Far Out Startet 29.Mars.2005 Del på Facebook Startet 29.Mars.2005 Det kan se ut som om mine tre 120 Ah batterier, som nå er syv år gamle, er modne for utskiftning. I den anledning er jeg interessert i synspunkter på følgende: 1. Hvor i Oslo-området får man en gunstig pris på kjøp av nye batterier? (jf. Biltema Art.nr. 80-64027, 12V 140Ah l*b*h = 360*253*235 til kr 1.698 pr.stk.). 2. Er det OK å ha to like batterier koblet sammen som "service batterier" og et mindre batteri som "startbatteri"? (jf. (a) diskusjonen om at batterier som er koblet sammen bør være like, og (b) at jeg vil lade batteriene under gange ved å koble alle sammen, og manuelt koble ut "startbatteriet" når motoren stoppes for å ha dette i reserve dersom jeg tømmer "servicebatteriene") 3. Hvor stor kapasitet (Ah) trenger jeg på startbatteriet til en Perkins 4.108 (48 hk diesel)? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 29.Mars.2005 Del på Facebook Svart 29.Mars.2005 (redigert) Nå blir Kanskje Biltema litt sure på meg, men jeg vil ikke annbefale Biltema batterier. Mine erfaringer med det er at det blir et ettårs batteri, kan hende jeg har vært uheldig men 2 baterier og begge svikter i løpet av ett år.(Dette er som sagt bare mine erfaringer Feel free to disagree) Det jeg kan annbefale er Exide Sønnak Nautilus Freeline batterier. Disse er utmerkede marina batterier, holdbare og gir det de lover http://www.batteriservice.no/batteri_bot.html Jeg kjøpte mine 75Ah for kr 790-, Pr stk på Statoil stasjonen i Bø, du trenger anntagligvis 115 Ah til forbruk så passer det vel med 75Ah til start ville jeg tro Ligger på nettbutikk her til 1065-, Pr Stk For 115Ah og 707,- For 75Ah bare produktsøk på Freeline http://www.mamut.no/bestcamping/prodlist.htm Redigert 29.Mars.2005 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
index Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Nå blir Kanskje Biltema litt sure på meg, men jeg vil ikke annbefale Biltema batterier. Mine erfaringer med det er at det blir et ettårs batteri, kan hende jeg har vært uheldig men 2 baterier og begge svikter i løpet av ett år.(Dette er som sagt bare mine erfaringer Feel free to disagree) Jeg vet ikke om det er du som har vært uheldig eller jeg som har vært unormalt heldig, men jeg har så langt gode erfaringer med Biltemas batterier. Kjøpte en gang et veldig billig batteri der til min Volvo Amazon, dette holdt i 11 år før jeg byttet det ut. Jeg har også Biltema batterier i båten. Disse stod i båten når jeg kjøpte den for tre og et halvt år siden, så jeg vet ikke hvor gamle de er. Men de har nå fungert helt fint så langt, ingen tegn til redusert kapasitet etter det jeg kan se. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seastar Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 (redigert) Hei Far Out! 1. Sjekk ut prisene og kvaliteten (2 års Garanti) på Hankook batterier hos SuperDekk - kjeden! Jeg kjøpte flere av samme type Marine/Fritidsbatteri størrelse 115 Amp*) til kr. 750,- på tilbud nå. Har også egne skruterminaler for enkel sammenkobling av flere til større banker. *)I tilbudsbrosjyren står følgende: Batteriet er merket med 100 Ah i følge EN-CCA måling. Batteri spenning måles ordinært ved -18 grader C, fritidsbatteri måles ved 0 grader C, dette resulterer i en høyere spenning(115 Amp). 2. Helt ok etter min erfaring. Bruker et til start, resten koblet sammen til en større bank. (kan enkelt kobles til flere ved behov for større bank) Nb! Skal skaffe meg en slik enkel spennings-overvåker, enten Lotus's enkle LED-krets eller digitalt volt instrument, slik at jeg kan sikre meg at jeg ikke tar ut jevnt over mere enn 50% av kapasiteten. Ser da her om man trenger flere batteri i servicebanken, alt etter vanlig forbruksmønster/behov, for å holde seg innenfor nedre voltgrense. 