VirtualMe Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Raymarine 650 har innebygget GPS mottaker, men ekstern antenne for denne. Som mange andre har jeg monterte denne inne under dekk da jeg ikke ønsket å ha rekka full av slike GPS "sopper".(er ikke superkritisk med nøyaktigheten, og sjekket forholdene først med en annen mottaker) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Men det var jo det jeg sa? Jeg har ekstern antenne. Men i motsetning til VirtualMe er jeg mer opptatt av gode mottak/sendeforhold enn det estetiske. Å ha 6 antenner som jeg har , 1 TV-antenne, 2 VHF-antenner, 2 GPS-antenner. 1 FM-antenne og en antenne for mobilt bredbånd (ICE), gjør meg ingenting så lenge jeg kan få optimale forholdene for antennene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VirtualMe Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 (redigert) Ser den Lars H, men; posisjonen som benyttes av AIS transponderen har jeg tolket til å være "ikke kritisk" i den forstand at jeg tolererer +/- 5 meter (målt/kalkulert nøyaktighet) med tanke på at AIS'en i min båt bare sender ut denne posisjonen hvert 30. sekund (med mindre jeg har misforstått standarden). http://nmearouter.com/docs/ais/ais_reporting_rates.html Med de forsinkelsen er +/- 5 meter ok for meg siden båten går 10x distansen på den tiden. Ja, jeg har de andre antennene.. + ship/shore wifi og 4G. Redigert 14.Februar.2014 av VirtualMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Litt morsomt å lese de siste innleggene fra Lars H. og fra VirtualMe - sist høst jobbet jeg en god del med Raymarine AIS650 og høstet noen erfaringer. Ettersom jeg ikke hadde lyst til å lage enda et hull i hardtop'en, valgte jeg å sette GPS-antenna til AIS650 inne i "skjørtet" foran på båtens hardtop. Ikke noe problem med mottaket, og posisjonen er etter et par minutter så og si identisk (for alle praktiske formål, +/- 2-3 meter på en dårlig dag) med den posisjonen som kartplotteren oppfanger ved hjelp av ekstern GPS-antenne montert høyt og fritt på båten. Logget data fra begge enheter samtidig ved hjelp av en Raspberry Pi og la deretter opp et regneark som beregnet posisjonsavvik mellom de to enhetene - altså den ene, basert på GPS-antenna inne i HT og den andre med GPS-antenna høyt og fritt. Avvik av betydning forekom kun i et halvt minutt etter "power on", da trengte "inne-enheten" et par sekunder ekstra på å komme godt i gang, deretter var det helt minimale avvik (og ikke dermed konkludert med hvilken av enhentene som ga mest korrekt posisjon - eller om "inne-enheten" er å betrakte som noe "dårligere" fordi den gjennomgående trengte litt lengre tid for å få et godt posisjonsfix - forskjellen kan like gjerne ligge i mottakernes egenskaper som å ha sitt opphav i innvendig/utvendig antenneplassering). Det er ca. 1.5 meter horisontal distanse mellom de to mottakerne, så at målte posisjoner lå 2-3 meter fra hverandre på det verste er absolutt akseptabelt. :) Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale deg en VHF-antenne som er tilpasset bruk med AIS kl. B. Med kun 2 W spisseffekt for AIS kl. B samt svært rask skifte mellom sending og mottak - datapulsene som sendes ut er KORTE - vil du ha en AIS-antenne som IKKE har impedanstransformator i bunnen. Dvs. at den skal IKKE være det som produsentene noen ganger omtaler som "DC grounded". Du ønsker IKKE å måle 0 ohm mellom jord og senterleder på antenna med et multimeter. Selv en halvbølgedipol montert vertikalt i et elektrikerrør (hva gjør man ikke for vitenskapen) ga *vesentlig* bedre rekkevidde enn den håpløse Glomex-antenna som en herværende forhandler roste opp i skyene og gladelig innkasserte opptil flere hundrelapper for. Det er fort gjort å se seg blind på VSWR - man kan avlese en utmerket VSWR også for en dummyload, og det er nettopp det de italienske designperlene fungerer som når du ikke har mer enn en kort puls å dytte inn i antennas impedanstransformator. Lite eller intet forsvinner ut i det store eterhavet. Med korrekt tilpasset antenne vil man oppleve en utmerket rekkevidde også med AIS kl. B og kun 2 W på antenneutgangen. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
