Jump to content

Organisering av tau i cockpit

tor_ef

Recommended Posts

----------

Ser også på bildet fra Framtia at nye fall og skjøter nesten "står av seg selv" fremfor å ligge i en overkokt spagetthikladdaktig haug. På den andre siden tar de mer plass og er kanskje vondere å kveile?

bildet viser noen nye 10 og 12 mm dyneemafall og de er ganske stive ja. Med 18 meter mast blir det mange meter fall i cockpit. Prøvde meg en periode med utveksling på storseilfallet sist sommer, men å ha 30 meter fall liggende i cockpit ble enkelt og greit for mye :-).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Benkene dine ser gode ut å strekke ut bena bakover på, og ryggen mot framvegg. Hvis så, vil ikke faste beslag der ødelegge den muligheten?

Problemet er at det er ubehgelig å sitte mot disse knottene man henger tauene på, også når tauene er hengt opp på dem.

Dette er standard på Oceanismodellene og kan helt sikkert kjøpes hos Beneteau om du finner en forhandler å kjøpe fra (for guds skyld ikke handle hos blodsugerne i Norge)

Du ser det f.eks her

bilde

• 4 måneder senere...

Ser bra ut! Ellers må jeg si meg enig med Framtia og Eureka: løse tauverk ender slenger jeg ned i salongen. Da er de ute av veien, men fremdeles enkle å slippe ut hvis det skulle trenges. Med riktig opplæring av mannskapet er det ikke noe problem å ha løst tauverk på dørken. Når en forstår hvordan dette brukes, skjønner de fleste hvorfor de ikke skal tråkke på dem eller lage vase. :giggle::pray:

Guest Avmønstret#

Har nå fått prøvd litt i sommer. Skjøter til fokka og tau til rulla går i lommer på trekka langs rekka. Fall henger/ligger rundt fallvinsjene. I havn tar jeg bommen ut på sia og henger storseilskjøtet over fokkevinsja. Alt som har med fortøyning å gjøre har jeg på dollbord/rekka, dvs ute av cockpit.

Alle tau over dekk skal være festet i begge ender og helst stramme, i tilfelle jeg må gripe i det.

Under seil er det meste lov, det praktiske går foran.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...