tor_ef Startet 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2014 Hei! Er det noen som vet hvor man kan skaffe slike beslag for å henge opp tau? Jeg har en utfordring med at tau ligger som spagetti i cockpit etter en liten stund. Dette er egentlig greit hvis jeg seiler alene eller sammen med andre ihuga seilere, men på tur med "vanlige folk" blir det mer stress enn nødvendig. I fjor endte jeg opp med å henge tau på vinsjer og vinsjhåntak men jeg foretrekker egentlig å ha taukveilene vekke fra selve vinsjene. På forhånd takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 (redigert) De du viser til har jeg ikke sett, men selv bruker vi varianter av disse, kun festet med sugekoppene ; http://www.maritim.no/fortoyning_2/tauverk/andre-tau-og-relaterte-produkter/robship-taubag-small Oppi der har jeg også diverse andre ting (som seilhansker, winchhåndtak, lue etc). Redigert 19.Februar.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tor_ef Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Takk for tips! Grei løsning med tauposer også sikkert, men jeg ser for meg at det er kjappere og enklere å henge opp tau med disse krokene. Jeg har ganske høy rigg og det blir fort mye tau å bakse med. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 det blir ofte slik hos meg... for å rydde pleier jeg å hive endene inn i båten. Har også noen rom å dytte skjøter og fall inn i, men synes det er viktig at alt kan slippes i en fei om nødvendig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Erik Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 (redigert) Det er egentlig den metoden jeg også praktiserer mest Framtia I fallposene er det egentlig mest termoser, nistemat, solkrem, lektyre, noen duggfriske, samt bekledningen jeg har vrengt av meg i fint vær Redigert 19.Februar.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tor_ef Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Slik blir det gjerne hos meg. Gjelder å ikke ha uvante føtter som tuller til "systemet" her Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 hva har du på de fremre wincherne ? ser ut som fall...dem kan du ju kveile da du seiler ! skoten må ju ligge i cockpit........dem kveiler jeg bare om jeg ligger på strekkbog Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SeilSJT Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 http://www.maritim.no/smabeslag/beslag-og-hengsler/andre-2/universalhenger-med-rekkebeslag-2-pkn- http://www.maritim.no/smabeslag/beslag-og-hengsler/andre-2/universalhenger-4-pkn- Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Gunga din: På fremre vinsj babord er det primært tre tau. Genoa fall, storseil uthal og rev nr 1 (eller var det nr.2?) På fremre vinsj styrbord er det primært fall storseil og rev nr.2. Det er nettopp et kjekt sted å henge disse oppkveilet jeg er på jakt etter. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Benkene dine ser gode ut å strekke ut bena bakover på, og ryggen mot framvegg. Hvis så, vil ikke faste beslag der ødelegge den muligheten? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kjetil1 Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Siden enkelte seilere alltid må svare flåsete i motorbåt-tråder, slenger jeg meg med dem og har et godt tips her. Bytt til motorbåt, så slipper du 90% av dette tauverket ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Framtia Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 du vet Kjetil1, det er slike kompliserende forhold som gjør at vi seilere føler oss litt mer som sjømenn enn de som kjører rundt i en motorisert sofa... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Blir fort som vist på bildene, og det syns jeg egentlig er helt ok så lenge jeg seiler. De fleste tauene bør jo kunne gå "rett ut" i en drittfart om nødvendig. Har lommer i vindbeskyttelsen som er på rekka rundt cockpit som jeg av og til stapper fokkeskjøtet i. Og jaggu så er jeg så vill og vågal at jeg glatt slipper fallene ned i båten, altså ned cockpitluka, frem til jeg får tid til å kveile de og ordne det på annen måte. --------- Jeg prøver å lære familien opp i taukveiling og rydding etter at seilene er tatt ned. Da er det greit å ha ett system for å få ryddet opp i cockpit. Fallene kveiler jeg opp og legger rundt fallvinsjene. Fokkeskjøtene strammes og sikres før tampene legges i lommene på vindbeskyttelsen langs rekka. Viktig å stramme og sikre fokkeskjøtene da de er så supre å holde/gripe i når en beveger seg på dekk så de skal ikke være løse. Storseilskjøtet flytter jeg til en side og selve skjøtet kveiles opp og henges i bommen. Prøver å ha det sånn noenlunde ryddig og under kontroll før jeg skal legge til slik at jeg ikke går helt i surr. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Siden enkelte seilere alltid må svare flåsete i motorbåt-tråder, slenger jeg meg med dem og har et godt tips her. Bytt til motorbåt, så slipper du 90% av dette tauverket ... En seilbåt er en motorbåt. Med tillegsegenskaper. En seiler er en båtfører. Med tilleggkompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Benkene dine ser gode ut å strekke ut bena bakover på, og ryggen mot framvegg. Hvis så, vil ikke faste beslag der ødelegge den muligheten? Bra poeng! Det tenkte jeg ikke på i farta. Ikke mye plass å henge tau egentlig når man tar hensyn til sitteplasser. Det er ikke mange av dem på skuta mi, i grunnen. Hm, kanskje skolering av passasjerer er beste løsning .. