Garmanstvg Startet 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2014 (redigert) Hei! Jeg kjøpte netopp en snekke ( Halsa 21 ) med en Solè Mini 23 motor. Fant ut at det var problemer med kjølesystemet. Skrudde litt på motor og fant ut at impelleren var et totalvrak, denne ble byttetet ut med en gang. Deretter fungerte kjølesystemet. Etterhvert merket jeg at oljen i motoren forsvant ( sjekket peilepinnen konstant ). Jeg tok ut alt vann, diesel og olje fra bunnen av båten og ventet til dagen etter. Dagen etterpå fant jeg ut at det lakk olje en plass. I bunnen av motoren en plass. Er det noen som vet om dette kan fikses? Eller om det er bunnpannen eller blokk?Setter stor pris på svar Redigert 12.Februar.2014 av Garmanstvg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Det kan fikses ! Mulig du må utav med motor og bytte pakning ein plass. Eller kanskje det er rusthull i bunnpanne som må sveises. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Garmanstvg Svart 12.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Takk for svar! Men hvordan vet jeg om det er bunnpannen eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Hei Prøv med lommlykt og spegl, og sjå korleis botnpanna ser ut. Kanskje er det ein oljeavtappingsplugg med dårleg pakning? Ask Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Første bud ved lekkasjesøking er grundig motorvask. Dernest speil og godt lys. Sitér dette innlegget Link to post
Garmanstvg Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Tusen takk for svar dere!Skal prøve å søke med speil og lys fortest mulig! :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Nei, først skal du vaske det gullende rent, så tar du frem lykt og speil :) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Hei På Biltema sel dei inspesjonsspegl. Dvs. spegl m. lys på ei bøyeleg stang. Kostar lite og er svært nyttig til slike jobbar. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Vask av og sjekk med speil hvor lekkasjen kommer fra. Hull i bunnpanne,pakning bunnpanne, pakning oljeplugg? Sitér dette innlegget Link to post
Garmanstvg Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Det ser ut som om jeg skal ta ut motoren neste uke en dag. Så da får jeg vell en grundig inspeksjon. Men hvorfor er oljen som kummer ut hvit/grå? Skal ikke den være svart?.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Olje blandet med vann blir grå. Tipper du har hull i bunnpanna, det kan i alle fall se slik ut. Er olja grå på peilepinnen også, eller lekker det vann fra et annet sted som blander seg med olja som kommer ut? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Garmanstvg Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Jeg har åpnet toppdekselet og der er alt fint ser det ut som, litt grått noen små plasser. Peilepinnen ser også fin ut. Men jeg tror kanskje at det er saltvann og oljen som lekker som blandes under. Jeg er bare redd for at det er blokk og ikke bunnpanne, for da kan jeg vell bare kaste hele motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.