Jump to content

AIS - hva velger man i år...?

Popeye70

Recommended Posts

Det var en slik som døde fullstendig for meg. Også den jeg fikk som erstatning døde, så nå har jeg en Raymarine 650 som fungerer utmerket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H kjøpte Raymarine etter at Digital Yacht havarerte en del ganger. Hulda kjøpte Garmin 600 etter at Digital Yacht havarerte en del ganger. Begge handlet med Seatronic. Vi kan vel egentlig hverken klage på Digital Yacht eller Seatronic når det gjelder oppfølging og/eller vilje til problemløsing. Det var bare det at man fant ikke ut av forholdene om bord hos oss som kreerte feilen. Og vi fikk tilbud om omkjøp. Tror verken Lars eller jeg føler oss snytt. Hos han kjører Raymarine så det piper, og hos meg kjører Garmin problemfritt. Jeg vil anta om vi hadde kjøpt på nett direkte fra utlandet, så ville vi grunnet 'umulig oppfølging' følt oss snytt.

Godt poeng, Hulda. Kjøp fra utlandet gjør service/garanti/reklamasjon vanskeligere.

Selv om man får utmerket service/garanti i Norge så er det allikevel surt å måtte trøble med enheten man har brukt surt oppsparte penger på og deretter brukt tid på å få til å funke. Det er topp at deres erfaring med supportapparatet hos Seatronic er bra, men aller helst vil man helst slippe å oppdage hvor bra/dårlig service man kan få. Enheten bør jo fungere. Ettersom dere (og andre - jeg googlet litt) har rapportert problemer med D.Y. sin AIS så dropper jeg den. Jakten fortsetter - skulle gjerne sett norsk forhandler og norske priser på Vesper Marine sine produkter.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Mitt poeng er at jeg synes det er greit å betale for å få god service og oppfølging, og ikke minst garantiordning. Tenker også på at det har en verdi å ha leverandører i "nærmiljøet".

Må legge til at også jeg har vedlig gode erfaringer med både Setaronic og Nevy-tec. Dette er leverandører som har god kompetanse på produktene og yter god service og oppfølging.

Jeg ser det poenget, og handler også stort sett lokalt (les: i Norge). Kun hvis det er spesielle ting man ikke får i Norge, eller prisen er vesentlig lavere i utlandet handler jeg der. For akkurat Vesper Marine sin AIS (XB-8000) har jeg ikke funnet noen norsk forhandler. Dermed tvinges jeg utenlands hvis jeg ender med at det er Vesper jeg skal ha.

Nå er jeg fremdeles i en modningsfase angående AIS, så det er ikke 100% sikkert jeg ender med AIS i år. Har egentlig nok med å betale for autopilot og noen nye instrumenter som skal inn i år, men mye vil ha mer... :giggle:

• 4 uker senere...

Jeg lovet å komme tilbake med en oppdatering om erfaring med Glomex RA110AIS. Vel...

Etter å ha ventet hele vinteren, kom omsider bilen fra Italia - og med det en solid produktleveranse til Seatronic. Dro opp og hentet antenna, betalte kr 1.400(!) og tenkte "endelig!".

Ble skuffet over å se at den ble levert med N-connector, til tross for at produktkatalogen både i 2013 og 2014 sier klart at den skal leveres med SO-239. Misforstå meg rett, jeg har absolutt intet i mot N-connector. Men i båten ligger det allerede klar en PL-259, det er ikke plass til en overgang inne i antennefoten - og lodding av N-connector der oppe på taket er ikke noe jeg ønsker å risikere liv og lemmer for. Kabelen er allerede trukket og gjennomføringer forseglet, så det er ikke aktuelt å herje noe mer med det. Løsningen blir å hente hjem en Shakespeare 5250-AIS fra USA, pris USD 36. Selvsagt uten den falitterklærte "DC grounding". Gi meg en måned, så kommer det en oppsummering av erfaringer med denne.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Med transponder ombord under færdern kan du lett se hvilken fart andre båter i nærheten har og bruke dette taktisk. Og du kan se hvor jeg ligger i Horten når du skal legge deg utenpå... mulighetene er uendelig, så dette blir raskt en favorittdings.

Med transponder ombord ser andre med reciever deg. Med reciever ser du de med transponder. Med begge deler ser du dem og de deg....

Måtte bare pirke..... :-)

TMS

Med transponder i silent mode ser du de andre, men de ser ikke deg. Om de andre er i silent mode, så ....... ;-)

Spøk til side.

Kan lite om seiling og regatta, så spør kanskje dumt: Brukes AIS taktisk i regattaer eller skrur de med høyest ambisjoner ofte av senderen for å ikke gi bort detaljert info om possisjon, kurs og fart? i en regatta som Færdern f.eks

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg mistenker at det er fristende å skru AISen i silent mode under regatta for enkelte seilere. Merkelig nok mistenker jeg ikke at de aller skarpeste gjør det i stor grad, men heller de som ligger på øvre tredjedel/halvdel og med ambisjoner om å slå kjentfolk og kanskje, kanskje, kanskje håpe på å kapre en plass på pallen gitt feilfri seiling, medvind hele veien og alt mulig annet som måtte klaffe. Tipper dette er de samme som aldri rapporterte inn rundingstider via SMS de årene det sto i seilingsbestemmelsene til Færder'n at man skulle gjøre dette. Alt som kan utnyttes til egen fordel utnyttes maksimalt.

Taktisk Færderseiling basert på AIS-info utnytter først potensialet når man kommer sør for Filtvet, spør du meg. Da åpner det seg opp og forholdene kan være drastisk forskjellig på hver side av fjorden, ikke minst på grunn av strømmen. Avstandene blir også såpass store at man ikke ser hva andre båter gjør og hvor bra de gjør det. Innenfor Filtvet er feltet ganske samlet, og det er ikke så mange store usikkerhetspunkter hvor AISen vil avsløre mye. Om man skal gå øst/vest for Håøya er ett slikt punkt, men utover det har man relativt god visuell kontakt ganske lang bakover og fremover.

Det var markant flere som hadde transponder i fjor sammenlignet med årene før, og jeg tenker økningen er enda mer synlig i år. Det er en høy andel av de som driver storbåtseiling (ikke entype klasse) som lar transponderen sende, det er jo bare moro å vise hvor man er. På regattaer som TwoStar og OneStar er jo visning av posisjoner på nett forøvrig det som gjør sporten spennende for tilskuerne. For en tre-fire år siden ble jeg forresten kalt opp på VHFen da noen mente å ha sett en båt med trøbbel i området der jeg var. Min tolkning av dette var at Tjøme radio altså brukte AIS for å finne båter i nærheten, fremfor å gjøre et alment opprop.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...