liberty Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Ja og hvilken antenne anbefaler du da? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 (redigert) Har akkurat kjøpt en Glomex RA111AIS. Hva mener du om den? (til kl. A) Redigert 15.Februar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
176-671 Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Jeg testet RA111AIS en stund selv. Den ga vesentlig bedre resultat enn både RA106 og RA109 (jada, begge riktig installert og fungerte fint med ordinær VHF på FM. Det er kombinasjonen av lav effekt, svært kort puls/nøkling og spolearrangementet i bunnen som skaper problemer). Erfarte noe bedre rekkevidde med en egenkonstruert vertikal dipol i elektrikerrør - men det er ikke snakk om noen vitenskapelig test, kun hva jeg i ettertid kunne lese av på MarineTraffic etter å ha kjørt samme GPS-track et par ganger med hhv. RA111AIS og den hjemmesnekrede. Erfaringen med RA111AIS er at den er helt grei. Antenna er, innlysende nok, alt for kort - og jeg forventer bedre resultater med RA110AIS (vanvittig priset og p.t. ikke på lager i Norge - men har bestilling liggende inne). ...men man skal også ha i bakhodet hva man har som primært formål med AIS'en: at de hjemme skal følge deg via MarineTraffic eller at man vil redusere faren for sammenstøt med andre. Hvis risiko-reduksjon er formålet, er ikke rekkevidde tvers over ytre Oslofjord noe å strebe etter. ;) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
S/Y Emma Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Ok - godt å høre. Målet er å se båter i nærheten og vise min tilstedeværelse i fornuftig avstand. AIS er vel i bunn og grunn et hjelpemiddel og anti-kollisjonssystem, så om man har 7-10 nm synlighet, bør man ha mer enn god nok tid til å planlegge en unnamanøver. Skal teste rekkevidden opp mot fergen i nærheten når systemet er montert. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
VirtualMe Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Takk for dine erfaringer torkelmj! Må innrømme at jeg har vært litt spent på hvordan det ville fungere i praksis med antennen innendørs, men den bekymringen ble herved lagt død. Faktisk også i forhold til bruk av splitter, som jeg har på min. Fikk anbefalt en Simrad NSPL-400 på Navytech som de mente var eneste brukbare. Er klar over at det ikke er like godt som egen antenne. Formålet er fremfor alt anti-kollisjon ved redusert sikt. Tracking oppdatert til enhver tid på MarineTraffic er "nice to have" for oss. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Dersom visning på mt er viktig vil jeg anbefale appen mAIS som mange av oss bruker selv om vi har transponder ombord. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Astor Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 AIS-transponderen i Astor. Har fungert knirkefritt siden oppstart. Står på 7/12. Her et utdrag fra min artikkel til Båtens Verden 1-14.: Med en AIS-transponder ombord vil man kunne sende ut signaler til andre båter i dekningsområdet og fortelle om båtens navn, mmsi-nummer, fart, kurs, størrelse og type fartøy, destinasjon osv. Dette forutsetter at du har et mmsi-nummer lik det du har på VHFen ombord. Det skilles mellom AIS klasse A og B. Det er sistnevnte som er mest brukt av fritidsfartøy, da prisen er lav i forhold til klasse A. Fra fem båtlapper og oppover vil man kunne få innstallert en slik transponder ombord. Og da helst med egen VHF-antenne montert. Det finnes også splittere å få kjøp slik at man kan dele signaler med VHFen ombord. Dekningsområdet er omtrent som på VHF. Klasse B sender med redusert effekt i forhold til klasse A. Signalene fra klasse A er prioritert i sendingskøen dersom det er mange fartøy i området som sender AIS. Det vil si at klasse B fartøy vil kunne ligge etter på plottet på skjermen i forhold til fartøyets virkelige posisjon. Raske fartøy kommer foran saktegående fartøy i sendingskøen. Men en indikasjon på hvor fartøyet omtrentlig befinner seg vil man få. Signalene fra en AIS-transponder havner på en kartplotter eller en egen AIS-skjerm ombord. Ingen større fartøy har Marine Traffic påslått til å følge trafikken. Den som best kan følge skipstrafikken på nett er Kystverket med sine tett oppsatte basestasjoner kysten rundt. Det er bare det at for å komme inn på Kystverket er det strenge kriterier hvor Hvermannsen ikke har adgang. I Sverige har Stockholm radio åpnet for alle sine stasjoner mot kartpogrammet Sea Pilot i Sverige. