Jump to content

AQAD40B stoppar kún på absolutt tomgang. Dårlig solenoid?

SlimG

Recommended Posts

Når eg forsøker å stoppe AQAD40B maskina mi, og gasspådraget ikkje står heilt på tomgang, så gjer ikkje maskina tegn til å stoppe.

Eg vil tru dette er på grunn av at stopp solenoiden er dårlig, at den ikkje stenger om det er for høg flyt av diesel forbi solenoiden.

Spørsmål 1:

Hvis det er solenoiden som er problematisk, er det mogleg å reparera han?

Spørsmål 2:

Hvis det er solenoiden som er problematisk og det ikkje er mogleg å reparera han, har de gode tips til kor eg kan kjøpe ein ny uten å måtte punge ut med 4000 (marinepartseurope.com)?!

Delenummeret som marinepartseurope.com oppgjer, er 838412

Når eg søkar på 838412 får eg opp at den har vorte bytt ut med 844187

Når eg søker på 844187, får eg opp at den har vorte bytt ut med 876614

Hvis den er treg så burde det kunne la seg gjøre å smøre den opp litt? Aner ikke hvordan solenoiden til denne motoren ser ut, men jeg ville ha demontert den og prøvd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delenr. 876614 ser ut til å være av typen solenoid som er innebygd i pumpa og er vel vanskelig og erstatte med utenpåliggende solenoid som kan skaffes langt rimeligere. Men før du gjør noe mer kan du jo sjekke ledning fra solenoid til nøkkel. Med litt flaks er det kanskje bare en dårlig kontakt et sted som gjør at stoppen får for lite strøm. Enklest kan være og ta av ledning på solenoid, sette på en prøvekabel i stedet, og rett til batteriet når motoren går. Hvis den da stopper lettere så er det bare å gå over ledningen og se etter dårlig kontakt.

Sikkert ikke dette som er feil, men om det er det, så sparer du deg for mye unødig utlegg og arbeid.

En litt lang prøvekabel med både sikring og bryter på er å anbefale, og lages lett med deler fra biltema, og veldig greit som fast verktøy om bord.

Fungerar ikkje solenoiden ved at han åpnar for dieselflyt når han får spenning?

Så hvis det hadde vore dårlig kontakt, vil eg tru at motoren ville ha stoppa, framfor å fortsette å gå. Gitt at eg har forstått dette korrekt.

Du kan ha rett i det, men jeg kjenner ikke din motor. Men jeg er nesten sikker på at den stoppes ved å sette spenning på solenoiden. Du må nesten sjekke det selv med en prøvelampe. Hvis du må vri nøkkel forbi 0 og det er fjærbelastning på nøkkel ved stopp er jeg rimelig sikker på at motor stoppes med spenning. Kan også være egen stoppknapp.

Stoppes derimot motor bare ved å sette nøkkel til 0 og blir stående der, så kan du nok ha rett.

Båtmotorer pleier å ha solenoider som stenger når du setter strøm på, til forskjell fra bilmotorer som er motsatt. I båt er det greiere med en motor som ikke stopper enn en som gjør det når strømmen forsvinner..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi