Jump to content

Solè Mini 23 lekker olje ut i kjølsvinet

Garmanstvg

Recommended Posts

Hei! :smiley:

Jeg kjøpte netopp en snekke ( Halsa 21 ) med en Solè Mini 23 motor. Fant ut at det var problemer med kjølesystemet. Skrudde litt på motor og fant ut at impelleren var et totalvrak, denne ble byttetet ut med en gang. Deretter fungerte kjølesystemet. Etterhvert merket jeg at oljen i motoren forsvant ( sjekket peilepinnen konstant ). Jeg tok ut alt vann, diesel og olje fra bunnen av båten og ventet til dagen etter. Dagen etterpå fant jeg ut at det lakk olje en plass. I bunnen av motoren en plass. Er det noen som vet om dette kan fikses? Eller om det er bunnpannen eller blokk?

Setter stor pris på svar :smiley:

bilde

Edited by Garmanstvg (see edit history)

Olje blandet med vann blir grå. Tipper du har hull i bunnpanna, det kan i alle fall se slik ut. Er olja grå på peilepinnen også, eller lekker det vann fra et annet sted som blander seg med olja som kommer ut?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har åpnet toppdekselet og der er alt fint ser det ut som, litt grått noen små plasser. Peilepinnen ser også fin ut. Men jeg tror kanskje at det er saltvann og oljen som lekker som blandes under. Jeg er bare redd for at det er blokk og ikke bunnpanne, for da kan jeg vell bare kaste hele motoren..

bilde