Jump to content

Oslofjorden, på tide å få ut båten?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Var ved båtopplaget i dag, ved Skjeberg/svenskegrensa. Ingen snø og isen var gått.

Har et par dager med kone og ungefri til uka og kona foreslo at jeg skulle gjøre båten klar så kan vi heller dra ut og seile i påska fremfor å pusse båt.

Syns det var en god plan, og er det egentlig noe poeng i å vente lengre med å få ut båten nå? Kan det ende opp med tjukk is på sjøen nå? Ligger ved Grimsøy i Skjeberg.

Kan jo bli mange fine helger utover nå. Er vestlending så jeg tåler dårlig vær og nyter også å seile alene om ingen vil være med :-)

Ikke noe å vente på - så sant det ikke legger seg is i havna der du er og det ikke er noe bobler der da..

Sjøl sitter jeg innerst på en rekke som må ut først og det skjer ikke før 2. mai.... påsken i fjor var dunderbra - selv om minusen var rundt 10 om natta....

Er på land hvert annet år, og går glipp av påsken da.... er det noe poeng å ha den for tørk hvert 2 år - eller tåler de å ligge 24/7 år etter år i vått?

Mulig jeg avsporet litt her...

Men så har du vel ikke is der du bor? Her jeg stakkars utflyttede Siddis har båten, i Son i Oslofjorden, går vanligvis ikke isen før første uke av april.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men så har du vel ikke is der du bor? Her jeg stakkars utflyttede Siddis har båten, i Son i Oslofjorden, går vanligvis ikke isen før første uke av april.

Neida, mitt innlegg var bare et svar på om båten bør få tørke ut hvert annet år eller så. Her jeg bor ligger over halvparten av båtene ute året rundt, uten at jeg har hørt at noen har tatt skade av det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det ser ut til at båtsesongen kan begynne tidlig i år. I fjor lå Saowanee lenge innefrosset innerst i Frognerkilen. I år ligger hun i Hankøsundet. Jeg må en tur til utlandet først, men regner med å ta presenningen rundt 1. april. Har planlagt 10 dager sammenhengende på sjøen i Påsken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Naledi ligger på Solvik ved Sandvika (Oslo) hele året på vannet. Ble etterhevert lei isen som la seg veldig tidlig inne

i havnebassenget når hun lå i boblehavna. Kjedelig å ikke kunne bruke båten på vinteren kun pga is som ligger fra Sandvika og ut mot selve fjorden.

Flyttet derfor båten til en boblehavn ved Ormøya. Isfritt hele vinteren (bortsett fra istiden forrige vinter, da var det en kort råk noen meter rett

utenfor brygga et par uker).

Nå bruker jeg båten hele året. Det er ikke dårlig til å være i indre Oslofjord.

Båten ligger forøvrig ute hele året. Båten tåler vann, is og snø. Jeg tar ikke inn bilen om vinteren :smiley:, den tåler også vær. Men ser jo poenget at vi østlendinger

tar opp båten på land pga isen som stort sett er i fjordarmene til Oslofjorden. Båteiere som har båter på Vestlandet og nordover har jo stort sett båtene liggende ute hele året.

Naledi har hardtop, så det er ikke noe problem med litt tung snø på kalesjen bak hardtoppen. Bruker en ny kalesje på sommeren, og den gamle

som vinterkalesje. Thermalovner i kabinene, og et lite varemerør i motorrommet, samt noen webkameraer ombord samt temp-sensorer o.l. type GSM, full kontroll.

Topp å kunne bruke båten året rundt. Dykker et par ganger i året for å sjekke anoder mm, og tar hun opp etter behov for nødvendig vedlikehold under vannlinjen.

http://www.naledi.no

Noen bilder fra fredags ettermiddag.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Guest Avmønstret#

Tenkte egentlig å bare stoffe den og hive den ut. Den ble så godt spylt ved opptak, pluss at jeg hadde den oppe og spylte på slutten av sesongen også at det nok er minimalt å gjøre før stoffing. Har mer å gjøre nedi båten og da er det så mye mer praktisk å ha den på sjøen syns jeg.

Vask/polering kan alltid utsettes ;-) En helg som passer med godt vær kan ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...