Jump to content

Er det flaut å dra på tur sammen med en større båt?

Dreamer

Recommended Posts

Min magefølelse sier meg at det er flere motorbåter enn seilbåter som reiser sammen (dvs går sammen mens de er utpå). Seilbåter vil gjerne seile, og da er man mer prisgitt elementene og båtens seilegenskaper når man staker ut kurs og fart. Og så slår jo konkurranseinsrinktet inn så fort to seilbåter går på omtrent samme kurs. Men møtes som venner i havn når man kommer frem, det gjør man jo uansett. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Med 21 fot er jeg minst i følge. Kompisbåten er 21,5 fot. Vurderer å finne noen nye venner med litt mindre båt så jeg blir størst.

Heldigvis er det vell sånn at jo mindre båt man har jo større er det man har nedi buksen? Altså lommeboken:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Enig med Erica100. Jeg tror jeg har hatt mest trivsel og moro pr fot de årene vi var fire mann i Leisure 17 på seiltur fra Hurum til Strømstad. Ok, vi var 18-20 år og med et litt annet syn på livet dengang da. Det kan selvfølgelig være noe av grunnen. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vi har da mange ganger vært på båttur sammen med venner med betraktelig større båt enn vår. Mer enn dobbelt så stor noen ganger. Er ikke noe problem det. Som det sies i tråden; Det er folket ombord vi trives med. Båten verken drikker eller deltar i de gode samtalene :cheers_wine:

bilde

Merkelig nok (eller naturlig nok), har jeg ingen blant de jeg kaller venner som skryter av egen båtstørrelse.

Møter venner med både større og mindre båter hver eneste ferie og vi bytter på hvor vi inntar middag og hvor vi sitter på dagtid helt uavhengig av båtstørrelse.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hva med de som ikke har båtvenner? Kan man "dilte etter" noen med større båt, noen man har lyst til å bli venn med? Kan man henge etter noen en 4 ukers ferie? - forlate havna samtidig, ligge i kjølevannet på vei til neste havn og legge seg ved siden av dem...

:)

:lol: Det vil i såfall være en kur mot 3-fot syken! Bare å henge seg på en båt du liker og utnytte den hele ferien.

Kjipt for de som har veldig fin båt :smiley:

Hva med de som ikke har båtvenner? Kan man "dilte etter" noen med større båt, noen man har lyst til å bli venn med? Kan man henge etter noen en 4 ukers ferie? - forlate havna samtidig, ligge i kjølevannet på vei til neste havn og legge seg ved siden av dem...

:)

Haha... huff.. nei....

Jeg vet ikke mye som er verre enn å ha noen diltende etter.

Når jeg og madammen forlater gryta for å dra på ferie, har vi ett eneste mål og det er å komme forbi Drøbak og ha en ferie helt uavhengig av andre og andres mål og meninger.

Folk vi møter på ferieturer får tidlig beskjed om at det er en kortvarig situasjon og at vi om en dag eller to, drar vår egen vei og ikke ønsker selskap. Sosialisering er oppskrydt om det blir over lang tid. Foreldre og barn som vil være med på deler av ferien, får samme beskjed og blir satt på land senest tre dager etter de mønstret på.

RSL

Det er et par enkle tekniske ting som kommer inn i bildet her.

Jeg har motorer med både kompressor og turbo. Må derfor under 9-10 knop eller over 16-17 knop slik at ikke kompressorene blir liggende inne hele tiden. Må forøvrig over 16-17 knots for at båten skal slippe sjøen skikkelig og komme over planterskelen også. Så i mellomhastigheten opererer jeg ikke når jeg går på tur.

Ellers foretrekker jeg belegging til båter med samme konsept, dvs. større plattform som man kan benytte til å komme seg over til neste båt da jeg ikke liker trasking over bakken. Hverken på andres båter eller vica versa.

Ut over det er det lite som hefter for å dra på tur med hvem som helst. Opptre mot andre som du forventer at de skal gjøre mot deg. Og det er ingen ting i veien for å korrigere respektløshet om det måtte forekomme.

Det er et par enkle tekniske ting som kommer inn i bildet her.

Jeg har motorer med både kompressor og turbo. Må derfor under 9-10 knop eller over 16-17 knop slik at ikke kompressorene blir liggende inne hele tiden. Må forøvrig over 16-17 knots for at båten skal slippe sjøen skikkelig og komme over planterskelen også. Så i mellomhastigheten opererer jeg ikke når jeg går på tur.

Vi har feriert noen ganger med andre i noen dager, og da er det slik at vi blir enige om neste stoppested for så å dra i hvert vårt tempo.

Ett vennepar har en Agder 840 som går i 14 knop om de vil og de vil selvfølgelig ikke krysse mot vinden på vei over til vestfoldsiden når vi kaster loss i Mærrapanna.

De har da som regel ertesuppe og aquavitt klart når vi ankommer etter at de har sovet formiddagshvil.

Vi har hatt den hvilen på veien over fjorden og har koset oss akkurat like mye som de, så alle er strålende fornøyd og koser oss maks frem til vi drar hvert til vårt et par dager etter.

RSL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...