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ingper Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 (redigert) Jeg ser at Amec har et par AIS-transpondere som ser ut til å være ganske fornuftig priset (dvs under 500,- US$): Amec Camino-101 Class B transciever (449,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-class-b-ais-transponder-camino-101a.html og http://www.milltechmarine.com/AMEC-CAMINO-101-Class-B-AIS-Transponder_p_214.html Amec Camino-108 Class B transciever (489,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-ais-transponder-camino-108-108w.html Jag köpte en transceiver/transponder Camino-108 på båtmässan i Göteborg förra veckan för c:a NOK 4.200:-. Återstår att se hur den fungerar..... Under tiden har jag haft en del användning av denna sida: http://www.marinetraffic.com/se/ais/home Redigert 15.Februar.2014 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Roger jo Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Jeg er superfornøyd med denne AMEC Tenta-12 VHF / GPS Combo antennen. Jeg kjøpt her http://www.panomarine.no/ (siden er nede ??) Det hende noen ganger hvert år at GPS signalet til kartprogrammet og AIS skiller lag og hver gang har AIS signalet stemt med Sjøkartet og GPS er/kan være flere hundre meter unna. Har også Amec Camino-101 klasse B transponder. topp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Astor Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Vår transponder kjøpte vi for en fire-fem år siden. Kostet rundt 4.500 etter hva jeg husker. Fra England. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Da jeg møtte Maersk Niagara i Skagerrak sist sommer og kalt den opp, så visste Niagara hvem jeg var. Selv om jeg har splitter og gammelmodig Garmin med 2 W sender, så er det godt nok for meg. Hovedsaken for meg er at jeg ser at de kommer, endog før de synes på horisonten. Om Hulda vises på Marine Traffic eller andre plasser på internet gir jeg vel egentlig blaffen i, uinteressant. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Om Hulda vises på Marine Traffic eller andre plasser på internet gir jeg vel egentlig blaffen i, uinteressant. Helt enig. Vil jeg at familie og venner som sitter hjemme eller er på ferie skal vite hvor vi er så kan vi ringe, sende melding eller bruke Facebook. AIS vil jeg bruke til å la omliggende trafikk vite få vite om meg, pluss at jeg får vite om dem. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Astor Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Da jeg møtte Maersk Niagara i Skagerrak sist sommer og kalt den opp, så visste Niagara hvem jeg var. Selv om jeg har splitter og gammelmodig Garmin med 2 W sender, så er det godt nok for meg. Hovedsaken for meg er at jeg ser at de kommer, endog før de synes på horisonten. Om Hulda vises på Marine Traffic eller andre plasser på internet gir jeg vel egentlig blaffen i, uinteressant.h Helt riktig Hulda. Det er der AIS er bra. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Litt morsomt å lese de siste innleggene fra Lars H. og fra VirtualMe Håper du ikke ler av innholdet i det jeg skriver. Dersom du mener det jeg skriver ikke er korrekt, hadde det vært greit å få vite hva som ikke stemmer Ellers vil jeg på det sterkeste anbefale deg en VHF-antenne som er tilpasset bruk med AIS kl. B. Med kun 2 W spisseffekt for AIS kl. B samt svært rask skifte mellom sending og mottak - datapulsene som sendes ut er KORTE - vil du ha en AIS-antenne som IKKE har impedanstransformator i bunnen Da hadde det vært fint om du kunne anbefale en slik "AIS-antenne". Nå er