Jump to content

Ny radio / musikkspiller, hjelp til valg av type


Bonus

Recommended Posts

... er med medfølgende fjernkontroll. Jeg foretrekker det framfor App betjening, ... ulempen måtte være at den er led basert, ikke radio.

... du får helt tilsvarende fra JVC i enkel høyde.

Takk for klarifiseringen, Regina. Er også enig i at radiobetjening eller "basic betjening" er bedre med en dedikert fjernkontroll. Men, ønsker meg denne via iPhone/iPod i tillegg.

Blir nok noen kompromisser her, men greit med hjelp til å indentifisere mulighetene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er valget gjort (og bestilt). Kjøpte Pioneer DEH-X8500DAB. Denne kan leveres med eksternt 'IR-øye', slik at en normal IR-fjernkontroll kan nå den. Modellen har DAB/BAB+ og kan streame iPhone/iPod via Bluetooth. Musikkanlegget ombord blir da slik:

 

  • Radio / CD spiller: Pioneer DEH-X8500DAB
  • IR-øye for fjernkontroll: Pioneer IR Interface CARIR002
  • Fjernkontroll: Pioneer CD-R320
  • Forsterker: Pioneer GM-A6604
  • Høyttalere: Pioneer TS-E1702i (+ 2 mindre høyttalere i salongen nede)
  • Subwoofer: Pioneer TS-SW2501S4

Kobler dette slik at radioen's innebygde forsterker driver de to to mindre høyttalerne nede, mens hovedhøyttalerne samt subwooferen blir drevet av den ekstra forsterkeren.

I og med at jeg kan koble iPhone/iPod via Bluetooth til Radioen, kan jeg også bruke iPhone/iPod'en som nettradio tilkoblet WiFi ombord. Da burde de fleste muligheter være dekket :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

... Spændende med din nye radar!! Har du prøvet den endnu? Vi ser frem til en test :-) selv er det eneste jeg savner på min Dual range, som du jo får nu.

 

Da har båten vært en uke på vannet, og jeg har fått de første inntrykk av "nyradaren". Som sagt før, var jeg veldig fornøyd med "gamleradaren", Simrad BR24. Denne er første generasjon bredbåndsradar. Etter den er 3G versjonen kommet, og nå, 4G versjonen.

 

Installasjonen var veldig enkel, fysisk så er jo BR24, 3G og 4G versonene helt identiske. Så, selve antennen passet direkte i de eksisterende skruehullene. Kablingen er også identisk, så den skiftet jeg ikke ut. Jeg byttet ut radarinterface kortet da dette er oppgradert, og startet opp. Simrads autokonfigurering fungerer meget godt, og fant den nye radaren umiddelbart. Har ikke rukket så veldig mye testing enda, men rekkevidden er klart vesentlig større enn på min tidligere BR24. Og, målseparasjonen er bedre. Nå kommer f.eks. sjømerkene tydeligere og mer konsistent fram på skjermen. Kan nå også kjøre med to radarbilder med ulike innstillinger samtidig, men det er jeg usikker på om jeg kommer til å bruke. Dobbel scanhastighet (48RPM) er nok mere interessant. Det likte jeg, fint med en raskere oppdatering av skjermen.

 

Jeg skal prøve å ta noen skjermdump når vi er på tur,

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Er vel på tide å komme med noen bilder og erfaringer fra Musikkanleggprosjektet. Resultatet ble veldig bra. God, faktisk veldig god lyd selv ved lave lyttevolumer. Dyp, tight, ikke framtredende bass. . Resultatet ble veldig bra; god lyd selv ved lavt volum (som var målet). Komfortabel betjening fra std. fjernkontroll mot nytt IR-øye i cockpit. Bluetooth streamet lyd fra iPod. Eneste negative erfaring (eller litt negativ) er at praktisk rekkevidde på Bluetooth ikke er veldig lang. Må enten la iPod'en ligge stille på bordet, eller være litt nærmere spilleren .. Men, ikke noe stort problem. Noen bilder:

 

1421758920.jpg

 

1421758901.jpg

 

1421758882.jpg

 

1421758910.jpg

 

1421758943.jpg

 

1421758890.jpg

 

1421758934.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Løfter denne tråden igjen.

 

Skal handle inn spiller og montere høyttalere.

 

Er det noe nytt på spillerfronten i år som man bør få med seg?

Spilleren Bonus valgte er nå blitt erstattet med DEH-x8700DAB. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17214&katid=2&id=

 

Ser fin ut, men likte faktisk forgjengeren bedre med fler fysiske knapper. En stor pluss med endel nyere Pinoeerspillere i båt er memory backup som husker innstillingene uten permanentstrøm tilkoblet. Noen andre merker som også har dette?

Eneste andre jeg fant var Blaupunkt Stockholm http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16602&mid=m436&vn=736&katid=1204

 

Har alltid likt Alpine og har kikket på denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=11944&katid=1204&id=

 

Vurderer også dobbel-DIN spillere, men er det egentlig noe poeng? Strømforbruk er en faktor i båt, men finner ikke opplysninger om strømforbruk på spillere, men tenker jeg rett når jeg tror det går mer strøm pga stor skjerm?

Har sett på denne fra kenwood http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16157&katid=5&id= Og denne fra Pioneer http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17220&katid=5&id=

 

Kravlisten min er:

- FM/ DAB/+

- Bluetooth streaming av musikk

- Lite bling og blinkende diskolys

- Mulighet for fjernkontroll som opsjon

 

Ønsker/ kjekt å ha:

- Lyssensor i front som dimmer ned lyset i spilleren når det blir mørkt.

- Fysiske knapper til skip, memorerte stasjoner, source osv.

- USB inn i front

- Memory backup (slit og legge opp permanentstrøm der spilleren skal stå)

 

På høytalersiden, så har jeg dessverre få steder hvor høytalere kan innfelles. Eneste mulighet jeg har funnet er i takplatene i salongen. Ønsker høyttalere med mest mulig nøytralt utseende da de blir midt i glaningen i taket.

Har sett på disse høytalere fra pioneer http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7832&katid=645&id=

Og disse fra Infinity http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6881&katid=645&id=

 

Spilleren skal felles inn i overskapet øverst til H i bildet og høyttalerne i takplatene

bilde

 

Grunnen er at det er et av få steder det både er plass og at jeg kommer til på baksiden via plata som dekker avtrekksvifta. La opp strøm til TV hit i fjor og antenneforsterkeren fra Glomex skal også felles inn her. Går også gjennomføring til FB fra dette rommet.

bilde

 

For mange valg i stereojungelen, så tar gjerne imot innspill ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Valgte selv en 2 Din spiller fra Pioneer med Dab og DVD. Fordelen er at man da gjerne har en skjerm som kan brukes som monitor for ryggekamera! Det var Pioneer AVH-X3700DAB.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17220&katid=1406&id=

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

... likte faktisk forgjengeren bedre med fler fysiske knapper. En stor pluss med endel nyere Pinoeerspillere i båt er memory backup som husker innstillingene uten permanentstrøm tilkoblet. Noen andre merker som også har dette?

Eneste andre jeg fant var Blaupunkt Stockholm http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=16602&mid=m436&vn=736&katid=1204

 

På høytalersiden, så har jeg dessverre få steder hvor høytalere kan innfelles. Eneste mulighet jeg har funnet er i takplatene i salongen. Ønsker høyttalere med mest mulig nøytralt utseende da de blir midt i glaningen i taket.

Har sett på disse høytalere fra pioneer http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7832&katid=645&id=

Helt enig i at flere fysiske knapper er et plus. Menyer og valg er greit nok når du skal inn og konfigurere spilleren, stille inn stasjoner ++, men for daglig betjening er fysiske knapper best (synes jeg, er jeg på vei til å bli gammel?).

Jeg har de Pioneer høyttalerne du linker til. Synes de er gode. Ren, godt oppløst lyd. Jeg valgte dem, da jeg hadde ikke plass til så dype høyttalere, og disse er ganske grunne. Men, et råd, får du plass til en Sub et eller annet sted, under/inni sofaen f.eks, så gir det veldig forbedring i lyden. Absolutt ikke bare om du spiller høyt. En av de kvalitetene jeg synes best om ved mitt nye musikkanlegg er lydkvaliteten når jeg spiller lavt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

En liten erfaringsoppdatering for mitt installerte musikkanlegg:

 

Fortsatt veldig fornøyd med lydkvalitet og betjeningskomfort. Har dog hatt litt sus som har vært litt sjenerende på helt lave lyttevolumer om du satt nær høyttalerne.

 

Typisk jordingsproblem, prøvd alle måter å jorde spiller og forsterker på uten å løse problemet. Antok at problemet skyltes jordstrømmer mellom spiller og forsterker.

 

Idag kjøpte jeg to galvaniske skiller (et for front kanalene og et for sub kanalene) og koblet dem inn i linjesignalet mellom spiller og forsterker. Voila, all støy fullstendig borte. Helt tyst!

bilde

Link to post
Share on other sites

En liten erfaringsoppdatering for mitt installerte musikkanlegg:

 

Fortsatt veldig fornøyd med lydkvalitet og betjeningskomfort. Har dog hatt litt sus som har vært litt sjenerende på helt lave lyttevolumer om du satt nær høyttalerne.

 

Typisk jordingsproblem, prøvd alle måter å jorde spiller og forsterker på uten å løse problemet. Antok at problemet skyltes jordstrømmer mellom spiller og forsterker.

 

Idag kjøpte jeg to galvaniske skiller (et for front kanalene og et for sub kanalene) og koblet dem inn i linjesignalet mellom spiller og forsterker. Voila, all støy fullstendig borte. Helt tyst!

 

 

Husker når vi "fylte" bagasjen med bassere og høytalere i bilene så fikk vi susing i høytalerene når vi la strøm og audio kabler i samme kanal fra batteri og bakover. Når vi la om dette til strøm på høyre og audio på venstre side av bilen bakover var problemet løst!

Redigert av Mistralen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer også DEH-X8700DAB. Hvordan fungerer avspilling fra USB på Pioneer DEH-X8500DAB/DEH-X8700DAB? Er det på disse som med endel andre (eldre) spillere hvor man må legge musikken i inntil 6-10 underkataloger som dukker opp som spillelister på stereoanlegget (eller som virtuelle CD-spillere), eller kan man bla fritt i kataloger og plukke/velge sanger/album/kataloger?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har aldri prøvd, Popeye 70. Har bare brukt radioen (både FM og DAB) og spilt musikk fra iPad via Bluetooth. Jeg skal se om jeg kan få testet litt i påsken :cool:

Det hadde vært supert, men jeg tror jeg klinker til og bestiller en 8700 i kveld. Den er nedsatt til 1990,- hos Bilradiospesialisten (påsketilbud). Den skal skjønne MP3-tags (og FLAC-tags?) så da navigerer og velger man basert på det. Ikke noe emulering av CD-veksler eller noe annet tull. Må bare få kona unna så hun ikke ser at jeg bestiller - jeg har kjøpsforbud... ;-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...