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Fall kastes "ned" og skjøter flyter på dørken med klar beskjed om at man skal holde bena unna og ikke rote dem til med å skyve dem til side eller "rydde" dem i et angrep fra husmorgenet. Blir dette komplisert, kan vi heller ta ned seilene og kjøre motor. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gunga Din Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Bra poeng! Det tenkte jeg ikke på i farta. Ikke mye plass å henge tau egentlig når man tar hensyn til sitteplasser. Det er ikke mange av dem på skuta mi, i grunnen. Hm, kanskje skolering av passasjerer er beste løsning .. ser att du har en 40.7..............der sitter alltid passajerene på dekk :lol: Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tor_ef Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Se der ja! Godt med plass bortover jo! Etter 2-3 timer med gnagsår under knehasene er de fleste sikkert superhappy med å bli oppgradert til cockpitplass selv om man får et tau eller to i ryggen Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 .... På fremre vinsj babord er det primært tre tau. Genoa fall, storseil uthal og rev nr 1 (eller var det nr.2?) På fremre vinsj styrbord er det primært fall storseil og rev nr.2. Det er nettopp et kjekt sted å henge disse oppkveilet jeg er på jakt etter. Hva med å kveile de opp og henge de rundt vinsjen? Det er jo funksjoner man ikke trenger å benytte "i all hast" og man har tid til å ta de av vinsjen først. Ellers er jeg tilhenger av en ryddig cockpit da alt annet utgjør en risiko i en kritisk situasjon. Men skjøtetau må selvfølgelig kunne løsnes raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Jeg tenker KISS. Kveil det opp pent over en vinsj hvor det kan gjøres. Kveil opp og legg det flatt på dørk ut av veien ellers. Riktig oppkveiling er viktig så det ikke blir floker om du må løse ut i en fart. Om jeg skal ha noe slikt stasj, så blir det fallpose med sugekopp da det gir flere funksjoner og kan gi en fin ryggstøtte om det er fylt opp med myket innhold. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Ser at jeg har mye å hente på å holde det renere i bunnen av cockpit. Det har en tendens til samle seg for mye smuss og skit hos meg. Er teakbelagt med ei renne rundt teaken hvor diverse smuss samler seg. Når jeg seiler og det er vått i været så ligger fort vekk skjøter osv her og surkler til seg dritt. Kommende sesong får jeg innføre tiltak ifht renhold og skoføring inn/ut av båten. ---------- Ser også på bildet fra Framtia at nye fall og skjøter nesten "står av seg selv" fremfor å ligge i en overkokt spagetthikladdaktig haug. På den andre siden tar de mer plass og er kanskje vondere å kveile? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Ser også på bildet fra Framtia at nye fall og skjøter nesten "står av seg selv" fremfor å ligge i en overkokt spagetthikladdaktig haug. På den andre siden tar de mer plass og er kanskje vondere å kveile? jeg bruker bare dyneema i fall......... skjøter bruker jeg gammeldags er det polyesterull ?!.....det skall vare godt/deijlig o ta i tøyer det seg ja da får jeg stramme litt ti......har ju ikke noen regattamaskin heller Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
-morten- Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Jeg er ingen seilbåtmann og har veldig begrenset seilererfaring, kun en tysk livbåt og en 100 fots skonnert som hjelpemannskap. Men jeg hadde ikke følt meg komfortabel med masse tau på benker og dørk. Nå har jeg egentlig lit angst for usymetri og tau som ikke er sikkelig kveila. Da jeg var i marinen hadde jeg ansvar for fortøyningstauene ombord samt pyntetau på landganger osv. her var det meget viktig at ender var sikkelige og kveilet sikkelig når dem ikke var i bruk.. dette har jeg tatt med meg videre på godt og vondt! På brygga vår har jeg kveilet opp alle døde ender til loddene i fine rundinger! det ser mye bedre ut og samtidig er det ingen som snubler i en ball av tau som ligger på en utligger. Vil tro det er viktig å ha de forskjellige tauene i en seilbåt i orden også, for sikkerhets skyld og ikke bare for at det skal se fint ut Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Framtia Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Jeg har mer en gjennomsnittlig mengder med tau i cockpit, men det er aldri et problem i havn. man kveiler det pent opp og legger det litt her og der. Men under seilas handler det mest om å sortere tauene slik at alt er lett å slippe ut. Spesielt spinnakerfall og skjøter må kunne slippes uten at det blir floker. Så jeg bruker ledige stunder til å kveile opp det som ikke er i bruk, og ha det så ryddig som overhodet mulig. Poser og slikt har jeg ikke noe tro på, det er enkelt og greit for mye å holde rede på... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Som Framtia sier, bruker jeg også ledige stunder til å kveile og rydde. Det er slik jeg holder varmen også i kulden. Man blir faktisk ganske varm av å jobbe med tau. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.