Janoho Startet 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2014 Hei, jeg lurer på hvem som kan sjekke 2 forbruksbatterier for meg i Kristiansandsområdet. Jeg mistenker at de ikke er helt tipp topp og vil gjerne ha en kyndig uttalelse før jeg evt. kjører reklamasjon. Batteriene er biltema Silver kalsium 100 AH og er rundt 2-3 år gamle. Er altså ikke interessert i å kjøpe noe utstyr for å teste selv, men ønsker en test helst med dokumentasjon fra et firma Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 På den lokale biltemaen her, har de en fancy batteri-tester. til eget bruk altså.. med utskrift å gode greier. Faderen var opp med ett batteri som mildt sakt oppførte seg merkelig. Testen viste att batteriet var gulle godt. Det viste seg etter mye forsking att der var overledning i dynamoen.. av og til.. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 De fleste bilverksteder har vel dette utstyret så jeg ville tatt en telefon og ordna det den veien. De vil sikkert ha batteriene for å kjøre riktig prosedyre før sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Er det dyre batterier du har? Jeg tenker bare på at firma tar seg jo betalt for jobben og et par timers arbeid kan jo komme på 1000-2000kr. Litt avhengig av hvordan de sjekker det og hva du ønsker av dokumentasjon... Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Nei, det er biltema batterier og et exide batteri. Jeg mistenker biltema batteriene for å ha lavere effekt enn anbefalt. Dette er en forbruksbank så jeg ønsker å ha best muligeffekt på denne. Batteriene er rundt 2 år gamle og er ikke spesielt hardt brukt med mange utladninger, de har stort sett blitt satt på lading i båthavnen etter endt helgetur. Ergelig hvis det ikke holder lenger enn 2 år, derfor tenkte jeg at en slik batteritest med utskrift kunne stillere sterkere ved reklamasjon. Skal høre med Sangvik service imorgen om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2014 Jeg er litt i samme bås som deg. Jeg har tre Sønnak batterier, hvorav de to som står som forbruk ikke helt står til forventningene (for å si det forsiktig). Jeg ser det imidlertid som et dilema å reklamere på brukte batterier da bevisbyrden på bruken av de vil være vanskelig å dokumentere. Mine batterier er nok forøvrig vesentlig dyrere enn dine to 100Ah BT batterier. Men for all del, jeg er åpen for alle argumenter som kan komme til nytte i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Draco24styling Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Ta med deg batteriene til nærmeste naf senter. Så måler kan de måle de for deg. Bør koble de til en bil da. Så de får målt startkapasiteten. Bruk startkabler fra en bil Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Siden det er Biltema og de normalt er både kjekke å greie ifht reklamasjon, og batteriene i tillegg har fått garanti fra Biltema, hva med å la Biltema måle batteriene selv? Om du leser noen tråder her på BP og noterer ulike "minstemål" slik at du kan spørre når de evt har målt så kan de ikke bare ta en kjapp en og avvise. ------- Jeg tipper det vil gå som smurt med reklamasjon på Biltema uten en kostbar test i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Hei, For ca 4-5 år siden sleit jeg veldig med 3 slike batterier. Problemet mitt var at jeg fikk alt for stort spenningsfall ved kjøring av baupropell og hekkthruster samtidig. Båten var en Saga 315. Til å begynne avviste Biltema at oppgitt CCA kunne være feil. Jeg tok med Båtterien og de målte på de og fant at de var helt I orden. De hadde også noen påstander om at det var feil I ledningsopplegget på Sga'en. Det ende med at jeg toppladet batteriene. Målte spenningsfallet på hver bryter og på ledningene. Alt var helt normalt, med det elektriske opplegget. Spenningsfallet var på selve batteriene. Etter nesten 2 sesonger og et nesten kollisjon med en annen båt, fikk jeg pengene tilbake og kjøpte nye batterier (Haze Gel) og alt virket bra. Jeg ville ikke sjekket batteriene hos Biltema. Og reklamasjonen lå langt inne, men da de først ga seg var det alle pengene tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Gonzo Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Hei Hadde en digital batteridiagnose-tester for noen år tilbake som testet og printet ut resultatet av testing umiddelbart. Apparatet kostet en del, men vet det er mange bilverksteder som har disse. Trenger heller ikke teste opp mot starteffekt, da det var eget program for forbruksbank. Husker ikke fabrikant, men mener det ble kjøpt via Maskin-Teknisk eller Bema... Og til Komodo, og alle andre her inne som har dårlig erfaring med Sønnaks batterier: -Dere har alle dessverre rett, Sønnak bruker resirkulert bly i de fleste av sine batterier, på lik linje med mange andre produsenter. Det er dette som gjør at de f.eks ikke har særlig lang levetid, og i en del tilfeller lyver veldig på både starteffekt og utladningskapasitet :( Dr Gonzo Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Har ikke biltema en sånn batteri tester med utskrift? Mener jeg så det i en BM en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Hei, jeg gikk innom biltema idag da jeg hadde et ærend på elkjøp. Snakket med et par personer bak disken der og luftet forsiktig mitt ærend. Tror jeg likegjerne kunne ha spurt ei katte i skauen da forvirringen var total. Noen hadde visst hørt om en slik batteritester, men hvor den befant seg og hvordan den skulle brukes var høyst uvisst. Enden på visa var at jeg ble bedt om å komme tilbake på dagtid da det muligens kunne være noen som kunne hjelpe. Jeg skal utfordre de på dette så får vi se hva som skjer.. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Hadde selv 2stk 100amp forbruksbatterier fra Biltema , virket bra 4 sesonger så begynte det å bli fort lite strøm i forhold til tidligere , sjekket batterier med en belastningstester med resultat ikke noe feil med dem , sjekket utladning ved å koble i fra batteripoler etter opptak på høsten , ikke noe tap av volt på 8 uker , batteriene virket helt topp og jeg kunne ikke finne noen feil , begynte å lure om det var noe feil med kjøleboksen eller annet utstyr i båten da batteriene ikke tappet seg når dem ikke var tilkoblet , tok ut batterier koblet på 12v lyspærer for å se hvor lenge dem lyste og ja her fant jeg ut at det ene batteriet tappet seg fort i forhold til det andre batteriet , dermed ble det 2 nye (Biltema) batterier innkjøpt , har brukt dem i 3 sesonger nå å alt er helt bra , så det kan være lurt å belaste dem fysisk med lyspærer for å se hvor for dem tapper seg. har ikke noe å si på biltema batterier bruker dem også i bilene mine , men uansett kan alle batterier kortslutte eller bli feil med selv dyre batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Jeg sjekket mine 2 Biltema batterier i båten her før jul. Koplet på en gammel 50W lyskaster i 12V uttaket og tenkte å se hvor mange timer det holdt før volten sank på batteriene. Hehe... tenkte at med 2stk 100A batterier og ca 4A uttak burde jo batteriene holde ganske mange timer..... Men etter ca 2timer var spenningen på 10.5V.... Da var batteriene fulladet før jeg startet. Bånn kapputt begge batteriene... Ingen tvil. Og fryktelig billig test da! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Ja slik tester jeg også, men stopper gjerne når vilespenningen er 11,8 Volt. I praksis vil det si ned mellom 11 og 11,5 Volt ve 5 A last. Men så det store spørsmål. Tar batteriet skade av dette? En leverandør påstår ihverfall det. Så nå kjører jeg til vilespenningen er 11,3 som er ca 50% utladet. Noen med synspunkter Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Så vidt jeg har skjønt er dette veldig avhengig av type batteri. Et BlueTop batteri vil kanskje tåle det vesentlig bedre enn et vanlig batteri osv. Deep cycle batterier skal tåle det bedre enn de som ikke er det etc. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Trådstarter, hva er det som gjør at du mistenker at batteriene er dårlige? Er det bare en følelse eller er det faktiske målinger med multimeter? Er det utstyr som slutter å funke pga lav spenning? Hvor stort forbruk har du? Hvilke forbrukere står på? Med 2x100 ah batteri så har du kun under 100 ah tilgjengelig. 