Jump to content

Teleflex/Ultraflex - trenger tips til montering av styrekabel.

Honduras

Recommended Posts

Velger å legge dette i en egen tråd, da jeg forsøker å favne litt flere enn bare de som i likhet med meg holder på med selvbyggeprosjekter.

Problemet er relatert til mitt Glen-L Squirt prosjekt (link i signatur). Her har jeg satt på en jackplate på akterspeilet, slik at jeg kan slippe å ha motorbrønn. Vil ha mest mulig akterdekk. I tillegg skal jeg ha på en 1958 18hk Johnson fordi jeg synes den er penest.

Alle mine tidligere beslutninger kommer nå rundt og biter meg i r&%¤a..... :giggle:

Jeg skal montere en standard Teleflex styrekabel. Motoren har ikke rør for styrekabel. Man får kjøpt braketter til å montere på siden. Det er bare to problemer med det. 1- De leveres bare i hvitlakkert "blekk", noe som bryter veldig med resten som blir mest mulig krom og polert syrefast. De er med andre ord alt for stygge. 2- Båten er veldig smal bak, så med braketter montert på siden vil kabelen gå utenfor fenderlista. Ikke pent.

Jeg ønsker meg derfor en løsning med et sentralt montert syrefast rør, og hvor jeg kan bruke en L-arm for å komme tilbake til senter. I tillegg må jeg få ordnet en brakett som monteres på bøylen på motoren, og hvor jeg kan skru fast bolten til L-armen.

Har ikke sett noen slik løsning fra Teleflex/Ultraflex. Jeg kan kjøpe et komplett monteringssett bare for å få meg røret (Teleflex S39S har syrefast rør med gjenger bare i ene enden. Men det er litt kostbart å kjøpe hele settet til 1000,- bare for å få meg et rør. Selges ikke løse)

Men jeg håper noen her på BP kanskje har sett eller brukt en alternativ løsning for å ordne dette som jeg ikke har fått med meg.

Her ser dere ca posisjon jeg ønsker at røret skal ha.

bilde

Ser for meg at jeg kanskje kan feste røret med to vertikale braketter ned til jackplaten. Slik at røret blir liggende rett over strammeskruene. Da kan jeg fremdeles vippe opp motoren ganske mye før bøylen slår i dekket.

img_0715.jpg

Hullet i bøylen er for en fjærbelastet "trykk inn og vri" dingz...

Noen som har sett en måte å feste styrekabel på gamle OMC-motorer som ikke ser alt for hjemmelaget ut ?

img_0716.jpg

Som dere ser begrenser bredden bak hvor mye ut til venstre jeg kan feste kabelen uten at det ser teit ut.

bilde

Amerikanerne har et styresystem hvor de bruker styrepinne istedenfor ratt, og der har man en brakett jeg kanskje kan montere på dekket.

Såkaldt Ezy-stick styring. Men braketten koster $152 +frakt, mva osv, og det blir liksom litt mye å legge ut bare for å teste om det kan passe.

Så først tenkte jeg å se om det finnes noen smarte forslag her :cool:

Hadde du laget jackplaten litt høyere. Så laget hull i jackplaten. Med en hul bolt som du skrur teleflexen fast i på styrbord side. Og en føring i hullet på andre siden av jackplaten til teleflexen. Så må du finne ut hvor lang føringen fra teleflex til motoren skal være for at det skal bli riktig. Tada. Integrert styring i jackplaten.

Og her finner du alle teleflex i sine enkelte deler; http://www.go2marine.com/category/11677/steering-mechanical-parts-for-boats.html

så kan du lage det i ditt favorittmateriale selv.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...