det jo ikke slik det høres ut etter hva du skriver at det sendes datapulser ut over antennen. Det som sendes ut er rent analoge signaler som er modulert etter en eller annen norm. Jeg husker i øyeblikket hvilken modulasjonsmetode som brukes. Men det sendes som du sier kun i korte "burst" og ikke kontinuerlig som feks. ved en kringkastingsstasjon gjør. At en antenne med spole ikke skulle fungere ved AIS, har jeg aldri hørt om. Litt vet jeg da om transmisjon av radiosignaler, så det hadde vært fint med en link til et sted der dette er forklart. Det er fort gjort å se seg blind på VSWR - man kan avlese en utmerket VSWR også for en dummyload, og det er nettopp det de italienske designperlene fungerer som når du ikke har mer enn en kort puls å dytte inn i antennas impedanstransformator. Lite eller intet forsvinner ut i det store eterhavet. Nå har vel de fleste fritidsbåter slike antenner, enten som egen antenne, eller ved bruk av antennen for VHF'n via en splitter. Og dette fungerer jo. Dersom ikke tenker jeg det hadde blitt ramaskrik. Med korrekt tilpasset antenne vil man oppleve en utmerket rekkevidde også med AIS kl. B og kun 2 W på antenneutgangen. Med feks. en Glomex Ra 109 antenne med stålpisk der en har kuttet av lengden med et par centimeter slik at den stemmer med frekvensen for AIS, gode kontakter og god kabel med korrekt impedans og denne antennen montert høyt og fritt, stemmer dette! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Håper du ikke ler av innholdet i det jeg skriver. Dersom du mener det jeg skriver ikke er korrekt, hadde det vært greit å få vite hva som ikke stemmer Nei, langt i fra. Latter var ikke inne i bildet, derimot fant jeg det morsomt/artig/interessant/underholdende at temaet AIS kl. B kommer opp. Jeg brukte mange timer på å finne ut av en del relevante forhold sist sesong. Derfor, Lars H., er det i mine øyne morsomt at temaet kommer opp. Jeg skal villig innrømme at formuleringen sikkert var mindre elegant fra min side - skylder på sen kveld/iPad-tastatur, litt for stor iver samt begrenset tålmodighet ifbm. redigering på berøringsskjerm. Da hadde det vært fint om du kunne anbefale en slik "AIS-antenne". Nå er det jo ikke slik det høres ut etter hva du skriver at det sendes datapulser ut over antennen. Det som sendes ut er rent analoge signaler som er modulert etter en eller annen norm. Jeg husker i øyeblikket hvilken modulasjonsmetode som brukes. Men det sendes som du sier kun i korte "burst" og ikke kontinuerlig som feks. ved en kringkastingsstasjon gjør. At en antenne med spole ikke skulle fungere ved AIS, har jeg aldri hørt om. Litt vet jeg da om transmisjon av radiosignaler, så det hadde vært fint med en link til et sted der dette er forklart. Jeg har ennå ikke kommet så langt at jeg har fått testet Glomex RA110AIS, men jeg har troen på denne. Imidlertid - som så mye annet: vanvittig overpriset, og ytelsesmessig kan man sikkert selv lage noe som er like bra eller bedre. Kanskje burde jeg bare ha hvitlakkert det litt eggegule elektrikerrøret som nå står på båten, og med det spart en del hundrelapper og vært fornøyd med det. Litt av bakgrunnen for den tiden som ble tilbragt med AIS kl. B i fjor, var nettopp det at rekkevidden var så vanvittig dårlig. Jeg har 20 år bak meg som relativt aktiv radioamatør, og med det en viss forventning til rekkevidde for et VHF-signal hvor senderen gir 2W på utgangen. Det jeg oppnådde med de antenner jeg ble anbefalt av en lokal forhandler var ikke i nærheten av de forventninger jeg hadde, selv etter å ha kuttet av noen cm i toppen for optimal VSWR-tilpasning. Som jeg nevnte tidligere, det å utelukkende myse på VSWR er ikke i seg selv noen god indikator på antennens evne til å utstråle noe som helst. Med korrekt impedanstilpasning kan man fint benytte en spiker som antenne. Senderen vil være lykkelig, all den tid den ikke aner ugler i mosen i form av for høyt VSWR - men resultatet, konkretisert i form av rekkevidde, vil være begredelig. Jeg skal prøve å gjøre historien kort: de initielle tester gjorde jeg på egenhånd, rett og