Jump to content

Jabsco-toalett: Ombygning til Twist'n'Lock? Er det noe poeng?

Popeye70

Recommended Posts

Hallo.

Jeg skal ta en liten service på vårt Jabsco-toalett fra 2005 før sesongstart, og tenkte jeg skulle kjøpe meg et servicesett og bytte alle pakninger osv. Kanskje får jeg til og med pumpet inn vann i dassen igjen etter pakningsbytter og visuell sjekk av mekanikken. Pumping av vann inn kuttet ut i løpet av vinteren 2012-2013 (tipper membranproblem), så vi brukte hånddusjen hele 2013-sesongen for å flushe.

Når jeg allikevel sitter og ser på deler til Jabsco-dassen slår det meg: Har Jabsco sin Twist'n'Lock-funksjon noe for seg? Er det noe poeng å bruke rundt 900,- og bytte til T'n'L? Jabsco skryter av T'n'L, men jeg mener jeg har hørt/sett at det er noen som har problemer med denne funksjonen.

Hva mener "BP-juryen" om Twist'n'Lock? Go eller No-Go?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg byttet til T&L og angrer ikke et sekund på det, selv om jeg også etter tid fikk "brunvann" i skåla med denne.

T&L holder bedre og lengre tett, men før eller siden må du bytte pakningssett her også og da er det like greit å bytte alt hver gang. (Det er ikke så artig å demontere dass at jeg gidder bytte en og en pakning).

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg byttet til T&L og angrer ikke et sekund på det, selv om jeg også etter tid fikk "brunvann" i skåla med denne.

T&L holder bedre og lengre tett, men før eller siden må du bytte pakningssett her også og da er det like greit å bytte alt hver gang. (Det er ikke så artig å demontere dass at jeg gidder bytte en og en pakning).

RSL

Brunvann i retur får vi nå helt uten T'n'L, så det blir uansett ikke verre.

Og ja, jeg er også i kategorien hvor man helst slipper å bruke mer tid enn nødvendig med nesa rundt et demontert toalett. Da er det mer behagelig å bytte hele greia i en operasjon. Kanskje har de til og med kommet opp med en"T'n'L v2 - denne gangen virker det!" innen neste gang jeg må til med vedlikehold, så det blir enda bedre når den tid kommer...

Har en følelse av at endel av båtutstyr blir dårligere og dårligere, er inne på min andre T'n'L på 3 år...

Tror ikke der bare gjelder båtutstyr, dessverre. Uttrykket "Built to last" har blitt til "Built to last until the warranty runs out". Og går noe i stykker skal det ikke lenger kunne repareres...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...