Jump to content

Bunnventilen står, tips om bytting


GKN

Recommended Posts

:headbang: Har oppdaget at Septik Bunnventilen ikke lar seg ikke røre på tross av noen runder med Rustløser.

Tilkommeligheten er lik Null, og har hørt at noen bruker Vinkelsliper og slipt av hode på undersiden?.

Noen har fjernet den fra innsiden og varmet opp osv.

Nøklene som jeg burde ha hatt er 52 mm & 56 mm, for fjerning av de 1 1/2 " ventilen

 

Trenger tips for bytting!!

Link to post
Share on other sites

Septikventilen på båten min stod også i fjor. Vet ikke hvilken type ventil du har men hos meg så er spaken/ventilen klemt ned av en klemring som skrues til med to 10 mm. skruer. Jeg løsnet litt på disse skruene slik at klemringen ble litt løs, et par svake kakk på håndtaket på ventilen med skiftenøkkelen og den løsnet. Ventilen må nok smøres opp da jeg er avhengig av å løsne litt på denne klemringen for å få åpnet/lukket ventilen. Får ta det neste gang båten skal opp.

Link to post
Share on other sites

Har oppdaget at Septik Bunnventilen ikke lar seg ikke røre på tross av noen runder med Rustløser.

Tilkommeligheten er lik Null, og har hørt at noen bruker Vinkelsliper og slipt av hode på undersiden.........

Trenger tips for bytting!!

 

Jeg hadde tilsvarend problemer på Fredag...(skal ta noen bilder neste gang jeg er i båten... Lørdag / Søndag..). Jeg hadde OK plass over, men ikke nede ved siden av ventilen... så fikk kuttet en rørstump som gikk over ventilen, kuttet ut for håndtaket, og tredd dette over ventilen. Fikk da nok plass høyere oppe til å få tre inn en stag for å legge på moment for å løsne ventilen. Ikke helt enkelt, men den kom jo ut etter hvert....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Sitter ventilen fast så hadde jeg byttet denne nå hvis båten står på land. (Regner da med at det er en vanlig kran av messing/bronse eller lignende materialer du har) Selv om du klarer å få leet den i gang kan det hende at akselen ryker neste gang. Det hendte meg nemlig. Og det er ikke noe morsomt når det skjer midt i ferien. :headbang: Septikkranen er veldig utsatt for tæring. :eek: (Skjønner ikke hvorfor... :crazy::wink: )

I (gamle) båten min er det også trangt rundt krana, så jeg tok vinkelsliperen og freste bort flensen på utsiden. Går helt fint det. Bare ta det litt forsiktig. Ikke en ripe i båten ellers. Byttet alt til nytt. Var gjort på en times tid. Mye raskere enn om jeg skulle prøvd å skru det fra hverandre siden det var brukt mye Sikaflex der.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Amatørene kommer (men de har vel også lov til å ha båt???):

 

Skal skifte en dårlig bunnventil, og tenkte det var greit å gjøre det skikkelig og inkludere skroggjennomføringen m/flens på utsida. Den sitter fast!

 

Utvendig etter fjerning av plastsil:

Bilde

 

Innvendig før ventilen ble skrudd av:

Bilde

 

Har fjernet ventlen og mutteren på innsiden, skrapet vekk noe silkonaktig på utsida. Stadig pinn fast. Trolig festet med Sikaflex eller noe sånt. Beste råd for fjerning? Kutte flensen på utsiden med vinkelsliper? Stappe et eller annet inn i røret og vri skiten ut motsols?

 

Takknemlig for hjelp, da dette må fikses før jeg blir kastet på sjøen igjen = halvannet døgn.....

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde samme jobben på snekka mi i vår. Måtte slipe flensen på røra ute for å få de av. Brukte vinkelsliper, det gikk helt fint det. Satte inn igjen nye med sikafleks!

 

Obs husk verneutstyr, briller og hansker. Vær også obs på at glassfiber er lett å slipe !!!!

 

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Har fjernet ventlen og mutteren på innsiden, skrapet vekk noe silkonaktig på utsida. Stadig pinn fast. Trolig festet med Sikaflex eller noe sånt. Beste råd for fjerning? Kutte flensen på utsiden med vinkelsliper? Stappe et eller annet inn i røret og vri skiten ut motsols?

 

Takknemlig for hjelp, da dette må fikses før jeg blir kastet på sjøen igjen = halvannet døgn.....

