Akira Maru Startet 29.Mars.2005 Del på Facebook Startet 29.Mars.2005 Er grønnsåpe av den faste typen skadelig for plastvinduene i en kalesje, for eks. ved vask i badekar? Ser i emneoversikten at noen hevder at de kan bli "melkehvite" og sprø over tid. Har selv en ny kalesje fra i fjor, vil gi den beste mulig behandling! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Slagskibet Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Vask den i feks badekaret i pisselunka mildt Bio Tex vann. Spyl godt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 I vedlikeholdsanvisningen for min kalesje (fra Hübert) står det: Kalesjen kan vaskes med naturlige og nøytrale såpemidler, f.eks. grønnsåpe, sunlightsåpe etc. Dette ville vel neppe stått slik dersom grønnsåpen hadde vært skadelig eller uheldig å bruke på deler av kalesjen som f.eks. plastvinduene. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 I vedlikeholdsanvisningen for min kalesje (fra Hübert) står det: Kalesjen kan vaskes med naturlige og nøytrale såpemidler, f.eks. grønnsåpe, sunlightsåpe etc. Dette ville vel neppe stått slik dersom grønnsåpen hadde vært skadelig eller uheldig å bruke på deler av kalesjen som f.eks. plastvinduene. <{POST_SNAPBACK}> Omtrent det samme står i min veiledning fra Alf Hansen, spesielt grønnsåpe er nevnt som et godt middel. mvh Ståle Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Jeg må nok si meg enig med Thor. Brukte grønnsåpe ved årlig vask av en kalesje jeg hadde for en del år siden. Der ble vinduene brune og sprø etterhvert. Kalesjen ellers var nok kanskje ikke så veldig dårlig, men etter å ha byttet vinduer og sydd over sømmene flere ganger ble den kassert. Synes levetiden på den ble vel kort. Holdt ikke mere enn 6 år tror jeg. Neste kalesje ble satt på i -97, og blir byttet i år. Denne har blitt vasket kun med lunkent vann og Bio-Tex. Har aldri byttet vinduer i denne, det er bare sømmene som har blitt sydd over. Dessverre er nok kvaliteten på duken for dårlig i den. Er ikke mulig å få den tett lenger, derfor blir den byttet nå. Jeg vil aldri bruke grønnsåpe til kalesjevask mere, det er sikkert. Mulig at selve duken har bedre av grønnsåpen, siden kalesjemakern anbefaler det, men vinduene blir sprø og brune av den over tid. Det er hevet over enhver tvil. Blir kanskje et valg mellom pest eller kolera dette..... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Bruker aldri noe annet en BioTex vann på kalesja. Har prøvd alt og gjort alle tabber angående kalesje, Det er en særs morsom opplevelse når kalesja oppløser seg i sine enkelte bestanddeler i blåst og regn-Ørnhild var ikke mye frornøyd kl 0330 på natta Og gjenstridige flekker lar jeg heller være der fremover å bruke Lurium på boks. Etterhvert har jeg fått et nesten litt relgiøst forhold til kalesjer & BioTex,så sandelig sier jeg Eder: Lunkent vann og BioTEx,glem alt annet. Andre har sikkert andre erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 30.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 (redigert) Etterhvert har jeg fått et nesten litt relgiøst forhold til kalesjer & BioTex,så sandelig sier jeg Eder: Lunkent vann og BioTEx,glem alt annet.Jaja Thor! Brune plastvinduer er ikke greia. Iflg. leverandøren av kalesjen skal ikke grønnsåpe skade vinduene i det hele tatt. Men, kan tenkes du har rett der. Biotex er mye brukt ser jeg. Men, da er det vel nødvendig å impregnere ofte da det stoffet der er fettløselig. Jeg vil aldri bruke grønnsåpe til kalesjevask mere, det er sikkert. Mulig at selve duken har bedre av grønnsåpen, siden kalesjemakern anbefaler det, men vinduene blir sprø og brune av den over tid. Det er hevet over enhver tvil. GeirFrode - Derom strides det. Jeg har ikke samme erfaring som deg og ikke peiling. Men, hvorfor anbefaler produsentene grønnsåpe og samtidig hevder at det ikke skader vinduene? `Grønnsåpe inneholder som kjent fett, som impregnerer lett. Kan det tenkes at sterkere såper vasker ut impregneringen slik at duken ikke holder vann til slutt? Ser ut som det er din erfa med den gamle duken? Takk for friske svar! Redigert 30.Mars.2005 av Akira Maru (see edit history) Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
