Jump to content

hvilke hensyn/avstander ved plassering av spritkompass

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei :-) Eg skal re-installere eit Silva spritkompass som stod i (aluminiums)-båten når vi kjøpte den. Eg har ingen manual på det. Eg ser for meg at elektriske ting kan virke inn på visning. Er det noe tommelregel på hvor langt unna tv - radarskjerm - vhf - det bør monteres?

Eg planlegger å kjøre opp ein tabell for misvisning etterpå. Og i den forbindelse lurer eg også på om elektriske installasjoner ha forskjellig påvirkning om de er slått på eller er av, dersom de er for nært kompasset.

Helst ønsker eg å plassere det på ein stolpe mellom to vindu i front, då kjem det 30 cm over/i fra kartskjerm(pc) og radar, og ca 45cm frå vhf.

Setter eg det i tak så vil det Bli ca 20 cm fra viskemotor...

Eg har aldri montert kompass før.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har praktisert ca 0,5 m der det er mulig, det er også forskjell på hva som innvirker. Høyttalere med god magnetkrans har stor innvirkning. Prøv opp i mot GPS så ser du hvor galt det blir. Regn ut misvisningen på forhånd på aktuelle kurser om GPS viser rettvisende kurs.

Tabellen du må lage er en deviasjonstabell, ikke misvisning.

Skal deviasjonen rettes mest mulig kan legge inn magneter forskjellige steder om bord, men dette med avansert kalibreing er ikke noe for folk flest...

Jeg har en app på iPhone (etter tips her på forumet) som heter iNstall den har måler for magnetisk felt...

Så kan du se evt påvirkning der du planlegger å plassere kompasset.

Den må ikke forveksles med proft utstyr men gir en indikasjon.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Virker innvikla å kalibrere med magneter. Får bare teste litt og litt.

Rettvisende...hm må eg lese meg opp på sånne ord igjenn..

Men , ennå eit problem. Kompasset har to kvite streker til å lese av kurs. De må vel stå meeeget nøyaktig i båtens lengde ? Hvordan kan man få det til ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Prøv å bevege kompasset litt i nærheten av høyttalere, vinduspussere eller andre ting meg magneter i. Blir nåla urolig, så er du for nær. Legg også merke til at kompass med lys har tvinnede ledninger. Det er ikke tilfeldig. I båt er en avhengig av at alle strømbrukere har både pluss og minus leder. Hvis de ligger parallelt, og det gjør de vanligvis, så dannes det et magnetfelt når det går strøm gjennom dem. Dette må du også ta hensyn til.

Misvisningen er for tiden så liten at du ikke trenger å tenke på den med et lite kompass med grov gradering. I Hordaland er den nå så vidt jeg husker mindre enn tre grader. Deviasjonen må du imidlertid få oversikt over. Det gjør du lettest med å kjøre forskjellige kurser mens du noterer deg forskjellen på det kompasset viser og det du kan avlese på en GPS.