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

 

Jeg tok også vinkelsliperen og slipte vekk flensen på utsiden. Det går fint dersom du er forsiktig og tar det med ro. Deretter slo jeg røret (gjennomføringen) inn i båten og gjennomføring, ventil + mye Sika kom lett og elegant løs fra innsiden. Anbefales som metode dersom båten er på land, så sparer du mye tid og plunder!

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Hvis du har båten på vannet kan du lage en kon plugg av isopor og sette i fra utsiden og trykke forsiktig inn i skroggjennomføringen - nå kan du du løsne ventilen og eventuelt bytte den, når ny er montert er det bare å fylle septiken med litt vann og pumpe pluggen ut.

Link to post
Share on other sites

Dette ordna seg med 3 sterke karer:

En benyttet en svær skifte nøkkel til å skru løs ventilen

En holdt i mot med en svær Rørtang på Bunn igjennom føringen

En la press/ skrå inne i ventilen med en lang stokk,

dermed løsa ventilen innvendig uten noe problem.

I dag sitter det en ny ventil på og alt er tett og vi har vært ute på vannet siden tidlig Mai.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har startet årets båtpuss idag med å slipe bort flensen til kloakkgjennomføringen fra utsiden med en vinkelsliper. Det foreløp helt problemfritt. Ikke en ripe i skroget.

Kunne dunke hele gjennomføringen inn i båten med en meisel, når flensen på utsiden var fjernet.

Hullet i skroget måler netto invendig 43 mm. Ventilen, som var sprukket var kuletype og

merket 1 1/4".

Kan noen fortelle 100% nøyaktig hva jeg gjør fra nå.

Hvilke dimensjon skal jeg kjøpe til gjennomføring og ventil?

Hva er det beste stoffet å sette flensen inn med, har tilgang på Loctite produkter til hyggelig pris og vil derfor gjerne bruke et Loctite produkt.

:diving:

Link to post
Share on other sites

En grei metode er å slipe vekk den ytre ringen i skroggjennomførigen og skyve hele sullamitten inn i båten. Jeg ville tatt med den gamle gjennomførigen og stengeventilen og kjøpt tilsvarende .

 

Vaske rent og legg feks Sika 11 fc på utsiden og innsiden og stramm til for hånd. La det tørke over natta og så stramme godt til ,slik at sikaen tyter fram rundt skroggjennomføringen.

Mange vil sikkert protestere på Sica 11fc ( universial) , men jeg har forhørt meg hos produsenten og de sier at den passer bra i saltvann.

 

Til stengeventilen egner det seg godt å bruke hamp og tettningspasta. Enklere å tilpasse riktig vinkel og det blir tett. Lettere å løsne igjen hvis du vil det senere

Link to post
Share on other sites

:headbang: Har oppdaget at Septik Bunnventilen ikke lar seg ikke røre på tross av noen runder med Rustløser.

Tilkommeligheten er lik Null, og har hørt at noen bruker Vinkelsliper og slipt av hode på undersiden?.

Noen har fjernet den fra innsiden og varmet opp osv.

Nøklene som jeg burde ha hatt er 52 mm & 56 mm, for fjerning av de 1 1/2 " ventilen

 

Trenger tips for bytting!!

Du har hørt riktig, kutt av skiten fra utsiden og bank restene inn i båten. Hvis det er vanskelig å komme til ventilen inne i båten, se om du kan finne en anne plassering. Ventiler er viktige greier.

 

Når man har kommet så langt at ventilen trenger rustløser for å kunne bevege seg, er den giktbrudden. Spar på oljen, bytt den ut med en gang. Den er nemlig defekt hvis den henger.

 

Hulda sjekker ventiler nå, de går som i kremfløte, etter fire år (48 måneder) i sjøvann. Hvert annet år, når båten går på land, blir ventilene plukket opp, sjekket og smurt.

Link to post
Share on other sites

Fjernet gammel skroggjennnomføring for septik, og kjøpte ny dimensjon 1 1/4" som den gamle. Dro ned til båten idag og rensket bort gammel sika og gørr rundt hullet. Trakk deretter ny 1 1/4" gjennomføring frem og prøvde den i hullet.

Det er da tvilen oppstår !! Ytterflense på ny gjennomføring har mindre ytterdiameter enn på gammel. Ny måler 60 millimeter, den gamle 80 millimeter.Det samme er forholdet på strammemutter innvendig.

Den nye mutteren er 55 millimeter utvendig, den gamle circa 80 millimeter.

Selve gjennomføringen slarker med circa 2 millimeter i selve hullet, men det betyr kanskje ikke så mye.

Noen gode råd og erfaringer????? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...