suveren Startet 13.Februar.2014 Del på Facebook Startet 13.Februar.2014 Har en mercruiser 4,2l 320hk som plutselig ikke får mer enn 2000 omdr, kommer til 2000 så ryker den bare svart. Kan det være turbohavari, motor har ikke gått mer enn 650t Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 Sjekk turbo du. Tyder på at den ikke slår inn. Hvilken båt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 Høres veldig turboaktig ut ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
suveren Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 Står i en SUN 33, får prøve å sjekke litt på turbo :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 se inn i innsuget på turbo og se etter slakke evt ødelagte skovler. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 ta gjerne ett bilde å legg ut her. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Februar.2014 Del på Facebook Svart 13.Februar.2014 Kan kanskje være at motor går i nødmodus(limp mode) pga. sensorfeil eller andre feil ? Min turbo har noe slakk i lagrene, skal få målt nøyaktig. Noe som er rart da den ifølge kvittering er gått bare 150 timer. (Motor 700 timer men turbo byttet på 550 timer ifølge salgskontrakt/kvittering fra verksted.) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 14.Februar.2014 Del på Facebook Svart 14.Februar.2014 Det skal være litt slakk opp og ned i en turbo, men ikke ut og inn. Der skal det ikke være noe. Slakken enn kjenner opp og ned, tettes med olje når motoren starter og det er oljetrykk. Skovlehjulet skal ikke kunne treffe veggen i turboen. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Teerex Svart 14.Februar.2014 Del på Facebook Svart 14.Februar.2014 (redigert) Ja det var det en mekaniker også mente når han kjente på den. Men har jo måleutstyr så kan jo måle for moro skyld. Det er en del rust på turbinsiden så kanskje jeg bestiller et servicekit og plukker den fra hverandre allikevel (så lenge man ikke tukler med balanseringa da...). Redigert 14.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tropic1 Svart 15.Februar.2014 Del på Facebook Svart 15.Februar.2014 Noe av det samme skjedde med min mercruiser 3,6 i fjor. Feilen på min var at turboen hadde satt seg fast av sot og skit. Brukte rustoppløser og kjørte den samtidig med drill for å få løsnet den. Etter hva jeg har hørt rundt på brygga her skjer dette ganske ofte på mercruiser motorer når de har stått rolig hele vinteren. Ble som "ny" igjen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 15.Februar.2014 Del på Facebook Svart 15.Februar.2014 Ville kontrollert at det ikkje er luftlekkasje ved ladeluftkjøler.Prøv å kontrollere at det ikkje lekker luft fra turbo mot innsug,inkl kjøleren Sitér dette innlegget Link to post
scand26hc Svart 15.Februar.2014 Del på Facebook Svart 15.Februar.2014 Høres ut som det lekker luft før den kommer til forbrenning? Hadde en bil som hadde lekkasje i slangen inn på intercooler. Hadde ganske like symptomer. Har du koblet til diagnose? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Februar.2014 Del på Facebook Svart 15.Februar.2014 annen feilkilde kan være defekt wastegateventil/fjær ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
scand26hc Svart 15.Februar.2014 Del på Facebook Svart 15.Februar.2014 Ville ikke den ha spunnet opp da? At det ryker betyr vel at den ikke klarer å forbrenne alt? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Februar.2014 Del på Facebook Svart 15.Februar.2014 (redigert) Hvis wastegaten står åpen hele tiden vil jo ikke turbo og motor "spinne opp", men tror ikke det er en vanlig feil. Og med elektronisk styrt dieselpumpe vil det neppe ryke heller, i såfall, i motsetning til mekanisk styrt pumpe ? Men i servicemanualen og i operation/maintenance manual står det vel feilsøkingsskjema v. div. symptomer. Redigert 15.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
scand26hc Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Trådstarter har en lyttejobb. Ikke vet jeg om akkurat den motoren vil ryke men en bmw 530 fra 2011 gjorde og jeg tror nok at teknologien er hakket vassere i den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
suveren Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Da har vi fått kontrolert litt, og funnet feilen. var lekasje mellom ladeluftkjøler og turbo :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Greit å finne feilen,det var bra det ikkje var turboen.Blir jo litt rimligere å reparere dette. Sitér dette innlegget Link to post
scand26hc Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Bra. Samme feilen som bilen.. lmm sitter før hullet så motoren skjønner ikke at den ikke får luft Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 defekt eller avhoppet slange ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Moyja Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 (redigert) Må bare komenter at Turbo slår ikke inn???? Dette viser hvor lite folk vet om hvordan den virker. En Turbo slår ikke inn, den går hele tiden fra tomgang. Den må ha et vist turtall for og bygge opp ladetrykket. Det er dette som kan føles både i bil og båt. Redigert 17.Februar.2014 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.