48 timer med strømforbruk, uten ladekilde, med 2a forbruk, så er batteriene tomme. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Jeg bruker minst mulig med strøm når jeg er ute. Litt belysning og et kjøleskap. Har noen ganger hatt problemer med at kjøleskapet ikke vil starte etter en natt ute. Enkle målinger med multimeter i forkant viser normale verdier, jeg har aldri målt med multimeter når jeg har problemer med kjøleskapet men det at det ikke vil starte sier jo sitt. Mitt inntrykk er at batteriene tar til seg lading men mister kapasiteten mye raskere enn strømforbruket skulle tilsi Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Kjøleskapet trekker gjerne noe strøm i startøyeblikket. Er du sikker på at problemet ditt ikke er tynne ledninger og/eller dårlige kontakt på strømtilførselen til kjøleskapet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 (redigert) Jeg har hatt for lite kjøring med bilen nå i vinter, men med høyt forbruk av strøm i det siste slik at batterispenningen var kommet svært lavt. Jeg dro derfor innom verkstedet der de testet batteriet. Se diagnosen nedenfor. Men jeg har litt problemer med rapporten. - Er det noen som vet hva det betyr når det står at " VIN er 6212" ? Nå fant jeg det ut selv, det er de siste sifrene i chassisnummeret på bilen. Og nederst under resultater er det listet opp ladetid ved forskjellige strømstyrker (alle tre linjene gir 13Ah). - Er dette tiden batteriet trenger å lades med forskjellige strømstyrker for å komme på topp? Redigert 13.Februar.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
motor Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 CCA er en forkortelse for ”cold cranking amps” og angir strømmengden i ampere (A) som batteriet avgir ved -18 °C uten å gå under en bestemt spenningsgrense, dvs. et mål på batteriets kaldstartsegenskaper. Det finnes ulike standarder for hvordan testingen skal utføres, men Europastandarden (EN) er den vanligste. Testing i henhold til EN-standarden skjer i tre trinn: Det avgjørende her Lars blir jo hvor stor verdi batteriet var oppgitt til i optimal tilstand. Tipper bilen din er en lettere sak med et relativt lite batteri. 353 cca målt etter EN norm er lite om du skal starte til eks en dieselmotor. Er batteriet derimot testet etter din norm så er verdien god og da starter du lett en dieselmotor med det batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Bilen batteriet står i er en Opel Astra Sport Tourer og motoren er en 1,4 liters 140Hp turbo bensinmotor, så den trenger neppe særlig høy CCA eller mange Ah. Batteriet står nå til lading med en 30A Ladac lader jeg hadde i båten men som er byttet ut med en 25A Victron lader som håndterer parallellbelastning og korte utfall av nettspenning bedre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
motor Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Ok da tipper jeg at starteren drar ca 150-180 a . Det er sikkert et 45 ah batteri i bilen som i ny skikk gir ca 420 a som maks startstrøm toppladet. Vil vel tro batteriet ditt kommer opp på dette nivået etter lading. Jeg vil tro at verdiene batteriet er oppgitt til står på toppen av hatteriet. (Opel oppgir ofte etter din norm) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 (redigert) Det er ikke lett å se noe som helst på toppen av batteriet. Mesteparten er dekket av en "klædd" av digre sikringer, en på 300A, en på 275A og fire på 100A!Mer om mitt "problem" med batteriet i OT her. Redigert 13.Februar.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Janoho Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Hei, ny oppdatering i denne litt gamle tråden. Jeg var på biltema og fikk sjekket batteriene, de var ganske riktig litt slitne og eldre enn jeg kunne huske. Kvitteringen viser at de snart er 5 år gamle så det var ingenting å hente på garantien. Jeg kjøpte 2 stk nye AGM batterier på 95ah der, satt disse på lading hjemme med en biltema 9A lader. Idag morges står de fremdeles på trinn 3 på laderen, har ikke blitt toppladet ennå. Spørsmål om disse er defekte og skal returneres ?? Redigert 25.Mars.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.