Jump to content

Legge om eksosutløpet ned under skroglinje, kan det bli problemer?

Tampeservice

Recommended Posts

Har installert ny eksosgjennomføring og fikk samtidig forlenget røret ut av skroget med tanke på å montere et 90 graders bend og litt rør ned under skroglinjen for å forhåpentligvis redusere eksos inn i båten og sort hekk.

Er det noen fallgruver ved å gjøre dette? Har sett andre båter med eksosstøvel men den har kanskje en spesiell utforming.

bilde

De eksosstøvlene jeg har sett har hatt et lite hull i toppen. Mulig for å redusere trykket tilbake mot motor med tanke på vann i potter eller lave vannlåser etter stopp når støvelen fylles opp med vann?

Mvh. SAP

Jeg er litt tvilende til om det blir noe særlig mindre sot på hekken. Grunnen til det er rent aerodynamisk, bak båten får du et område med nærmest stillestående luft med noe turbulens så eksosen vil sirkulere i dette området uansett. Noen båter har eksosen ut bakerst på shinet slik at mest mulig blir med i den hurtige, laminære strømmen som følger skrogsidene. Etter min mening er dette mest effektivt og det kan også gi redusert eksosstøy.

Tror faktisk det kan være like greit å koble på en slange som noen gjør å lede eksosen litt vekk fra skroget.

Sot er ganske kleberlig og det er ikke sikkert at saltvannet vil greie å vaske det vekk. Det blir jo turbulens bak der litt avhengig av hvor rett hekken din er.

Nå soter det ikke hele tiden heldigvis, bare rett før turbotrykket kommer under akselerasjon og da kommer en svart sky som blir borte. Og ja, dieselsot er klebrig :( må vaske etter hver tur tidligere. Håper å fjerne dette problemet. Mye hyggeligere å gjøre andre ting enn å vaske etter ankomst :)

Hullet er for å hindre tilbakesug av vann når motoren kjølner, og når båten vipper og og ned i vannet. Mine støvler, fra Salisbury, har en spesiell utforming, ja, med doble løp, samt avslutning slik at forbipasserende vann suger eksosen ut av eksosstøvlene. Jeg har ikke sot på hekken fra mine Tamd 60 c, men det hadde jeg kanskje ikke hatt uten støvler heller. Men det blir eksoseim om kalesjen over akterkabinen er på. Har sett fle som forlenger eksosen til enden av plattformen og kaster den ut til siden. Tror det er mer suksessfullt mhp lukt. På min forrige båt var eksosen forlenget til enden på plattformen.