Jump to content

Båtplass 350 cm lysåpning, seilbåt 326 cm bredde - uforsvalig?

magnuje

Recommended Posts

Jeg vet at temaet er belyst tidligere, men uten at jeg har funnet et entydig svar. Har fått tilbud om båtplass på KNS Dronningen med 3,5 m lysåpning, og må si fra rimelig snart om jeg ønsker denne.

Jeg planlegger å kjøpe en rundt 10 år gammel 32 fots seilbåt, for eksempel en Oceanis 323, i løpet av våren. Jeg vet det er teknisk mulig å få plass en båt med 326 cm bredde i båsen, men er det forsvarlig i forhold til båtens ve og vel (og ev nabobåter)? Jeg har lest at man kan polstre utstikkerne slik at man slipper å fendre. I tillegg er vel ikke så mye sjø å snakke om inne i havnen der. Noen som har erfaring som kan belyse dette problemet?

Jeg skulle gjerne hatt 4 m båtplass, men her er det lange ventelister :/

Takk for all hjelp!

Tja. Har ligget flere år i 4,5m plass men har nå i vinter hatt en liten men relativt bred 22 fots Båt i 2,5m plass. Får ned en fender fremme på hver side men ligger da 'som støpt'. Bak er pontongen 'fender' siden en får ikke ned fender.

Ikke får en laget til noe gode fortøyninger for båten har jo kontakt uansett på begge sider. Inn kjem en lett borti naboen siden det er å 'gni den inn' Er ikke fornøyd. Blir ut igjen til våren til 4,5m plass...

Jeg har båtbredde 386 og lysåpning 395. Det går helt greit. (Flytebrygge) Regner med båten din også er litt smalere nede ved utliggerne. Jeg har montert Maritim sine oppblåsbare bryggefendere uten luft. Da bygger de ca 5 cm. Stramme brest og spring og jeg ligger støtt som et fjell. Aldri noe riv og røsk og marinaeieren er happy. Baugen holdes stødig med blåser.