Jump to content

iAIS + AISdispatcher = TheAIS

Mox1

Recommended Posts

Som jeg har prøvd å få tittelen til å beskrive har jeg laget et program som gjør det samme som appen iAIS (rapportere egen posisjon fra gps) og aisdispatcher (videresende ais-data fra andre fartøy).

I tillegg har det en fancy AIS-radar og etpar andre finesser.
Programmet er java-platform og kan lastes ned gratis her :

www.23mox.com/TheAIS/

Kom gjerne med tilbakemeldinger.

Hilsen
MarineTraffic Station ID 944
AisHub Station ID 2393

Redigert av Mox1 (see edit history)

Interessant prosjekt, men jeg har et par spørsmål.

- Inngangene til laptop'n fra AIS-mottaker og GPS, er det vha. USB-porter?

Selv streamer jeg AIS fra egen båt til Marine Traffic og AIS Hub allerede vha. aisdispacher programmet. Men de skjermbildene dine med liste over mottatte signaler og "radaren", så jo artige ut.

Slik jeg har det nå, har jeg en Raymarine 650 AIS transponder med egen GPS koblet til kartplotteren. Dette signalet tapper jeg også ut via en Actisense UGT-1 serie/USB adapter til en USB-port på PC'n.

- Vil jeg da kunne bruke dette programmet ditt Mox1 på samme måte som Aisdispacher som jeg bruker nå og få opp de skjermbildene du viser?

PC'n jeg bruker kjører Win 7 64bit.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Programmet leser serie-porter / com-porter (som ofte er en USB2COM-kabel, helt vanlig opplegg), typisk en port for aismottaker og en annen port for gps (hvis du vil rapportere egen posisjon). Men hvis du har en Actisense NGT-1 er det enda bedre og enklere, da får du alt du trenger fra NMEA2K-bussen. Jeg bruker bare den Actisense gatewayen, dll filer og programvare for å lese data ligger i programmet og pakkes ut ved første oppstart. Man kan ha så mange kilder for data som man måtte ønske, alt pipes inn i samme flow, har 2 ais-mottakere tilkoblet på hjemme/basestasjonen.

Den gamle aisdispatcheren kan du bare pensjonere, dette programmet gjør alt dette. I tillegg kan det generere ais-nmea for eget fartøy ved å konvertere gps data (lat/lon, fart, kurs + div fartøydata som du legger inn) til !AIVDO og sender dette også med datastrømmen fra aismottakeren.

Testet i (nesten) alle typer windows f.o.m XP og Linux Ubuntu - men man vet aldri, det er bare å komme med tilbakemeldinger hvis noe ikke fungerer som forventet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...