Jump to content

Ny radio / musikkspiller, hjelp til valg av type


Bonus

Recommended Posts

Et av årets prosjekter (som ble overført fra fjoråret, som igjen ble overført fra året før :smiley: ) er installering av ny radio / musikkspiller. Enheten vil bli montert nede i kabinen, std. bilprodukter er helt OK. Jeg har laget følgende kravspesifikasjon:

  • DAB / DAB+
  • Behøver ikke CD- spiller
  • God følsomhet på radio
  • God lydkvalitet
  • Høy brukervennlighet - ikke for mye funksjoner / lett å konfigurere bort funksjoner du ikke trenger
  • Lavnivåutgang til ekstra forsterker
  • Fjernkontroll, evt. fastmontert fjernstyring uten infrarød overføring (radioen blir montert utenfor synslinjen fra lytteplassene)
  • Kunne spille musikk fra iPhone / iPod trådløst (helst Bluetooth med høy lydkvalitet, ev. WiFi)
  • Styring av radiodel, ikke bare musikkavspilling trådløst fra iPhone / iPod (App)
  • Standard 1-DIN montasjemål (helst)

Er det noen som har noen tips til gode enheter som tilfredstiller disse kravene?

Link to post
Share on other sites

Har du overvejet Fusion der kan styres fra din Simrad via nmea 2000? ( det har jeg nemlig)

 

Har sett på Fusion, Andy. Men, jeg finner ikke modeller som har DAB. Har overveid å koble den inn i mitt Simnet (NMEA2000), men tror ikke jeg kommer til å gjøre det (huff, nå hørtes jeg gammel ut ...)

 

Har forøvrig investert i ny radar, min BR24 bredbåndsradar er byttet ut med 4G versjonen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Flott at dere kommer opp med alternativer. Utfordringen er å matche alle mine krav; det finnes mange gode DAB enheter, som også kan knyttes til iPhone/pod/pad .., men veldig mange krever kabel. Jeg er ute etter trådløs overføring. Mange spillere har også Infrarød fjernkontroll. Jeg har ikke fri sikt til radioen, og trenger derfor en annen måte ..

Link to post
Share on other sites

Jeg VED at diskussionen har været oppe før og at den er endeløs..

 

Men skal du egentlig bruge DAB til noget? Hvis du har en iPad eller lignende, en trådløs overføring til radioen mm, så har du jo mulighed for både at bruge netradio og streamingtjenester på den? Og jeg nægter at tro på at FM kommer til at blive udfaset i din radios levetid.

 

Spændende med din nye radar!! Har du prøvet den endnu? Vi ser frem til en test :-) selv er det eneste jeg savner på min Dual range, som du jo får nu.

Link to post
Share on other sites

... Men skal du egentlig bruge DAB til noget? Hvis du har en iPad eller lignende, en trådløs overføring til radioen mm, så har du jo mulighed for både at bruge netradio og streamingtjenester på den? Og jeg nægter at tro på at FM kommer til at blive udfaset i din radios levetid.

 

Spændende med din nye radar!! Har du prøvet den endnu? Vi ser frem til en test :-) selv er det eneste jeg savner på min Dual range, som du jo får nu.

 

Jeg er klart i tenkeboksen vedr. DAB ja, Andy. Bruker jo netradiofunksjonen mer og mer, f.eks. direkte fra iPhonen. Kan jo da streame den via Bluetooth til en passende fastmontert enhet ...

Har ikke montert den nye radaren enda. Gjør nok det i månedskiftet Mars / April. Will keep you posted :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men obs, skal du bruke radioen i Sverige, er det dårlig med DAB der. Men nå har vel de fleste DAB/DAB+ radioer FM også. Men ville bare nevne det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg VED at diskussionen har været oppe før og at den er endeløs..

 

Men skal du egentlig bruge DAB til noget? Hvis du har en iPad eller lignende, en trådløs overføring til radioen mm, så har du jo mulighed for både at bruge netradio og streamingtjenester på den? Og jeg nægter at tro på at FM kommer til at blive udfaset i din radios levetid.

Vel, norske myndigheter opererer stadig med 2017. Og salget av DAB har tatt veldig av det siste året.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Men obs, skal du bruke radioen i Sverige, er det dårlig med DAB der. Men nå har vel de fleste DAB/DAB+ radioer FM også. Men ville bare nevne det.

Jepp Lars, kjenner til det. Men, meg bekjent har alle DAB radioer også std. FM tuner med mulighet for automatisk prioritering / switching mellom DAB og FM.

Link to post
Share on other sites

Er veldig fornøyd med den her:

 

http://www.jvc.no/product.php?id=KW-DB60ATE&catid=100160

 

Kjekt med blåtann fra iPhone/iPad

 

Hei Regina, forstår deg dit at med denne enheten kan du sitte, ute av syne for radioen, og spille iPhone/iPod musikk, justere volum ++, samt å betjene radiodelen, skifte kanal, justere volum ++? Det er nettop det jeg primært er ute etter. Eneste ulempen her er 2-DIN. Får måle litt og se om jeg kan løse det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...