Jump to content

mercruiser 4,2l 320hk får ikke turtall


suveren

Recommended Posts

Kan kanskje være at motor går i nødmodus(limp mode) pga. sensorfeil eller andre feil ?

 

Min turbo har noe slakk i lagrene, skal få målt nøyaktig. Noe som er rart da den ifølge kvittering er gått bare 150 timer.

(Motor 700 timer men turbo byttet på 550 timer ifølge salgskontrakt/kvittering fra verksted.)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det skal være litt slakk opp og ned i en turbo, men ikke ut og inn. Der skal det ikke være noe. Slakken enn kjenner opp og ned, tettes med olje når motoren starter og det er oljetrykk. Skovlehjulet skal ikke kunne treffe veggen i turboen.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post

Ja det var det en mekaniker også mente når han kjente på den. Men har jo måleutstyr så kan jo måle for moro skyld.

Det er en del rust på turbinsiden så kanskje jeg bestiller et servicekit og plukker den fra hverandre allikevel (så lenge man ikke tukler med balanseringa da...).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Noe av det samme skjedde med min mercruiser 3,6 i fjor. Feilen på min var at turboen hadde satt seg fast av sot og skit. Brukte rustoppløser og kjørte den samtidig med drill for å få løsnet den. Etter hva jeg har hørt rundt på brygga her skjer dette ganske ofte på mercruiser motorer når de har stått rolig hele vinteren. Ble som "ny" igjen etterpå.

Link to post

annen feilkilde kan være defekt wastegateventil/fjær ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis wastegaten står åpen hele tiden vil jo ikke turbo og motor "spinne opp", men tror ikke det er en vanlig feil.

Og med elektronisk styrt dieselpumpe vil det neppe ryke heller, i såfall, i motsetning til mekanisk styrt pumpe ?

Men i servicemanualen og i operation/maintenance manual står det vel feilsøkingsskjema v. div. symptomer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...