Jump to content

Er det flaut å dra på tur sammen med en større båt?

Dreamer

Recommended Posts

Vi får ofte invitasjon om å dra på tur sammen med båter større enn vår, men får aldri tilsvarende spørsmål fra mindre båter. Tanken har slått meg: Hvis man er to eller flere båter i følge, er det da gjevest å være største båten i følget? Vil de fleste helst dra på tur sammen med mindre båter? Andre som har merket slike tendenser?

Guest Avmønstret#

Hva betyr å dra sammen i motorbåtverdenen? At man avtaler og møtes i en havn eller går i konvoi? Om det er konvoi så skjønner jeg at farten har noe å si.

Helt enig med Popeye, men jeg har faktisk hørt om gode båtvenner der noen med kjappere båt har latt de som går sakte seile sin egen sjø.

Dette er selvsagt bare ren spekulering fra min side:

En grunn til at raske båter ikke vil gå i konvoi med saktegående båter kan være at mange planende båter må gjetes veldig når de er nede av plan, noe som kan være veldig slitsomt og irriterende når man ska gå lengre strekker.

Forige båten min, en Skibsplast 675 HT, var ganske vinglete i skrogfart. Ikke så veldig koselig å gå langt når man må ratte hele tiden. I halvplanerfart er den retningstabil og fin, men drivstofforbruket går i taket. I plan derimot, er båten båte komfortabel, retningsstabil og drivstofføkonomien er god.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Drar oftest båten vår alene og finner hyggelige folk dit vi kommer. Men marsjer gjerne i samme fart (høy) som dem man skal sammen med så man har en viss samstemthet i hvor langt og hvor fort man har lyst til å gå.

Skjønner ikke størrelse i seg selv, men fart og sjøegenskaper som ofte bestemmer fart i grov sjø.

Vi er ute med større, mindre, raskere, tregere, med og uten pinne. Folkene i båten er det viktigste.

Men må innrømme at det jo er litt stas med den største og raskeste. Ikke fordi den er nettopp det, men vi drar på fjorden hovedsaklig for å kose oss i vår båt. Når andre har større, er det lett for å bli at vi går på besøk isteden... Ikke at det ikke er hyggelig men blir ikke heeelt det samme :smiley:

Når jeg har den raskeste båten tilpasser jeg farten til den andre, og det gjør meg ingenting, men slipper da å være den som sinker :smiley:

Her bør som andre sier menneskene stille før størrelse på båt. Selv har vi i alle år vært i den situasjon at vi selv har vært i de en del "Større" klasser oppover.

Jeg og kona farter sammen med alt som flyter, pinnebåter, småsnekker, plast,tre og som sagt, det som flyter, menneskene teller. :yesnod:

Selv hadde jeg følt meg liten og skuffa dersom det kom meg for øret at noen av våre båtvenner ikke ville dra på tur med oss pga størrelsen. :nonod:

Av og til kan det jo hende at vi "pløyer" oss over havstykker i høy sjø, da har vi som regel en enighet om at vi venter på andre siden.. (Skjeldent) :saint:

Nei, vær ikke flau, tenk deg at dersom du hadde en av de største og en kompis ikke ville være med, hva da? Hadde ikke følt deg helt høy i hatten eller ? :smiley:

Ja, heng på de store om de er der, en ting er at de kan "pløye" bølger for deg, en annen ting er at da har du ofte ei skuteside av størrelse å henge på dersom det skulle bli aktuelt....

:flag:

Spiller ingen rolle dette med størrelse eller fart. En hver går i sin fart og så møtes vi på avtalt sted. Å gå sammen i hverandres bølger har jeg lite sansen for. Noen ganger tusler vi avsted, andre ganger går vi på for å blåse ut av motorene. Det er vår filosofi ved å ga sammen med andre.

Edited by Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har en ganske rask båt, til seilbåt å være, men jeg synes det er kjempekoselig å være flere på tur! Størrelse spiller ingen rolle. Føler meg tryggere og så er det egentlig ikke noe problem om man kommer fram til bestemmelsesstedet til litt forskjellig tid.

For meg er det viktigere hva slags fartøy folk har. Feks seilbåter.... Slipper du til en seilbåt longside, kan du banne på at hele seilforeningen slår følge og legger seg utenpå. Tråkker over dekk, fyrer opp grillen, åpner en øl og forventer at vi skal være med på ankerdram. På båten har jeg skilt med "seilbåt forbudt". Liker ikke seilere, der er alt for sosiale.

(Og jada...til dere som kjente dere ble provosert...Popeye70???... Det var bare kødd. Hehe. Seilere reiser vi på tur med, stor eller liten båt. Det er folket og hva de bidrar med som er avgjørende)

Edited by All In (see edit history)

Ettersom det er jeg som har gjort All In til en grinete gammel gubbe så får jeg unnskylde til alle alle andre seilere som ikke får lov å ligge ved siden av All In. Det var nok kaffemaset mitt sist sommer som fikk han til å tippe over. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er det flaut å dra på tur sammen med en større båt?

i såfall kun om det viser seg at de er blottet for sjømannsskap hver gang de kommer til havn :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ettersom det er jeg som har gjort All In til en grinete gammel gubbe så får jeg unnskylde til alle alle andre seilere som ikke får lov å ligge ved siden av All In. Det var nok kaffemaset mitt sist sommer som fikk han til å tippe over. ;-)
;-) kaffe ska'rem få

Oftest så har en avtalt hvor en skal. Og under fart er det ikke mye kommunikasjonen mellom båtene. Eneste er den gode følelsen av å vite at følgebåten opplever den samme fine sommerturen som en selv opplever underveis... Samt litt ekstra sikkerhet.

Men null problem at noen har større, mindre, eller raskere. Er egentlig bare fint at raskeste stikker i forvegen å kaprer plass så tidlig på dagen som mulig :thumbsup: Bare fint om større er med i følget også, for da er det oftest den som legges innerst, og mest utsatt opp i mot land :giggle:

Edited by Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Etter at Tom kjøpte ny båt, kommer vi aldri til å leke med ham mer .... :cheers:

Hei Bonus,

Håper vi kan være venner selv om vi har kjøpt P 40? :wink:

Ellers så er vi på turer med bare større båter, og det er helt supert. Som andre har sagt er det menneskene som betyr noe.

Edited by Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

fordel ved å ha følge større båt:

* de legger seg normalt innerst ved tillegging longside i naturhavn og man har selv flytebrygge

* barna eller voksenselskapet finner gjerne sted der, mer ro og mindre rot i egen båt

* sjanse for at kona også blir rammet av trefotssyke

* har sikkert noe avanserte greier man kan låne (aggregat, vaffeljern,...)

* den med størst båt får alltid de onde blikkene om det er noe (unger i jolle, støy, hekkbølger, generell misunnelse)...

* menn sammenligner alltid høyden på masten samt antall salinger (antall HK om man har motorbåt), å ha størst bidrar til selvbildet for de fleste

Ulemper med å være den med størst båt:

* se over, men husk nå går det ut over deg i stedet

* man ser at båtgleden er like stor hos de med mindre båt, mens de har fortsatt penger på bok

* man er alltid den første som subber bunnen med kjøl, ror eller propeller

* man kan ikke uttrykke trefotssyke uten å bli sett på som snobb/stormannsgal

* den minste feil ved tillegging eller dårlig sjømannskap blir kommentert av hele havna

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Kan ikke finnen noen rasjonelle argumenter for at størrelse (på båt) har noe å si for reisefølge. Om det er noen som bare vil ha like store båter som reisefølge så er det svært få vil jeg tro.

Kk