GeirFrode Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 1: Iflg. leverandøren av kalesjen skal ikke grønnsåpe skade vinduene i det hele tatt. Men, kan tenkes du har rett der. Biotex er mye brukt ser jeg. Men, da er det vel nødvendig å impregnere ofte da det stoffet der er fettløselig. 2: Men, hvorfor anbefaler produsentene grønnsåpe og samtidig hevder at det ikke skader vinduene? `Grønnsåpe inneholder som kjent fett, som impregnerer lett. Kan det tenkes at sterkere såper vasker ut impregneringen slik at duken ikke holder vann til slutt? Ser ut som det er din erfa med den gamle duken? <{POST_SNAPBACK}> 1: Det kan jo være mulig at det brukes et annet stoff til vinduene i dag enn på 90-tallet, siden kalesjemakern virker så sikker. Men jeg har ikke hørt om det. Ellers så vil han kanskje ha litt jobb senere også, med utskifting av gamle vinduer? 2: Her er jeg egentlig litt usikker. Synes kalesjen trengte impregnering uansett hva slags vaskemiddel jeg brukte. Selv om jeg var veldig forsiktig, og bare gned på kalesjen uten å skrubbe, så holdt den dårligere og dårligere for hvert år. Vet ikke om Bio-Texen tok mere av impregneringen enn grønnsåpen egentlig. Synes kvaliteten på den duken jeg hadde nå sist var generelt dårlig. Jeg kunne se sola som bittesmå prikker tvers igjennom den på slutten. Ble helt umulig å få tett. Uansett må det brukes veldig mildt såpevann ihvertfall. Egentlig litt rart dette med kalesjer. Det brukes samme stoff som i markiser sies det. Og disse henger jo ute i all slags vær nesten, likevel holder de i flere år enn en båtkalesje. Markiser blir vel ikke hverken vasket eller impregnert, (ihvertfall svært sjelden tror jeg) likevel er de tette. Mulig at kombinasjonen salt og sol er tøffere mot duken kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 30.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Egentlig litt rart dette med kalesjer. Det brukes samme stoff som i markiser sies det. Og disse henger jo ute i all slags vær nesten, likevel holder de i flere år enn en båtkalesje. Markiser blir vel ikke hverken vasket eller impregnert, (ihvertfall svært sjelden tror jeg) likevel er de tette. Mulig at kombinasjonen salt og sol er tøffere mot duken kanskje? confused.gifEnig med deg GeirFrode! Hadde en kalesje med Markilux stoff (Jens Sagen) på en liten 20 fots snekke som jeg solgte i fjor. Nyydelig stoff. Virket meget solid og god. Snekka jeg har i dag har en ny Alf Hansen kalesje som er av mye dårligere kvalitet. Tilsynelatende. Billigere også. Angrer på DET kjøpet. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Fru Charente Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Vask vinduene med grønnsåpe du, det virker helt bra og anbefales av min kalesjeleverandør også. Skal du vaske kalesjen uten å få fjernet impregneringen kan du gjøre som meg, jeg bruker et middel fra Nix-Wax som heter Tech Wash, det er egentlig et middel for impregnerte klær og telt men kan også brukes på kalesjer. Dette vaskemiddlet er mildt og fjerner ikke impregneringen. Jeg kjøper middlet hos G-Sport. Blandingsforhold for middlet står på flasken og en flaske rekker til mange vasker. Vi har en Sandvik 945. Husk å skylle godt. På vanskelige flekker kan du skribbe med neglebørste og ufortynnet middel. Lykke til Charente Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Egentlig litt rart dette med kalesjer. Det brukes samme stoff som i markiser sies det. Og disse henger jo ute i all slags vær nesten, likevel holder de i flere år enn en båtkalesje. Markiser blir vel ikke hverken vasket eller impregnert, (ihvertfall svært sjelden tror jeg) likevel er de tette. Mulig at kombinasjonen salt og sol er tøffere mot duken kanskje? <{POST_SNAPBACK}> Det har vel kanskje noe med at man ikke forventer at en markise skal være helt vanntett? Den brukes jo helst i fint vær da.. Ellers så er det vel som med klær, at vaskingen