Framtia Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 (redigert) ---------- Ser også på bildet fra Framtia at nye fall og skjøter nesten "står av seg selv" fremfor å ligge i en overkokt spagetthikladdaktig haug. På den andre siden tar de mer plass og er kanskje vondere å kveile? bildet viser noen nye 10 og 12 mm dyneemafall og de er ganske stive ja. Med 18 meter mast blir det mange meter fall i cockpit. Prøvde meg en periode med utveksling på storseilfallet sist sommer, men å ha 30 meter fall liggende i cockpit ble enkelt og greit for mye :-). Redigert 20.Februar.2014 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 du vet Kjetil1, det er slike kompliserende forhold som gjør at vi seilere føler oss litt mer som sjømenn enn de som kjører rundt i en motorisert sofa... kom i tenke på denne, med en ekstra sofa på dekk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Benkene dine ser gode ut å strekke ut bena bakover på, og ryggen mot framvegg. Hvis så, vil ikke faste beslag der ødelegge den muligheten? Problemet er at det er ubehgelig å sitte mot disse knottene man henger tauene på, også når tauene er hengt opp på dem. Dette er standard på Oceanismodellene og kan helt sikkert kjøpes hos Beneteau om du finner en forhandler å kjøpe fra (for guds skyld ikke handle hos blodsugerne i Norge) Du ser det f.eks her Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Kan ikke disse "tauknaggene" plasseres helt ute på kanten, oppå toppen i stedet for nede på veggen? På bildet Enzo la ut kunne man fått et par slike rett akter for luftelukene til akterkabinene. Da er de ikke i veien når man lener mot skottet, men så fort det henger tau der blir det ubehagelig uansett... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Enzo Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Personlig ville jeg nok plassert et par tauposer mot nedgangsluka altså ikke der du sitter med de bak ryggen men innenfor Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jeg tror løsningen blir tauposer for mitt vedkommende. Takker for gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 (redigert) Valget falt på fire stk. universalhengere fra Maritim. Takk til SeilSJT for tipset. :-) Redigert 3.Juli.2014 av tor_ef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Ser bra ut! Ellers må jeg si meg enig med Framtia og Eureka: løse tauverk ender slenger jeg ned i salongen. Da er de ute av veien, men fremdeles enkle å slippe ut hvis det skulle trenges. Med riktig opplæring av mannskapet er det ikke noe problem å ha løst tauverk på dørken. Når en forstår hvordan dette brukes, skjønner de fleste hvorfor de ikke skal tråkke på dem eller lage vase. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Så fint ut det der. Personlig har jeg flyttet det meste av tau ut av cockpit, er så ryddig at det nesten ikke er til å holde ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 3.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2014 Hehe! Ja, hvis det blir for ryddig lurer jeg nesten på hva jeg skal finne på i cockpit. Men dette blir nok langt unna ryddig når vi kommer skikkelig i gang med gennaker seilingen. Hadde noen ganske interessante broacher på forrige prøveseilas og da ender jeg opp med salat uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Et annet tips til et ryddigere liv er å ikke la fall og skjøter være lengre en de må være. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Bidevind: Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Har nå fått prøvd litt i sommer. Skjøter til fokka og tau til rulla går i lommer på trekka langs rekka. Fall henger/ligger rundt fallvinsjene. I havn tar jeg bommen ut på sia og henger storseilskjøtet over fokkevinsja. Alt som har med fortøyning å gjøre har jeg på dollbord/rekka, dvs ute av cockpit. Alle tau over dekk skal være festet i begge ender og helst stramme, i tilfelle jeg må gripe i det. Under seil er det meste lov, det praktiske går foran. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.