3. Sjekk i manualen, hva som minimum kreves/anbefales - og det er jo ikke noe i veien for da i tillegg velge et som er større - hvis prisen er gunstig! Jeg kjøpte like batterier som sagt, og det virker meget bra - holder jevn spenning "helt ut" og er meget villig til å ta lading. MEN - det viktigste uansett merke/ type / størrelse o.l. - og fortsatt kun etter min egen erfaring så langt, er riktig lading under gange og ikke minst topplading /vedlikeholdslading av alle batteriene når skuta ligger i havn! Lykke til! Redigert 30.Mars.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Vedr biltemas batterier. En kollega av meg som tidligere jobbet med motor/bil/mc sier biltema har helt greie batterier. De er produsert av verdens største batt produsent, selv om det i seg selv ikke trenger å bety noe. En helt annen ting er at jeg ikke er sikker på om beste pris/beste kjøp er hos biltema.... 1/2-Geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
TwinCab Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 En helt annen ting er at jeg ikke er sikker på om beste pris/beste kjøp er hos biltema....Enig. Vedr. kvalitet på batteriene så er jo også Biltema underlagt forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Ville kanskje tro at batterier for bil/båt defineres som noe som skal vare lenge eller som loven sier "Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre" - er fristen for å reklamere fem år. Jeg kan ikke tenke meg at Biltemas batterier har en så lav kvalitet at at de normalt ikke varer lenger enn kjøpslovens reklamasjonsfrister. Biltema kan ikke leve med et slikt produkt i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Det kan se ut som om mine tre 120 Ah batterier, som nå er syv år gamle, er modne for utskiftning. I den anledning er jeg interessert i synspunkter på følgende: 1. Hvor i Oslo-området får man en gunstig pris på kjøp av nye batterier? (jf. Biltema Art.nr. 80-64027, 12V 140Ah l*b*h = 360*253*235 til kr 1.698 pr.stk.). 2. Er det OK å ha to like batterier koblet sammen som "service batterier" og et mindre batteri som "startbatteri"? (jf. (a) diskusjonen om at batterier som er koblet sammen bør være like, og (b) at jeg vil lade batteriene under gange ved å koble alle sammen, og manuelt koble ut "startbatteriet" når motoren stoppes for å ha dette i reserve dersom jeg tømmer "servicebatteriene") 3. Hvor stor kapasitet (Ah) trenger jeg på startbatteriet til en Perkins 4.108 (48 hk diesel)? Far Out <{POST_SNAPBACK}> Far out, Gällande fråga 3... Har som sagt samma motor (som går perfekt nuförtiden.. ) som du har och har använt allt från 62Ah till 105 Ah som startbatteri. Förra ägaren hade ett 85 Ah batteri vilket förmodligen är enligt gällande rekomendationer. Jag har nu ett 105 Ah från biltema, vill helst ha lite extra krut eftersom jag har länspumpen och en liten motorbelysning kopplat på detta batteri. Det 105 Ah batteriet är ett, enligt biltema såkallat "kallstartsbatteri", vad detta exakt innebär har jag mina aningar om men väljer att inte säga något om detta eftersom jag inte är säker.... ha det gott / dan Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Om Biltema batterier er bra eller ikke vet jeg null om. Men Mekonomen gule båt batterier er veldig bra. For noen år siden kjøpte jeg 2 stk 105aH batterier for 1200 kr for begge. Beste batteriene jeg har hatt noen gang Etter sigende var de koreanske,men de har ingen merking om produsent eller made in osv. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Hei, Jeg vil gjerne reklamere for Sleipner's Delphi Freedom batterier. Vedlikeholdsfrie, tåler å stå uten lading i båten gjennom vinteren, tåler flere dyputladinger, tåler rullingen og er laget for båt. Ulemper, de er dyre. Fordeler, om det oppstår feil er Sleipner en seriøs leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Gammelt råd ved kjøp av blybatterier: Ta med badevekta De tyngste batteriene er best Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
