Jump to content

Flere stømforbrukere på en bryter

JJaco

Recommended Posts

Wago er jo valget til de profesjonelle :-)

Bare pass på at du avisolerer riktig lengde og tvinner mangeledere ved terminering! Bruk gjerne hvit syrefri vaselin på avisolert kobber før du stikker den inn i Wago, da er du sikret mot eiring og dårlig kontakt.

Livet er for kort til å kjøre diesel

• 1 year later...

Jeg er også glad i Wago, men har bare brukt dem på land. Kan disse også brukes på utsatte steder i båt? F.eks. til koblinger under solcellepanel som står utendørs? Kanskje med krympeplast rundt?

Wago er genialt. Men skal brukes for tilkobling inne i en koblingsboks med ip grad tilpasset omgivelsene. Her ville jeg heller benyttet squashlock. Disse er tilsatt en type fett/gel som tetter når du klemmer de til :)

I flyindustrien har der vært vanlig å fortinne flertrådede ledninger, og så montere dem i "sukkerbiter" eller lignende. Varmeveksling + vibrasjon = katastrofe i slike tilfeller. Håper SAS og Norwegian har oppdatert sine vedlikeholdsprosedyrer....

Jeg har vært i bunnen på skaftet til Statfjord B - hvem andre kan si det ? Been there - done that.

Da jeg jobbet i NRK for mange år siden, fikk vi en spliter ny reportasjebuss fra England. Der var tusenvis av flertrådige kabler fortinnet for så o bli skrudd inn i rekkeklemmer. Halvveis på den første turen på dårlige Vestlandsveier løsnet hundrevis av koblinger. Maroni fra england fikk litt av en jobb med å rette opp fadesen. Selv lodder jeg kabler sammen og bruker krympestrømpe der det er mulig.

I bunn av skaftet på Statfjord har jeg ikke vært, men helt i bunnen på en pontong på den første boreplattformen Ocean Traveler har jeg vært i 1968. Det var en løs ledning som måtte skrues fast i en rekkeklemme!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker ikke slikt når jeg skal kable opp MS Fjordgrynt. Jeg er fagmann på området- både "sivilt", militært og offshore. Verstingene i klassen er de klemmkoblingene man kan kjøpe i diverse bilrekvisitabutikker. Nestverst er "sukkerbiter" og den type skruekoblinger. Sist kommer toppklemmene - de ser ut som er kremmerhus, og er beregnet på å koble sammen to eller flere flertrådede ledere.Dette kan fungere innomhus .- i tørre rom, men i båt - glem det.

Det eneste som virker, og som vil gi en trygg forbindelse over tid., er pressing av kabelsko, eller niter på ledninger som skal inn i skrukoblinger. Ev kan kabelskoene loddes - de færreste har redskap for å presse store kabelsko - man snakker om 20 tonn eller mer - men da må de avlastes mekanisk med "strips" el. ved montering. Loddeforbindelser kan holde lenge - hvis de ikke blir utsatt for vibrasjoner eller store temp. forskjeller.

I flyindustrien har der vært vanlig å fortinne flertrådede ledninger, og så montere dem i "sukkerbiter" eller lignende. Varmeveksling + vibrasjon = katastrofe i slike tilfeller. Håper SAS og Norwegian har oppdatert sine vedlikeholdsprosedyrer....

Det er viktig å skille mellom hva som virker i tørre rom i stabile bygninger på land, og hva som virker "offshore" - jeg mener ikke å "snakke ned" noen produkter, jeg vil bare formidle empirisk kunnskap, for å gjøre båtlivet lettere for alle. Jeg har vært i bunnen på skaftet til Statfjord B - hvem andre kan si det ? Been there - done that.

opp til 50mm2 kabel sko trenger man vel bare stor kabelskotang..

Veldig enig med fjordgrynt. De klemmene som er avbildet over egner seg ikke i båten med fuktig (kanskje til og med vått) miljø, store temperatursvingninger og masse vibrasjoner. De er konstruert for installasjon innendørs på land, og ikke i båt. Kabelsko duger. For mindre dimensjoner holder det med ei skikkelig tang fra biltema eller lignende. Store dimensjoner lodder jeg selv om det heller ikke er optimalt. Jeg inspiserer imidlertid loddingene jevnlig.

Trenger du å kople flere ledninger til et punkt, bruk koplingsskinner som feks denne; http://www.seatronic.no/monteringsutstyr-koblingsskinner-c-253_266/bep-koblingsskinne-med-p-2137

Edited by svendmb (see edit history)