slett mot den lokale mottakerstasjonen som mater data inn til MarineTraffic. Ikke særlig vitenskapelig, men dog en indikator. Senere satte jeg opp min egen AIS-mottaker på hjemmebane og logget data mottatt fra denne mens jeg kjørte det samme tracket etter plotteren - med forskjellige antenner i bruk. Det som satte grå hår i hodet på meg, var at dette fungerte så inn i granskauen begredelig dårlig med de kommersielle antennene jeg prøvde. Tester med de samme antennene på "vanlig" VHF (FM), 1 W - ga langt bedre rekkevidde enn jeg noen gang klarte å oppnå med AIS'en. Født nysgjerrig og med tidvis nok fritid, så ønsket jeg å finne ut av problemet. Jeg skal love deg at alle "normale" feilsøkingsrutiner først ble gjennomført. Brudd i koax? Kaldlodding? Kortslutning? Generelt dårlig kontakt? Vann i koax? Nei. AIS'en virket, men den virket ekstremt dårlig. Mottaket var fint, tok i mot både kl. A og B-enheter fra "halve Oslofjorden" - men få eller ingen så meg før jeg var kloss opptil. Så - tilbake til de korte nøklingsperiodene når AIS'en sender. Dette vanskeliggjorde feltstyrkemålinger med det utstyret jeg selv har tilgjengelig, som krever litt mer tid på seg for å presentere et gyldig resultat. Imidlertid - det er som kjent kjekt å ha gamle bekjente - en etat kjent for å ha biler med en mer enn gjennomsnittlig antennepark på taket stilte villig opp i forbindelse med et annet rutineoppdrag i området. Dette er egentlig de resultatene som kan tillegges noen reell vekt i sakens anledning. Feltstyrkemålingene som ble foretatt, viser en *ekstrem* forskjell på den første (innledende) delen av signalet som sendes ut. Med RA106/109 - det "piper" ut litt RF, men det er helt minimalt. En hjemmelaget dipol for 162 MHz, snudd vertikalt og pent dratt inn i et stivt elektrikerrør - og signalet "synger" villig ut over halve fjorden fra første stund. En skikkelig vertikalantenne med et et antall radialer nederst har jeg ikke lyst til å ha på båten, men resultatet hadde sikkert blitt fint. RA111AIS hadde jeg ikke tilgjengelig på daværende tidspunkt, så den ble ikke målt. Jeg har ingen tvil om at impedanstransformatoren som sitter nederst på en del av VHF-antennene medfører problemer for utsendelse av AIS-datapakker/-signaler. Snuser vi litt i retning av metodikkene som AIS kl. A og B benytter for "medium access", dvs. å (forsøksvis) unngå å sende samtidig med andre - så ser vi at timing er essensielt. Skulle jeg ha brukt en antenne med spole og leamikk nederst, ville jeg ønsket meg en AIS-transponder som nøklet senderen LITT før den begynte å sende ut GMSK-signalet. Det er det ikke mulig å få til, grunnet de rigide tidslukene som det er lagt opp til - nøkler man senderen litt før det man egentlig skal, risikerer man å "tråkke på" andres transmisjon - følgelig er denne fremgangsmåten utelukket. Jeg har selv sett skjermbilder og utskrifter av målt feltstyrke fra diverse antenner jeg har prøvd med min AIS kl. B. "Drar man ut" tidsaksen, så ser man det forholdet som er interessant: med "vidunder-antennene" fra Italia (og ganske sikkert andre bygget over samme lest) kan man påvise en vesentlig svekkelse av signalets første del. For FM/voice er ikke dette noe problem - det tar litt tid fra man trykker inn PTT til man sier noe. For AIS, som er "på hogget" umiddelbart - for å bli ferdig med sendingen i "sin" tidsluke - går dette helt over styr. Andre mottakere oppfatter ikke første/innledende del av signalet med mindre de er helt i nærheten, de hører "grums" og forkaster det hele som støy/ugyldig datapakke fordi datapakkens første del tilsynelatende mangler. Erfaringen jeg gjorde er at med en antenne uten impedansmatching i bunnen, er ikke dette noe problem. Nøyaktig hva italienerne har bygget inn i bunnen, vet jeg ikke - spole eller spole/kondensator - må knuse litt plast først for å finne ut av det. RA106/109 ligger fortsatt i båten, som p.t. ikke er i nærheten - ønsket forrige sesong var å få til noe som fungerte, så får jeg heller grave i hva som er støpt inn nederst i plasten når jeg etterhvert får båten til hjemmehavn