saga Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 (redigert) Gammelt råd ved kjøp av blybatterier: Ta med badevekta De tyngste batteriene er best <{POST_SNAPBACK}> Man må vel ha en vekt som er litt mere nøyaktig en badevekta for å fastslå hvilken batteri som har høyest syrevekt? Dette er vel mere en teoretisk mulighet men hvis man skal ta denne ut i praksis så er det vel kun identiske batterier man kan gjøre dette på da embalasjen (batterikassen) kan veie forskjellig avhengig batterimerke . Mener at bladet Bil eller Motor hadde en test av batterier for noen år siden hvor Biltema-batteriene kom best ut? Redigert 30.Mars.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Takk for smarte kjøpstips. Men, hvor stor lader må jeg ha til 580 Ah batterikapasitet? Det står i diverse brosjyrer at er anbefalt til xxx Ah?! Er det ikke bare snakk om tid, om man har spenning nok?(14,4-14,7V) Etter brosjyrene å dømme må jeg ha en 50 A lader minst..... Har noen et fornuftig svar?? Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Festina Lente IV Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 (redigert) Jeg har kjøpt mine batterier hos http://reginol.no/ Har vært fornøyd med batteriene, servicen og prisen. Har lykkes med å prute ganske bra når jeg først står der. Det står ikke noe om batterier i produktene, men du ser de selger det i teksten nederst til høyre. Send dem en mail vel? Redigert 30.Mars.2005 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Marwin Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 (redigert) Ta en titt på det som tidligere er skrevet om lading i dette forum.... Når det er snakk om størrelse på lader, er det også spørsmål om TID! En mindre lader klarer fint å topplade batteriene, men det vil ta lengre tid! Er batteriene noe tappet, vil ikke spenningen nå 14,4 volt før batteriene begynner å bli fulle.... DENNE linken har jeg vist til noen ganger... Redigert 30.Mars.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
OT-flyktning Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Man må vel ha en vekt som er litt mere nøyaktig en badevekta for å fastslå hvilken batteri som har høyest syrevekt? Dette er vel mere en teoretisk mulighet men hvis man skal ta denne ut i praksis så er det vel kun identiske batterier man kan gjøre dette på da embalasjen (batterikassen) kan veie forskjellig avhengig batterimerke . <{POST_SNAPBACK}> Nå er det neppe snakk om å veie syren. Svjv er/var det en tommelfingerregel at det batteriet som hadde størst blyinnhold som var best. Forøvrig skifter ikke batteriet vekt når syren ble tyngre: platene blir tilsvarende lettere. Og så kan jo noen sette igang med E=m*c*c Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 (redigert) *)I tilbudsbrosjyren står følgende: Batteriet er merket med 100 Ah i følge EN-CCA måling. Batteri spenning måles ordinært ved -18 grader C, fritidsbatteri måles ved 0 grader C, dette resulterer i en høyere spenning(115 Amp). Her var det jo lett kaos på begrepsfronten. Ikke alle leverandører kan like mye tydeligvis. CCA er en betegnelse for hvor mange ampere som kan leveres i en viss tid før ved en gitt temperatur før spenningen faller under en gitt verdi. Det her ingen ting med batteriets amperetime-kapasitet å gjøre. CCA måles ved minus 18 grader. Så har man betegnelsen MCA som måles ved null grader. Da får man en høyere strømstyrke før spenningen faller under grenseverdien. Antallet amperetimer (Ah) måles ved å lade ut batteriet med en gitt strøm (A) og ta tiden. Vanligvis oppgis denne tiden som C/20. Det betyr at man belaster batteriet med en strøm som er 1/20 av batterikapasiteten i Ah. Et 100Ah batteri skal da klare 5A i 20 timer. Hadde man belastet det samme batteriet med C/10, hadde det kanskje bare klart 9,5A i disse 10 timene og dermed fått en Ah kapasitet på 95Ah. Ah-kapasiteten er også temperaturavhengig. 