Jump to content

AIS - hva velger man i år...?


Popeye70

Recommended Posts

Vi teller 2014, og nytt år betyr nye (merker og) modeller. Er det noen AIS-produkter som skiller seg ut i år, på godt eller vondt?

 

Hvis man vurderer anskaffelse av en AIS-transponder og teller skillinger - er det noen gode kjøp i budsjettklassen der ute...?

 

Og tilsvarende hvis man klarer seg med en AIS-mottaker?

 

Alle tips mottas med takk. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
kjøp transponder, du kommer aldri til å angre! Og meld deg på TwoStar innen 15/2 så er du med på trekningen av en...

 

Båten er nok ikke klar for TwoStar. Har konvertert fra regattaseiler til koseseiler etter at jeg fikk barn og byttet båt. :-/

 

Har veldig lyst til å delta som mannskap, dog. Det var bare den tiden, da...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Trenger man AIS for å ligge ved Bergholmen da?

 

Selvfølgelig gjør man det, for da kan man følge med på alle andre med i nærheten som har installert AIS. I praksis blir det vel til at man kan sjekke om Astor og Framtia ligger i havn...? :giggle:

 

Men nå er ikke vi fremmede for å passere jeteen og sette kursen sørover også, og det kan være greit å vite hvor andre båter går i forhold til egen båt selv om sikten ikke er helt 100.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Jeg brukte Raymarine 650 sist år og ble godt fornøyd. Og noe nytt og revolusjonerende er det vel ikke på markedet. Og rent generelt ville jeg valgt noe som har vært på markedet et par år og som er blitt kvitt barnesykdommene.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Får du klasse A til å fungere med "bare" GPS-data, eller trenger du også inngang fra andre sensorer?

 

Ble ikke helt klok da jeg leste gjennom Raymarine AIS950-manualen i går. http://www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3296 Så på en slik boks til hyggelig USA-pris, men konkluderte med at det var for "industripreget" og fikk også inntrykk av at denne burde (måtte?) ha inndata fra andre enheter enn kun sin egen GPS.

 

Noen som har erfaringer med RM AIS950 her?

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Så vidt jeg vet trenger man bare GPS og VHF-antenne, men det er også innganger fra andre instrument. I verste fall får jeg koble til heading-sensoren via NMEA.

 

Ellers har jeg snust en del på desse to: http://www.seatronic.no/ais-c-15/seatec-ais-6-mottaker-p-4336 (klasse B mottaker) og http://www.seatronic.no/ais-c-15/icom-ma-500tr-ais-klasse-p-4114 (klasse B transponder), som virker å være mye utstyr for pengene.

 

Edit: Ser i manualen du linket til at det står "To comply with IMO regulations the AIS must be connected to speed over ground (SOG), course over ground (COG), heading, rate of turn (ROT) and position information sources."

Normalt vil vel transponder/plotter som er koblet til GPS greie å kalkulere ut dette automatisk ut i fra GPS-data når man er i fart.

Dog kan det være at de synes det er for lite nøyaktig. På Furuno-plotteren min kan man ikke bruke radar overlay uten heading sensor, for den mener GPS-dataene alene er for lite nøyaktige til det. På andre systemer (Raymarine) kan man bruke radar overlay uten heading sensor.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Hos meg sørger Garmin for at alt er linket sammen. Så akkurat pos/fart/kurs skulle ikke være noe problem over NMEA.

 

Her ligger det ute en proffsak for salg:

http://www.blocket.se/helsingborg/Laptop_Sjok_pgm_C_MAP_2014_SAAB_AIS_TRANSPOND_40351222.htm?ca=3&w=3

 

Nå kjøpte jeg diverse saker i fjor. Hadde jeg ikke gjort det, ville jeg gitt disse sakene en nærmere titt. Det kommer jo også litt an på hvor i Norge man bor. For meg er det ikke mer en tre/fire timer ned til syd i Sverige.

Link to post

Vi teller 2014, og nytt år betyr nye (merker og) modeller. Er det noen AIS-produkter som skiller seg ut i år, på godt eller vondt?

 

Hvis man vurderer anskaffelse av en AIS-transponder og teller skillinger - er det noen gode kjøp i budsjettklassen der ute...?

 

Og tilsvarende hvis man klarer seg med en AIS-mottaker?

 

Alle tips mottas med takk. ;-)

 

Jeg har kjøpt AMEC CYPHO-150 til $199,- Fungerer utmerket til mitt formål.

Transponder er foreløpig for dyrt etter min mening, og det er for mye mekk.