igjen. De antennene skal uansett ikke opp igjen ... Nå har vel de fleste fritidsbåter slike antenner, enten som egen antenne, eller ved bruk av antennen for VHF'n via en splitter. Og dette fungerer jo. Dersom ikke tenker jeg det hadde blitt ramaskrik. Uten intensjoner om å være arrogant - "alt" kan fungere som antenne. Spørsmålet er hvor godt det fungerer. Jeg hadde forventninger som ikke ble innfridd, fikk anledning til å dykke ned i materien - og fant de resultater jeg fant. Jeg har et sterkt inntrykk av at det selges mye "antenneskrot" som ikke er tilpasset sitt tiltenkte bruksområde. Dårlig kunnskap hos selgere (og produsenter?) kan nok ha mye av skylden for dette. Dessuten er det sikkert ikke alle som har forventninger om hvor godt noe skal virke - "virker det, så virker det". Jeg har store forventninger til det nye Italia-vidunderet RA110AIS som er lovet inn på lager hos Seatronic i mars ... følger opp med en kort epistel når jeg har fått denne på plass og gjort noen erfaringer. Beklager at det tok lang tid før jeg fikk svart deg, Lars H. --- det første innlegget, skrevet på iPad, forsvant da siden auto-refreshet seg. Ikke uten diverse bannskap som resultat. Og det var absolutt ingen hånlatter å spore av deres innlegg - tvert i mot. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Eureka Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Kjenner jeg blir svett, varm og dradd etter håret av det faglige innholdet, i positiv forstand, denne tråden har. All respekt for dere som kan dette og har en genuin interesse for feltet. Vi andre får stå på sidelinjen og gløtte inn i denne verden og håpe at man en vakker dag har plukket opp nok ord og uttrykk til å stille lure spørsmål ovenfor en selger som prøver å bli kvitt en hyllevarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 (redigert) Nøyaktig hva italienerne har bygget inn i bunnen, vet jeg ikke - spole eller spole/kondensator - må knuse litt plast først for å finne ut av det. RA106/109 ligger fortsatt i båten, som p.t. ikke er i nærheten - ønsket forrige sesong var å få til noe som fungerte, så får jeg heller grave i hva som er støpt inn nederst i plasten når jeg etterhvert får båten til hjemmehavn igjen Glomex sine RA106 og RA109 antenner er bare å skru fra hverandre, og det gjorde jeg for noen år siden da jeg fikk en RA106 antenne med brudd mellom spolen og selve antennepisken. RA106 anbefales forøvrig ikke i det hele tatt da tilkoblingen til kabelen er en elendig variant som det er 50/50 sjanse for å få kortslutning i. Men du trenger ikke å demontere og ta bilder, det har jeg som sagt gjort. Her er koblingsskjema og foto: Jeg bruker forresten en annen tilsvarende antenne til AIS kjøpt hos Best Marin, men jeg har RA109 til VHF'n Lars H. Redigert 16.Februar.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Jeg blir helt matt :-) Og ser fram til at en av dere presenterer en antenne som funker. Selv aner jeg ikke hva jeg har i mastetoppen, men den funker glitrende på VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 (redigert) Ikke fortvil, de fleste VHF-antennene funger både for AIS og VHF. Min erfaring med de to nevnte antennene, Glomex RA109 for VHF og LTC VHF-antennen jeg bruker på Raymarine 650 AIS-transponderen er meget bra. Det forutsetter selvfølgelig at de er i god stand. Men helt utrolig, antennen nedenfor fungerte på VHF fremdeles (om en dårlig med elendig SWR) på et vis da jeg demonterte den og monterte RA109 antennen. Redigert 16.Februar.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Allikevel, du har tatt kremen av den antennen der. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Jeg har ingen tvil om at impedanstransformatoren som sitter nederst på en del av VHF-antennene medfører problemer for utsendelse av AIS-datapakker/-signaler. Jeg synes hele problemstillingen virker litt merkelig. Er ikke dette heller ett timing problem transponderen din har ? Tror jeg ville tatt det opp med leverandøren. (Ps. LarsH, VHF Radio bruker Frekvens Modulasjon (FM) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.