Jump to content

Scrolling i kartene i Navionics for iPhone går veeeldig tregt

Brumm

Recommended Posts

På en fest her om dagen skulle jeg vise noen båtfolk noen fine havner jeg har vært på, og startet Navionics "Denmark"- appen på min iPhone 4s. Måtte bare gi opp visningen fordi kartene gikk så tregt å scrolle i. Grafikken tok vinter og vår før kartene dukket opp. Lurer på om årsaken kan være oppgraderingen til Apples ios 7? Husker at alt fungerte fint tidligere.

Bruker ikke navionics på iPhonen. Der går det i plan2nav som alltid har vært rask både på iPad og iPhone. Synes å huske at navionics generelt var skikkelig treg på iPad da jeg første gang lastet det ned for 2 år siden. Etter at jeg lastet ned plan2nav har jeg knapt brukt navionics, kun oppdatert den når det har kommet noe nytt på istore. Navionics er backup om plan2nav skulle streike når jeg er utpå sjøen.

Tar ikke vinter og vår på iPaden, men går vesentlig tregere enn før oppdatering til ios7. Merker det spesielt når jeg bytter mellom apper, feks Safari og Navionics, da går ofte kartet helt ut til oppstartsbildet og laster på nytt. Dette var ikke et problem før... Slitsomt når man sitter å planlegger sommeren :wink:

Det kan nesten se ut som at noen versjoner av Navionics ikke takler ios7?

Diskuterte nettopp problemet med en kamerat som har Navionics Norway på iPhonen sin. Der har appen låst seg skikkelig og er totalt ubrukelig til navigasjon. Han har reinnstallert appen flere ganger, men med samme resultat. Mens på min iPhone med Navionics Europe fungerer ting fint. Har HD-versjonen på iPaden, den fungerer også fint. Vi spekulerte litt i om Navionics Norway, som ikke lengre er tilgjengelig i Appstore, ikke blir oppdatert lengre siden det er en gammel og utgått app.

Noe slikt kan jo være en forklaring når ikke ting fungerer med den nye ios'en på telefonen. Hvis så er tilfelle synes jeg nå at Navionics burde komme opp med et tilbud om å laste ned Europa til en gunstig pris. I alle fall litt informasjon om at appene kan fuske, får stadig reklame fra dem per mail, så de klarer fint kontakte folk hvis de ønsker.

OK. system reset kurerer vanligvis det meste av gruff.

Men det skal ikke stikkes under en stein at det var endel leverandører som sleit med IOS7.

På Sjøen HD virker fremdeles ikke som den skal. Og iSailor plundra mye før det ble bra igjen.

Det problemet har jeg aldrig hatt hverken med ipad eller iphone, men jeg har ikke Danmarkversjonen..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 1 month later...

Jeg har samme problemet med helt treg oppdatering av kart i Denmark HD på ny iPad Air. På min gamle iPad 1 går det fint.

Fant forklaringen på Navionics nettside nå:

FORMER APPS
“Marine” and “Marine & Lakes” apps sold from 2010 are still available and will continue receiving updates. The iOS 7 update regretably caused legacy apps purchased between 2008 and 2011 (v5.0.4) to become unusable.
Grunnen til at versjon 5.0.4 går fint på den gamle padden er at den ikke kan oppdateres til iOS 7
Synes nok Navionics kunne gitt rabatt til de som må kjøpe på nytt, men det synes sikkert ikke Navionics. (455 kroner for Europa bortsett fra Danmark er ikke såå dyrt da)
Brukte iNavX mest på den gamle padden, men det er ganske dyrt å flytte lisensene over på den nye iPad,en.
Har også Plan2Nav, og den er grei, men tungvint å redigere ruter.