sliter mer enn bruken. Og jo kraftigere vaskemiddel, desto mer slitasje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GeirFrode Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Det har vel kanskje noe med at man ikke forventer at en markise skal være helt vanntett? Den brukes jo helst i fint vær da.. Ellers så er det vel som med klær, at vaskingen sliter mer enn bruken. Og jo kraftigere vaskemiddel, desto mer slitasje. <{POST_SNAPBACK}> Tjaaa.....Jeg sveiver ut markisene i disse dager, og da henger de mer eller mindre ute til høsten kommer. Eneste er hvis det blåser skikkelig, da blir de nok sveivet inn midlertidig. Den ene markisen over terrassen vet jeg ikke alderen på, den hang der når jeg kjøpte kåken for 3 år siden. Men det hender da at vi sitter under der når det kommer en skur, og den er da tett den.Men det er nok som du sier, at jo mere vasking, jo mere slitasje. Er logisk det. Men hva som er mildest av grønnsåpe eller Biotex vet ikke jeg. Naboen brukte forøvrig høyttrykksspyleren i fjor for å få bort grønsken på markisen! Men den henger da der enda den også. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Tjaaa.....Jeg sveiver ut markisene i disse dager, og da henger de mer eller mindre ute til høsten kommer. Eneste er hvis det blåser skikkelig, da blir de nok sveivet inn midlertidig. <{POST_SNAPBACK}> Litt OT, men det var morro mens det sto på. En flink markiseselger klarte å få lurt på en kompis en markise, helt styrt av dippetutter. Var det sol gikk markisen automatisk ut En vindmåler sørget for at den gikk inn hvis det blåste over en viss styrke Så kom dagen da solen skinte fra skyfri himmel og det blåste jæ..li bra Resten sier seg selv Sitér dette innlegget Link to post
smokie Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Uten at jeg helt vet hva som er i det, så har jeg i dag skrubbet kalersjen min med kalersjerens kjøp på biltema. Hvor godt karlersjen har av det vet jeg ikke, men ren ble den i alle fall. I morgen skal jeg på med impregnering fra samme leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Bruker aldri noe annet en BioTex vann på kalesja. Har prøvd alt og gjort alle tabber angående kalesje, Det er en særs morsom opplevelse når kalesja oppløser seg i sine enkelte bestanddeler i blåst og regn-Ørnhild var ikke mye frornøyd kl 0330 på natta Min kalesje er nå 6 år og jeg ser at den begynner å løsne i sømmene før første gang. Den er aldri vasket i annet en lunket BioTex-vann og impregnert hvert år. Er ikke dette litt i tidligste laget?? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 21.April.2006 Del på Facebook Svart 21.April.2006 Omtrent det samme står i min veiledning fra Alf Hansen, spesielt grønnsåpe er nevnt som et godt middel. mvh Ståle Økosjefen så spørsmålet her og sier at grønnsåpe er skadelig for plastvinduer . Hun har vært avd leder i iss og har fagbrev som renholdkonsulent , eller hva det nå heter . Leverer den inn jeg får den vasket og impringnert for den nette sum av 730- . Da gidder ikke jeg vaske den selv og kansje kjøpe impringnering for flere hundre kroner . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Slagskibet Svart 22.April.2006 Del på Facebook Svart 22.April.2006 Min kalesje er nå 6 år og jeg ser at den begynner å løsne i sømmene før første gang. Den er aldri vasket i annet en lunket BioTex-vann og impregnert hvert år. Er ikke dette litt i tidligste laget?? Tja,vanskelig å si. Har kanskje noe med trådkvalitet å gjøre ? Min kalesje er 7 år gammel,Hubert kalesje. Den er skjoldete fordi jeg ikke har vært flink nok til å skylle ut såperester,men sømmene er ikke begynt å løsne enda. Ifjor ble den levert inn for vask og ompregnering i håp om at Salmakeren kan gjøre noe med skjoldene. Skal sjekke sømmene spesiellt for å se hvordan de har tålt proff behandlingen. Gamle kalesja begynte også å bli moden for oppsying etter 6 år cirka. Nåværende kalesje virker å være bedre og begge er levert av Hubert så ikke vet jeg hva en kan forvente. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.