Jeg kommer til å vente til de store merkene kommer med denne innebygget i plotteren.

 

Skulle jeg hatt en transponder ville jeg hatt en modell som jeg kunne slå av sendingen, og kun motta AIS signaler.

Jeg liker ikke at alle kan se hvor jeg er til en hver tid.

 

Denne ser ok ut: http://www.svb24.com/en/amec-ais-transponder-camino-108-108w.html

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Skulle jeg hatt en transponder ville jeg hatt en modell som jeg kunne slå av sendingen, og kun motta AIS signaler.

 

Den funksjonen tror jeg nok at alle transpondere har for bruk feks. når en ligger i havn og vil spare strøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jo da, det er mange andre muligheter, en kan jo selv holde god utkikk og holde seg unna sværingene. Men slikt er vel ikke noe argument for ikke installere AIS transponder.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ryktet om at nyttetrafikken generelt filtrerer bort klasse B sendere har vi vel flere ganger tilbake konkludert med er sterkt overdrevet. Jeg har hatt transponder i 6 sesonger, og merker tydelig at jeg blir tatt bedre hensyn til enn uten. Og det er en drøss andre fordeler, så jeg klarer ikke å se mange gode grunner til bare å ha mottaker. Da ville jeg heller lagt pengene i internett ombord og brukt marine traffic for å se hvor nyttetrafikken er....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg ser at Amec har et par AIS-transpondere som ser ut til å være ganske fornuftig priset (dvs under 500,- US$):

 

Amec Camino-101 Class B transciever (449,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-class-b-ais-transponder-camino-101a.html og http://www.milltechmarine.com/AMEC-CAMINO-101-Class-B-AIS-Transponder_p_214.html

Amec Camino-108 Class B transciever (489,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-ais-transponder-camino-108-108w.html

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Benytter anledningen til en liten practikal quiz....:

Ser at Raymarine 650 bruker GPS antennen som er tilgjengelig for kartplotteren (integrert i kartplotter Raymarine E127), mens EM-TRAK B100 leverer med en egen GPS antenne. Noen som vet om EM-TRAK også kan bruke den integrerte antennen?

Har også kjøpt Glomex R109 og har skjønt at det er "lurt" å klippe av et par centimeter for å få best mulig mottakerforhold, er det fortsatt lurt?

Har kjøpt denne kabelen, både til ny VHF antenne og til ny AIS, noen som kan anbefale holdbare kontakter?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Jeg ser at Amec har et par AIS-transpondere som ser ut til å være ganske fornuftig priset (dvs under 500,- US$):

 

Amec Camino-101 Class B transciever (449,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-class-b-ais-transponder-camino-101a.html og http://www.milltechmarine.com/AMEC-CAMINO-101-Class-B-AIS-Transponder_p_214.html

Amec Camino-108 Class B transciever (489,- US$): http://www.svb24.com/en/amec-ais-transponder-camino-108-108w.html

Ser at 108 har innbygd GPSmottaker, det burde vel bety at den bare er å koble opp ved kartbordet, be den sende dataene til plotter og koble strøm og VHF antenne så er det tut og kjør. Ikke noen lefling med ekstern GPSantenne

Link to post

Jeg har en Raymarine 650 AIS transponder med egen ekstern GPS-antenne og egen VHF-antenne. Jeg kuttet av 2 - 3cm på Glomex stålpisken, og dermed bedret det allerede gode SWR forholdet seg ytterligere.

 

Når det gjelder GPS-signalene, fikk jeg et problem med kartplotteren, en Interphase Chartmaster 11CVS+ plotter, også med egen ekstern GPS-antenne. Posisjonen på plotteren ble ustabil. Den fikk tydeligvis inn GPS-signaler fra begge antennene. Dette løste jeg ved å frakoble plotterens egen GPS-antenne, og da ble alt helt OK igjen. Den antennen er fremdeles på plass, så om AIS'n med sin antenne skulle svikte, er det bare å plugge plotterens egen GPS-antenne inn igjen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

men Lars den raymarine 650en den har vel innebygd GPSmottaker, hvorfor bruke ekstern da Eller misforstår jeg deg ?

 

Er det antennesplitter innebygd i den så man kan bruke VHFens antenne uten å betale tusener for en egnet splitter ?

 

Link to post

Raymarine 650 har IKKE innebygget GPS-antenne. Og det ville jo også vært tull. Da måtte jo enheten monteres høyt og fritt og ikke fornuftig og godt beskyttet langt nede i båten. Og splitter er etter min mening en "fattigmannsløsning".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...