Jump to content

LED prosjektor for filmkvelder i båt?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Kjøpte en liten LED prosjektor til guttungen og ble overrasket over hvor praktisk den var. Knøttliten, oppladbar, kan kobles til med usb/hdmi og enkelte versjoner også wifi, greit internminne, eget innebygd OS og til og med høyttaler.

Og den jeg kjøpte, en Philips Picopick, eller noe i den dur, går på 12V- 2A.

Da blir det TV muligheter i båten som ikke tar plass. Må bare finne en eller noe å beame på når vi skal se film/bilder eller noe. Selve prosjektoren kan jo bare ligge i bokhylla eller noe til den skal brukes.

----------

Sånn for vanlig TV så ser vi som regel på iPad så det behovet er på en måte dekket, men for filmkveld så blir det stas med prosjektor :-)

En ulempe er jo at epleprodukter ikke kan kobles til... såvidt jeg har fått med meg. Men både androide, pc og andre hdmi/usb greier er bare å plugge rett i.

Kan spri fokka og kjøre utekino på en stille sommerkveld :-)

------------

Ikke avskrekkende dyrt heller.

Det finnes overganger fra "Apple-plugg" til både VGA og HDMI. Det burde derfor ikke være noe stort problem å få signal fra iPad/iPhone til projektoren hvis du vil bruke disse som signalkilde. Lerret ordner du enkelt med en bit av et laken på veggen i salongen eller et seil utendørs. :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Å se film på storseilet under frisk seilas hadde vært ganske så nærme toppen av multitasking for min del :giggle:

Men synes konseptet med LED-prosjektor er bra, så slipper man å bruke verdifull plass til TV. Har installert TV i salongen, men kunne godt tenkt meg muligheten å se film på senga på late dager (for lite plass til TV der framme), da kunne prosjektor vært genialt :thumbsup:

Å se film på storseilet under frisk seilas hadde vært ganske så nærme toppen av multitasking for min del :giggle:

Må ha en egen mann på rekke som har som hovedoppgave å flytte projektoren fra styrbord til babord eller motsatt hver gang du slår, men utover det er det "smooth sailing" (pun inteded). :lol:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Link/pris?

Tror de er "overalt" hvor sånt selges. Bestilte selv via elkjøp, dvs den sendes da fra El-giganten i Danmark.

Var denne vi kjøpte, men de har jo merkevarer ned i 2000,-:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/projektor-og-lerret/PPX3410/philips-picopix-projektor-ppx3410-solv

Knalltips, skal bestilles :-)

Guest Avmønstret#

Med 100 lumen? Ikke mye dagslys du skal slippe inn da. Får de med 500 og 800 lumen også. Div produsenter

Fungerer som ei kule på gutterommet og kan jo ikke være superkresen til den prisen heller da ;-)

Hadde en vanlig prosjektor + lærret og sorround, som jo gir knallbilde og ekte kino-opplevelse, men gadd ikke å bytte pære enda en gang så vi avviklet filmrommet så får heller ungene kose seg med 70-80 tommer rett på veggen på egne rom.

Guttungen kobler til playstation og apple-tv slik at han også kan se NRK nettv via ipad og apple-tv. Har plugget i et par gode pc høyttalere for å få bedre lyd.

Og den er jo så liten og praktisk at det bare å ta den med hvor man vil. Jeg mener, oppladbar, det er jo genialt :-)

-------------

Men det er selvsagt ikke prosjektor dedikert for de store filmopplevelser, da må man grave dypere i lommeboken. Men som alternativ til et knøttetv i båt eller på hytta, jatakk.

Edited by Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Eller strø masse potetmel på vannet, kjøre film på overflaten og dykke og se filmen under vann :lol:

:-)

Bare å huske å stille inn prosjektoren for bakprosjektering, den har innstilling for det pluss montering opp ned i taket, og opp ned bak. Litt halvkilent å skjønne hva man har gjort når man prøver akkurat de innstillingene og alt blir speilvendt og opp ned :-))

Apropos potetmel, så grumsete som vannet var i Hvalertraktene i sommer så tror jeg det kunne gå fint uten mel ;-))