Tampeservice Startet 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2014 Har installert ny eksosgjennomføring og fikk samtidig forlenget røret ut av skroget med tanke på å montere et 90 graders bend og litt rør ned under skroglinjen for å forhåpentligvis redusere eksos inn i båten og sort hekk. Er det noen fallgruver ved å gjøre dette? Har sett andre båter med eksosstøvel men den har kanskje en spesiell utforming. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 De eksosstøvlene jeg har sett har hatt et lite hull i toppen. Mulig for å redusere trykket tilbake mot motor med tanke på vann i potter eller lave vannlåser etter stopp når støvelen fylles opp med vann? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tampeservice Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Lite hull er ikke noe problem å få til men vil det fungere mtp å føre eksosen i det passerende vannet for å lede soten lenger vekk fra hekken? Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Ser jeg kanskje burde omformulert spørsmålet til -vil det fungere ;-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Jeg har innbilt meg at hullet i toppen av eksosstøvelen er for å gi mindre mottrykk på tomgang(?). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
DieselDahl Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Jeg er litt tvilende til om det blir noe særlig mindre sot på hekken. Grunnen til det er rent aerodynamisk, bak båten får du et område med nærmest stillestående luft med noe turbulens så eksosen vil sirkulere i dette området uansett. Noen båter har eksosen ut bakerst på shinet slik at mest mulig blir med i den hurtige, laminære strømmen som følger skrogsidene. Etter min mening er dette mest effektivt og det kan også gi redusert eksosstøy. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Tror faktisk det kan være like greit å koble på en slange som noen gjør å lede eksosen litt vekk fra skroget. Sot er ganske kleberlig og det er ikke sikkert at saltvannet vil greie å vaske det vekk. Det blir jo turbulens bak der litt avhengig av hvor rett hekken din er. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Ja, kanskje det er det beste som også DieselDahl sier å føre eksosen ut i siden og inn i det passerende vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Nå soter det ikke hele tiden heldigvis, bare rett før turbotrykket kommer under akselerasjon og da kommer en svart sky som blir borte. Og ja, dieselsot er klebrig :( må vaske etter hver tur tidligere. Håper å fjerne dette problemet. Mye hyggeligere å gjøre andre ting enn å vaske etter ankomst :) Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Enig med DieselDahl. Har prøvd samme metode selv uten hell. Skal du få bukt med det er det nok best å montere en støvel. Legger en ganske fersk tråd her https://baatplassen.no/i/topic/104516-hvor-kjoepe-eksos-stoevel/ om hvor den kan skaffes. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Hullet er for å hindre tilbakesug av vann når motoren kjølner, og når båten vipper og og ned i vannet. Mine støvler, fra Salisbury, har en spesiell utforming, ja, med doble løp, samt avslutning slik at forbipasserende vann suger eksosen ut av eksosstøvlene. Jeg har ikke sot på hekken fra mine Tamd 60 c, men det hadde jeg kanskje ikke hatt uten støvler heller. Men det blir eksoseim om kalesjen over akterkabinen er på. Har sett fle som forlenger eksosen til enden av plattformen og kaster den ut til siden. Tror det er mer suksessfullt mhp lukt. På min forrige båt var eksosen forlenget til enden på plattformen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Vedrørende formen så har Progress fremdeles illustrasjoner av Salisbury sin på hjemmesiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.