Jump to content

Organisering av tau i cockpit

tor_ef

Recommended Posts

Hei!

bilde

Er det noen som vet hvor man kan skaffe slike beslag for å henge opp tau? Jeg har en utfordring med at tau ligger som spagetti i cockpit etter en liten stund. Dette er egentlig greit hvis jeg seiler alene eller sammen med andre ihuga seilere, men på tur med "vanlige folk" blir det mer stress enn nødvendig. I fjor endte jeg opp med å henge tau på vinsjer og vinsjhåntak men jeg foretrekker egentlig å ha taukveilene vekke fra selve vinsjene.

På forhånd takk for tips!

De du viser til har jeg ikke sett, men selv bruker vi varianter av disse, kun festet med sugekoppene ;

http://www.maritim.no/fortoyning_2/tauverk/andre-tau-og-relaterte-produkter/robship-taubag-small

Oppi der har jeg også diverse andre ting (som seilhansker, winchhåndtak, lue etc).

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Blir fort som vist på bildene, og det syns jeg egentlig er helt ok så lenge jeg seiler. De fleste tauene bør jo kunne gå "rett ut" i en drittfart om nødvendig.

Har lommer i vindbeskyttelsen som er på rekka rundt cockpit som jeg av og til stapper fokkeskjøtet i. Og jaggu så er jeg så vill og vågal at jeg glatt slipper fallene ned i båten, altså ned cockpitluka, frem til jeg får tid til å kveile de og ordne det på annen måte.

---------

Jeg prøver å lære familien opp i taukveiling og rydding etter at seilene er tatt ned. Da er det greit å ha ett system for å få ryddet opp i cockpit. Fallene kveiler jeg opp og legger rundt fallvinsjene. Fokkeskjøtene strammes og sikres før tampene legges i lommene på vindbeskyttelsen langs rekka. Viktig å stramme og sikre fokkeskjøtene da de er så supre å holde/gripe i når en beveger seg på dekk så de skal ikke være løse. Storseilskjøtet flytter jeg til en side og selve skjøtet kveiles opp og henges i bommen.

Prøver å ha det sånn noenlunde ryddig og under kontroll før jeg skal legge til slik at jeg ikke går helt i surr.

Benkene dine ser gode ut å strekke ut bena bakover på, og ryggen mot framvegg. Hvis så, vil ikke faste beslag der ødelegge den muligheten?

Bra poeng! Det tenkte jeg ikke på i farta. Ikke mye plass å henge tau egentlig når man tar hensyn til sitteplasser. Det er ikke mange av dem på skuta mi, i grunnen. Hm, kanskje skolering av passasjerer er beste løsning .. :giggle:

.... På fremre vinsj babord er det primært tre tau. Genoa fall, storseil uthal og rev nr 1 (eller var det nr.2?) På fremre vinsj styrbord er det primært fall storseil og rev nr.2. Det er nettopp et kjekt sted å henge disse oppkveilet jeg er på jakt etter.

Hva med å kveile de opp og henge de rundt vinsjen? Det er jo funksjoner man ikke trenger å benytte "i all hast" og man har tid til å ta de av vinsjen først.

Ellers er jeg tilhenger av en ryddig cockpit da alt annet utgjør en risiko i en kritisk situasjon.

Men skjøtetau må selvfølgelig kunne løsnes raskt.

Jeg tenker KISS. Kveil det opp pent over en vinsj hvor det kan gjøres. Kveil opp og legg det flatt på dørk ut av veien ellers. Riktig oppkveiling er viktig så det ikke blir floker om du må løse ut i en fart.

Om jeg skal ha noe slikt stasj, så blir det fallpose med sugekopp da det gir flere funksjoner og kan gi en fin ryggstøtte om det er fylt opp med myket innhold.

Guest Avmønstret#

Ser at jeg har mye å hente på å holde det renere i bunnen av cockpit. Det har en tendens til samle seg for mye smuss og skit hos meg. Er teakbelagt med ei renne rundt teaken hvor diverse smuss samler seg. Når jeg seiler og det er vått i været så ligger fort vekk skjøter osv her og surkler til seg dritt.

Kommende sesong får jeg innføre tiltak ifht renhold og skoføring inn/ut av båten.

----------

Ser også på bildet fra Framtia at nye fall og skjøter nesten "står av seg selv" fremfor å ligge i en overkokt spagetthikladdaktig haug. På den andre siden tar de mer plass og er kanskje vondere å kveile?

Ser også på bildet fra Framtia at nye fall og skjøter nesten "står av seg selv" fremfor å ligge i en overkokt spagetthikladdaktig haug. På den andre siden tar de mer plass og er kanskje vondere å kveile?

jeg bruker bare dyneema i fall.........

skjøter bruker jeg gammeldags er det polyesterull ?!.....det skall vare godt/deijlig o ta i :yesnod:

tøyer det seg ja da får jeg stramme litt ti......har ju ikke noen regattamaskin heller :lol:

S/Y Gunga Din

Jeg er ingen seilbåtmann og har veldig begrenset seilererfaring, kun en tysk livbåt og en 100 fots skonnert som hjelpemannskap. Men jeg hadde ikke følt meg komfortabel med masse tau på benker og dørk. Nå har jeg egentlig lit angst for usymetri og tau som ikke er sikkelig kveila. Da jeg var i marinen hadde jeg ansvar for fortøyningstauene ombord samt pyntetau på landganger osv. her var det meget viktig at ender var sikkelige og kveilet sikkelig når dem ikke var i bruk.. dette har jeg tatt med meg videre på godt og vondt! På brygga vår har jeg kveilet opp alle døde ender til loddene i fine rundinger! det ser mye bedre ut og samtidig er det ingen som snubler i en ball av tau som ligger på en utligger. Vil tro det er viktig å ha de forskjellige tauene i en seilbåt i orden også, for sikkerhets skyld og ikke bare for at det skal se fint ut

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har mer en gjennomsnittlig mengder med tau i cockpit, men det er aldri et problem i havn. man kveiler det pent opp og legger det litt her og der. Men under seilas handler det mest om å sortere tauene slik at alt er lett å slippe ut. Spesielt spinnakerfall og skjøter må kunne slippes uten at det blir floker. Så jeg bruker ledige stunder til å kveile opp det som ikke er i bruk, og ha det så ryddig som overhodet mulig. Poser og slikt har jeg ikke noe tro på, det er enkelt og greit for mye å holde rede på...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...