100Ah ved 25 grader gir kanskje 105 ved 35 grader samtidig som 10 grader temperaturøkning nedsetter batterilevetiden. Ved +10 grader gir det under 90Ah. Ved minus 10 grader..... Batteriets spenning varierer lite med temperaturen. Så til batterivalget. Noen gode råd ved valg av batterier: - Kjøp kjente merker, selv om de gjerne er dyrere. Pris har en viss sammenheng med kvaliteten. - Kjøp batterier hos noen som har stor omsetninghastighet. Batterier er ferskvare. Spesielt de som kommer ferdigfylt med syre. Tørrladede har lenger hyllelevetid. - Vekt og kapasiet henger nøye sammen. Hvis 2 batterier av samme type veier like mye, men det ene har mye høyere Ah-kapasiet, bør det ringe en bjelle. Mine Biltema-batterier varte i 4 sesonger. Sett i forhold til prisen var det et greit kjøp. Mine Exide Sønnak batterier var mye dyrere, selv om de var på tilbud. Varer de 5 sesonger, er kostnaden pr. sesong omtrent lik. Alt over 5 sesonger er da ren bonus. Mine Biltemabatterier veide 16 kilo og ga 75Ah Mine Sønnak Nautilus Freeline veier 29 kilo og gir 115Ah. Hvis de begge faktisk har den oppgitte batterikapasiteten, betyr det at det ene batteriet har tykkere blyplater enn det andre. Det betyr at det tåler utladinger bedre. Det betyr at det varer lengre. Igjen. Du får hva du betaler for..... Et 75Ah startbatteri til start holder lenge om sommeren. To større parallellkoblede fritidsbatterier til forbruk går fint. Hvor store velger du selv. Hvor du kjøper dem i Oslo? nei, det vet jeg ikke. Lotus Redigert 30.Mars.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.Mars.2005 Del på Facebook Svart 30.Mars.2005 Har Varta batterier nå og er fornøyd, spesielt billige var de ikke. Ca 800 kr for et 110 Ah. Ellers har jeg også dårlige erfaringer med et par Biltema batterier, men det sies at de nye SVARTE batteriene skal være vesentlig bedre. Til gjengjeld er de ikke særlig billige lenger. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 31.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Tusen takk for mange gode råd. Jeg kontaktet http://reginol.no/ som både ringte og "mailet" tilbake etter noen få minutter og ga meg tilbud på Sønnak batterier type 645 02 (145Ah) til kr 1.500 per stk, dvs. 198 kr billigere enn Biltema. Jeg har inntrykk av at Sønnak er en anerkjent batteriprodusent, så dette bør vel bli bra? Siden jeg skal drive å koble ut "startbatteriet" med batteribryteren for å spare det, og det hender at jeg glemmer det, tror jeg at jeg satser på tre like batterier (som har samme egenskaper og som "tåler" å stå parallellkoblet - slik båten har idag), da har jeg jo også litt ekstra batterikapasitet å gå på. Ulempen er at hele fornøyelsen blir ganske dyr. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Du klarer ikke presse inn 4 batterier da ? Biltema 120Ah batterier koster jo bare 899 kr pr stk .. Altså 7,50 kr pr Ah kapasitet, mot Sønnaks 10,30kr pr Ah kapasitet.. For det er prisen pr Ah kapasitet, målt opp mot levetid som er interessant, ikke stykkpris som sådan.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Hei. Kjøper en seg Sønnak-batterier, VET en at en kjøper kvalitet. Og med riktig stell, VET en at disse batteriene varer lenge. Men en VET også at prisen er høy i innkjøp. Selv fornyet jeg batteriparken for nøyaktig 7 år siden, og fremdeles har jeg ikke merket noen reduksjon i kapasitet for forbruksbanken eller startevne for startbatteriet. Jeg kjøpte et 65Ah startbatteri for kr. 450,- og 3 stk 115Ah forbruksbatterier til kr. 900,- pr. stykk. Så hittill har dette kostet meg kr. 450,- pr. år. Og det er vel ikke så ille for 65Ah start og 345Ah forbruk? Selvfølgelig kan andre batterier være like gode, men VET en det når en handler? Skiftet nettopp batteriet i bilen. Da hadde det stått der og gjort jobben i 11 år! Merke? Vet ikke, det sto OPEL på det. