seg opp i alt mulig i forhold til bruk av knute. Særlig siden jeg har babystag som knutene elsker å henge seg opp i. Har du et bilde av innsydd sjakkel på skjøte? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg knyter skjøtet til rullegenoaen, har lært at det ikke skal være metall der, men det blir jo en bra klumpedeis. Men selv med en softsjakkel så må jeg jo knyte så da er jeg like langt, med mindre jeg syr den fast ja.. ikke dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Eller lager en øyespleis i endene på skjøtet. Så tre den myke sjakkelen gjennom begge øyene og så i seilet. - om en ikke har ett langt skjøte da, og syr fast. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Har langt skjøte som går "hele veien rundt", men ønsker å ha muligheten for å kunne ta det løs i tilfelle rottefelle osv. Alltid kjekt å ha et langt og sterkt tau lett tilgjengelig på dekk. Må innrømme at jeg ofte ender med å fortøye med skjøtene når jeg seiler alene, som en foreløpig førstefortøyning vel å merke. Men en sånn softsjakkel er kanskje mer vrien å få opp enn en knute? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg bruker soft shackels til mine asym. spinekker skjøter og fall, hvor de funger meget bra. Faren for å få rifter i duken er mindre og de henger seg ikke opp på samme måte som et knop ved jipping. Jeg har også brukt soft shackels til fokkeskjøte, da med et spliset øye i enden av skjøtet. I starten brukte jeg en shackel gjennom begge fokkeskjøter, men er gått bort fra det da jeg vil kunne løsne det ubelastet skjøte mens seilet trekker. Barberhaul og spinakkerblokkene osv er også festet til øye i dettet med soft shackels. Jeg har forøvrig lagt mine soft shackels selv. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Har du et bilde av innsydd sjakkel på skjøte? Jeg har ikke noe bilde nå, og båten er 45 minutter unna. Tatt fra hodet så er ca 5-10 cm av softsjakkelen surret og sydd til skjøtet, omtrent på samme måte som man surrer tauender = Mange ganger tett-i-tett rundt og noen ganger gjennom sjakkel og skjøte. Dette er ikke midt på sjakkelens lengde, men forskjøvet ut mot siden hvis jeg husker korrekt. Dermed unngår man at lasten ligger akkurat på øye og knute, men heller litt på siden av der knuten går gjennom øyet på sjakkelen. Skal se om jeg får tegnet det i løpet av kvelden. :-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
FuelMan Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Her er bilde av Robline sitt ferdig spleiset skjøte med myk sjakkel av Dyneema SK7 Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Det Robline-skjøtet ser akkurat ut som mitt, så det er nok det jeg har i min båt. Da husket jeg feil angående innfestingen av softsjakkelen på skjøtet. Det stemmer nok at skjøtet er "tredd gjennom" softsjakkelen som en slags spleisemanøver, i stedet for å være surret/bundet på som jeg skrev lenger opp. My bad! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Maika Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Dette liker jeg:) Popeye sin løsning er den jeg har planer om å gjennomføre. Siden jeg har forseil med kroker, vil innsydd myk sjakkel forenkle rigging av seil og ikke minst bytte av seil. Regner med det gjør at seilet ikke henger seg opp i alt mulig i forhold til bruk av knute. Særlig siden jeg har babystag som knutene elsker å henge seg opp i. Har du et bilde av innsydd sjakkel på skjøte? Softsjakkel på skjøtet ala Robline sin løsning er genialt for oss med babystag, ja:) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Kjøpte en bunch av disse i dag, etter å ha fått god hjelp av en ivrig Biltema-ansatt som lette blant nyankomne varer. Uten at jeg har filla peiling på hva som kjennetegner gode og dårlige varianter av myke sjakler kan jeg ikke si at jeg har noe å utsette. Aner ikke hva jeg skal bruke de til, men er generell motstander av klirring, oppriping og metall mot metall, så det virker å ha noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 (redigert) Kjøpte en bunch av disse i dag, etter å ha fått god hjelp av en ivrig Biltema-ansatt som lette blant nyankomne varer. Uten at jeg har filla peiling på hva som kjennetegner gode og dårlige varianter av myke sjakler kan jeg ikke si at jeg har noe å utsette. Aner ikke hva jeg skal bruke de til, men er generell motstander av klirring, oppriping og metall mot metall, så det virker å ha noe for seg. Har du spinnaker på båten? I så fall har du vel to blokker bak på båten hvor skjøtene kommer inn? Kanskje har du en kasteblokk i fotlista et eller annet sted omtrent ved masten for å holde le skjøte inn mot båten? Alle disse er perfekte for myke sjakler! Vi jo allerede snakket om myk sjakkel på kontinuerlig genoaskjøte. Vil du ikke sy så lager du en liten løkke midt på skjøtet og henger softsjakkelen i denne. Ellers alle andre stedet hvor du ville brukt en karabinkrok eller vanlig sjakkel, så lenge du får tredd softsjakkelen innpå. Om ikke annet så bruker du dem for å holde skjøteledninger, taubunter eller annet sammenkveilet og i orden. Skru fast softsjakler oppe langs kanten på det drenerte rommet i baugen og heng et par fortøyningstau i softsjaklene, så har du tauene alltid tilgjengelig uten å henge på hodet ned i luka for å plukke taukveilen opp fra bunnen av rommet eller måtte løpe bakover til oppbevaringsrommet i cockpit. The sky is the limit! Redigert 17.Februar.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Euklid Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Takk for gode tips! Kjøpte seks stykker og tenkte det holdt lenge, men ser jeg godt kan finne på å dra tilbake for flere. Gennakeroppsettet skal i alle fall få noen av de, oppheng av fortøyningstau var også glupt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 (redigert) Eneste du må tenkte på når du eksperimenterer og tenker på hvor softsjaklene kan brukes er at du må være sikker på at du får tredd softsjaklene gjennom de tingene de skal festes i. Endel blokker må kanskje ha en tradisjonell sjakkel først, som du deretter trer softsjakkelen gjennom. Det er derfor ikke sikkert du sparer noe bråk. Dette finner du ut av, og jeg regner med at du rapporterer tilbake etterhvert som du kommer opp med nye ideer. Tipset mitt om softsjakler for å feste tau foran var såpass glupt at jeg tror jeg skal teste dette selv. Har lenge lett etter noen dype opphengskroker jeg kan henge et par tau i foran i kjettingboksen, men har aldri funnet noen. I hodet mitt måtte disse krokene være ganske dype så ikke tauene hopper ut på en god bankekryss. Et par softsjakler som skrus fast med skrue og stor skive burde gjøre jobben omtrent like bra som kroker, selv om man må åpne og lukke sjaklene hver gang. Enten skrur man tvers gjennom softsjakkelen og bruker en stor skive for å fordele trykk og belastning, eller så klemmer man sjakkelen inn med f.eks. patentbånd med skruer på hver side av selve sjakkelen. Bør kanskje fore med litt gummi, eller tre softsjakkelen gjennom noen cm med gummislange for å hindre gnaging/gnissing. Igjen regner jeg med at du rapporterer tilbake etterhvert som du tester ut. Redigert 17.Februar.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 For å holde sammenkveilet tau sammen og på plass på oppheng bruker jeg de kraftigste stripene med en liten knapp på som åpner låsingen. Har alltid et par slike i seilerbuksa. Blir gøy å dra på BT neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Tipset mitt om softsjakler for å feste tau foran var såpass glupt at jeg tror jeg skal teste dette selv. Noen ganger kan man bli overrasket over sine egne gode ideer ja... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.