Popeye70 Startet 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2014 Vi teller 2014, og nytt år betyr nye (merker og) modeller. Er det noen AIS-produkter som skiller seg ut i år, på godt eller vondt? Hvis man vurderer anskaffelse av en AIS-transponder og teller skillinger - er det noen gode kjøp i budsjettklassen der ute...? Og tilsvarende hvis man klarer seg med en AIS-mottaker? Alle tips mottas med takk. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 (redigert) kjøp transponder, du kommer aldri til å angre! Og meld deg på TwoStar innen 15/2 så er du med på trekningen av en... Redigert 13.Februar.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 kjøp transponder, du kommer aldri til å angre! Og meld deg på TwoStar innen 15/2 så er du med på trekningen av en... Båten er nok ikke klar for TwoStar. Har konvertert fra regattaseiler til koseseiler etter at jeg fikk barn og byttet båt. :-/ Har veldig lyst til å delta som mannskap, dog. Det var bare den tiden, da... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
All In Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Trenger man AIS for å ligge ved Bergholmen da? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Trenger man AIS for å ligge ved Bergholmen da? Selvfølgelig gjør man det, for da kan man følge med på alle andre med i nærheten som har installert AIS. I praksis blir det vel til at man kan sjekke om Astor og Framtia ligger i havn...? Men nå er ikke vi fremmede for å passere jeteen og sette kursen sørover også, og det kan være greit å vite hvor andre båter går i forhold til egen båt selv om sikten ikke er helt 100. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
VirtualMe Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Ble en Raymarine AIS650 for min del. 800USD på ebay. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 (redigert) Jeg brukte Raymarine 650 sist år og ble godt fornøyd. Og noe nytt og revolusjonerende er det vel ikke på markedet. Og rent generelt ville jeg valgt noe som har vært på markedet et par år og som er blitt kvitt barnesykdommene. Redigert 14.Februar.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y Emma Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 (redigert) Skal hente en brukt AIS klasse A transponder (Samyung) i morgen. Det skal bli spennende å se hvordan (og om) den fungerer. Redigert 14.Februar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
176-671 Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Får du klasse A til å fungere med "bare" GPS-data, eller trenger du også inngang fra andre sensorer? Ble ikke helt klok da jeg leste gjennom Raymarine AIS950-manualen i går. http://www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3296 Så på en slik boks til hyggelig USA-pris, men konkluderte med at det var for "industripreget" og fikk også inntrykk av at denne burde (måtte?) ha inndata fra andre enheter enn kun sin egen GPS. Noen som har erfaringer med RM AIS950 her? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
S/Y Emma Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 (redigert) Så vidt jeg vet trenger man bare GPS og VHF-antenne, men det er også innganger fra andre instrument. I verste fall får jeg koble til heading-sensoren via NMEA. Ellers har jeg snust en del på desse to: http://www.seatronic.no/ais-c-15/seatec-ais-6-mottaker-p-4336 (klasse B mottaker) og http://www.seatronic.no/ais-c-15/icom-ma-500tr-ais-klasse-p-4114 (klasse B transponder), som virker å være mye utstyr for pengene. Edit: Ser i manualen du linket til at det står "To comply with IMO regulations the AIS must be connected to speed over ground (SOG), course over ground (COG), heading, rate of turn (ROT) and position information sources." Normalt vil vel transponder/plotter som er koblet til GPS greie å kalkulere ut dette automatisk ut i fra GPS-data når man er i fart. Dog kan det være at de synes det er for lite nøyaktig. På Furuno-plotteren min kan man ikke bruke radar overlay uten heading sensor, for den mener GPS-dataene alene er for lite nøyaktige til det. På andre systemer (Raymarine) kan man bruke radar overlay uten heading sensor. Redigert 14.Februar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Hos meg sørger Garmin for at alt er linket sammen. Så akkurat pos/fart/kurs skulle ikke være noe problem over NMEA. Her ligger det ute en proffsak for salg: http://www.blocket.se/helsingborg/Laptop_Sjok_pgm_C_MAP_2014_SAAB_AIS_TRANSPOND_40351222.htm?ca=3&w=3 Nå kjøpte jeg diverse saker i fjor. Hadde jeg ikke gjort det, ville jeg gitt disse sakene en nærmere titt. Det kommer jo også litt an på hvor i Norge man bor. For meg er det ikke mer en tre/fire timer ned til syd i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 (redigert) Vi teller 2014, og nytt år betyr nye (merker og) modeller. Er det noen AIS-produkter som skiller seg ut i år, på godt eller vondt? Hvis man vurderer anskaffelse av en AIS-transponder og teller skillinger - er det noen gode kjøp i budsjettklassen der ute...? Og tilsvarende hvis man klarer seg med en AIS-mottaker? Alle tips mottas med takk. ;-) Jeg har kjøpt AMEC CYPHO-150 til $199,- Fungerer utmerket til mitt formål. Transponder er foreløpig for dyrt etter min mening, og det er for mye mekk. Jeg kommer til å vente til de store merkene kommer med denne innebygget i plotteren. Skulle jeg hatt en transponder ville jeg hatt en modell som jeg kunne slå av sendingen, og kun motta AIS signaler. Jeg liker ikke at alle kan se hvor jeg er til en hver tid. Denne ser ok ut: http://www.svb24.com/en/amec-ais-transponder-camino-108-108w.html Redigert 14.Februar.2014 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Framtia Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 hva mener du med at det er for mye mekk? Poenget med transponder er jo at andre fartøy kan se din posisjon. Det er mye god sikkerhet i det. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Skulle jeg hatt en transponder ville jeg hatt en modell som jeg kunne slå av sendingen, og kun motta AIS signaler. Den funksjonen tror jeg nok at alle transpondere har for bruk feks. når en ligger i havn og vil spare strøm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Ryktene vil jo ha det til at mange av de kommersielle fartøy filtrerer vekk AIS Klasse B signalene uansett, så det kan vel fort bli en falsk trygghet ? Vil ikke en aktiv Radar reflektor gi vell så mye sikkerhet for å bli sett av de store ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Jo da, det er mange andre muligheter, en kan jo selv holde god utkikk og holde seg unna sværingene. Men slikt er vel ikke noe argument for ikke installere AIS transponder. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Ryktet om at nyttetrafikken generelt filtrerer bort klasse B sendere har vi vel flere ganger tilbake konkludert med er sterkt overdrevet. Jeg har hatt transponder i 6 sesonger, og merker tydelig at jeg blir tatt bedre hensyn til enn uten. Og det er en drøss andre fordeler, så jeg klarer ikke å se mange gode grunner til bare å ha mottaker. Da ville jeg heller lagt pengene i internett ombord og brukt marine traffic for å se hvor nyttetrafikken er.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 14.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 (redigert) Jeg ser at Amec har et par AIS-transpondere som ser ut til å være ganske fornuftig priset (dvs under 500,- US$): Amec Camino-101 Class B transciever (449,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-class-b-ais-transponder-camino-101a.html og http://www.milltechmarine.com/AMEC-CAMINO-101-Class-B-AIS-Transponder_p_214.html Amec Camino-108 Class B transciever (489,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-ais-transponder-camino-108-108w.html Redigert 14.Februar.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 søk på "amec camino" her så finner du en del omtale. Selv var jeg veldig uheldig med mitt kjøp, men har senere lest at mange andre har gode erfaringer med denne. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Stjerneglimt Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Benytter anledningen til en liten practikal quiz....: Ser at Raymarine 650 bruker GPS antennen som er tilgjengelig for kartplotteren (integrert i kartplotter Raymarine E127), mens EM-TRAK B100 leverer med en egen GPS antenne. Noen som vet om EM-TRAK også kan bruke den integrerte antennen? Har også kjøpt Glomex R109 og har skjønt at det er "lurt" å klippe av et par centimeter for å få best mulig mottakerforhold, er det fortsatt lurt? Har kjøpt denne kabelen, både til ny VHF antenne og til ny AIS, noen som kan anbefale holdbare kontakter? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Enzo Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Jeg ser at Amec har et par AIS-transpondere som ser ut til å være ganske fornuftig priset (dvs under 500,- US$): Amec Camino-101 Class B transciever (449,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-class-b-ais-transponder-camino-101a.html og http://www.milltechmarine.com/AMEC-CAMINO-101-Class-B-AIS-Transponder_p_214.html Amec Camino-108 Class B transciever (489,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-ais-transponder-camino-108-108w.html Ser at 108 har innbygd GPSmottaker, det burde vel bety at den bare er å koble opp ved kartbordet, be den sende dataene til plotter og koble strøm og VHF antenne så er det tut og kjør. Ikke noen lefling med ekstern GPSantenne Sitér dette innlegget Link to post
eehgil Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 (redigert) VHF med innebygd AIS mottaker er ganske vanlig, men tror dere det kommer VHF med innebygd AIS transponder i nærmeste fremtid? Redigert 14.Februar.2014 av eehgil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Jeg har en Raymarine 650 AIS transponder med egen ekstern GPS-antenne og egen VHF-antenne. Jeg kuttet av 2 - 3cm på Glomex stålpisken, og dermed bedret det allerede gode SWR forholdet seg ytterligere. Når det gjelder GPS-signalene, fikk jeg et problem med kartplotteren, en Interphase Chartmaster 11CVS+ plotter, også med egen ekstern GPS-antenne. Posisjonen på plotteren ble ustabil. Den fikk tydeligvis inn GPS-signaler fra begge antennene. Dette løste jeg ved å frakoble plotterens egen GPS-antenne, og da ble alt helt OK igjen. Den antennen er fremdeles på plass, så om AIS'n med sin antenne skulle svikte, er det bare å plugge plotterens egen GPS-antenne inn igjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 men Lars den raymarine 650en den har vel innebygd GPSmottaker, hvorfor bruke ekstern da Eller misforstår jeg deg ? Er det antennesplitter innebygd i den så man kan bruke VHFens antenne uten å betale tusener for en egnet splitter ? Jeg har en slik http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/raymarine-c95-med-kart-p-3550 Og en slik http://www.seatronic.no/vhf-fastmontert-vhf-c-47_202/icom-423-vhf-med-dsc-p-4145 + en standard VHF antenne 16meter oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Raymarine 650 har IKKE innebygget GPS-antenne. Og det ville jo også vært tull. Da måtte jo enheten monteres høyt og fritt og ikke fornuftig og godt beskyttet langt nede i båten. Og splitter er etter min mening en "fattigmannsløsning". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.