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ternen32 Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Hei. Kjøper en seg Sønnak-batterier, VET en at en kjøper kvalitet. Og med riktig stell, VET en at disse batteriene varer lenge. Men en VET også at prisen er høy i innkjøp. Selv fornyet jeg batteriparken for nøyaktig 7 år siden, og fremdeles har jeg ikke merket noen reduksjon i kapasitet for forbruksbanken eller startevne for startbatteriet. Jeg kjøpte et 65Ah startbatteri for kr. 450,- og 3 stk 115Ah forbruksbatterier til kr. 900,- pr. stykk. Så hittill har dette kostet meg kr. 450,- pr. år. Og det er vel ikke så ille for 65Ah start og 345Ah forbruk? Selvfølgelig kan andre batterier være like gode, men VET en det når en handler? Skiftet nettopp batteriet i bilen. Da hadde det stått der og gjort jobben i 11 år! Merke? Vet ikke, det sto OPEL på det. Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig med Lars H. Batteriene er hjerte i båten, uten disse så funker ingen ting. Derfor så kjøper jeg heller litt dyrere batterier. En annen ting Jeg kontaktet http://reginol.no/ som både ringte og "mailet" tilbake etter noen få minutter og ga meg tilbud på Sønnak batterier type 645 02 (145Ah) til kr 1.500 per stk, dvs. 198 kr billigere enn BiltemaDette er Heavy Duty Startbatterier, som ut i fra hva jeg vet er beregnet for full effekt ved start, men har en kjappere utladning enn et marina batteri. Konstruert for tyngre kjøretøy Batteriet er spesielt utviklet for tungt utstyr brukt i yrkessammenheng, der det stilles høye krav til pålitelighet. Heavy Duty tilfredsstiller EN-normens strenge krav med kaldstartegenskaper beregnet for nordiske forhold. Batteriet passer godt til kjøretøy som ikke stiller spesielle krav til ekstrem kaldstartstrøm eller ekstreme dyputladingsegenskaper. Jeg ville heller valgt batterier høyere dyputladnings egenskaper. Kaldstart batterier er sjelden nødvendig i en båt som startes i sommertempratur. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Far Out Svart 31.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Batterikassens dimensjoner begrenser valgmulighetene. Jeg er enig i at dyputladingsegenskapene er viktigere enn startegenskapene, men jeg vil helst slippe å bygge om båten for å skifte batteriene. Jeg er også enig i kr/Ah betraktningene, men støter på samme problemet. Batterikassen som tar to batterier måler 725 * 288 mm2. I stedet for å ha to batterier med lengde 360 mm kunne jeg jo ha valgt 4 stk med bredde 177 mm (f.eks. 275 * 177 mm2). Er dette noen idé? Far Out Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 På Esso her eg jobber har vi tilbud på sønnak 115Ah fritidsbatteri til 995,- Er disse bedre en Hankoo batteriene, som jo er mye billigere (600,- for 110Ah)? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 Batterikassens dimensjoner begrenser valgmulighetene. Jeg er enig i at dyputladingsegenskapene er viktigere enn startegenskapene, men jeg vil helst slippe å bygge om båten for å skifte batteriene. Jeg er også enig i kr/Ah betraktningene, men støter på samme problemet. Batterikassen som tar to batterier måler 725 * 288 mm2. I stedet for å ha to batterier med lengde 360 mm kunne jeg jo ha valgt 4 stk med bredde 177 mm (f.eks. 275 * 177 mm2). Er dette noen idé? Far Out <{POST_SNAPBACK}> Dette er en ide. Du får lettere batterier (når du skal flytte dem), og er du heldig kansje prisen totalt sett blir lavere? Selv valgte jeg 110 Ah batterier i steden for de større batteriene som kassene var beregnet for. Da fikk jeg plass til mere Ah, lettere sjauing av batterier, og en lavere totalpris. Prøv en ny forespørsel til Reginol du, så finner du nok den marginale løsningen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lotus Svart 31.Mars.2005 Del på Facebook Svart 31.Mars.2005 115Ah Sønnak har dimensjon 344 x 173 mm. 75Ah har 275 x 175 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.